Kenmerken

Conditie
Zo goed als nieuw
Onderwerp
Overige onderwerpen
Periode
1940 tot 1960

Beschrijving

Philips.
Affiche / poster uit de Tweede Wereldoorlog.

Zelfs tijdens de Tweede Wereldoorlog werd heel wat reclame gemaakt. Zo maakte Philips in 1940, zowel met affiches als in de kranten, reclame voor 'de wonderbare Bi-Arlita lamp'. De nieuwe gloeilamp verscheen in 1933 op de markt en was in die tijd revolutionair vanwege haar zogenaamde 'dubbelgespiraliseerde gloeidraad'. Hierdoor zorgde de Bi-Arlita lamp, aldus Philips, voor meer licht gekoppeld aan een blijvende lichtsterkte en minder stroomverbruik: 'de beste en zuinigste lamp, ooit door Philips vervaardigd, verschaft u, ondanks de stroomrantsoenering, de mogelijkheid uw woning goed te verlichten, verwijdert oude en zogenaamde goedkope lampen.'
Ook adverteerders moesten rekening houden met Duitse voorschriften. Zo mochten vanaf 16 mei 1940 geen advertenties gepubliceerd worden die schadelijk waren voor het aanzien van Duitsland. Later werd het gebruik van Engelse en Amerikaanse termen verboden, waardoor adverteren voor Churchill-pijpen en Chamberlain-regenschermen voortaan niet meer toegestaan was.

Tekst affiche: Philips "Bi-Arlita" lampen besparen meer op uw stroomrekening dan hun aanschaffingsprijs bedraagt.
Onderschrift: De oorlogskranten document 10 - In het begin van de oorlog maakte Philips zowel op affiches als in kranten heel wat reclame voor de 'revolutionaire' Bi-Arlita lamp.
Uitgave: Florence Uitgeverij in samenwerking met het Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie 1994 (50 jaar bevrijd).
Afmeting: 38 x 51,5 cm.
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Baexem
11x bekeken
0x bewaard
Sinds 25 okt '25
Advertentienummer: m2326428690