Il Savoia Marchetti S.M. 79 nel secondo conflitto mondiale

€ 27,50
Ophalen of Verzenden
Afhaalpunt voor € 4,95 of thuis voor € 5,95
Thuisbezorgd door Brenger vanaf € 42,-
490sinds 22 mar. '25, 19:01
Deel via
of

Kenmerken

ConditieNieuw
TypeBoek of Tijdschrift

Beschrijving

Het boek is NIEUW; gebonden met omslag; 575pp; 
Taal: Italiaans

Negli anni Settanta, l'Ufficio Storico dello Stato Maggiore Aeronautica ritenne giusto promove- re un approfondito studio tecnico-storico sul tri- motore S.M, 79 la cui lunga "vita" e le note im- prese, in pace e in guerra, hanno lasciato un se- gno assai importante nelle vicende dell'Aviazio- ne italiana. La stesura della complessa mono- grafia, affidata a Borgiotti e Gori, ha richiesto lunghe ricerche presso i più diversi ambienti e archivi. Nel 1980 venne pubblicato il 1° volume: genesi dell'`aereo, sua trasformazione da vettore civile in macchina militare e conseguente entra- ta in servizio con i reparti della Regia Aeronau- tica. Seguì, nel 1984, il 2° volune con la rievo- cazione dei record internazionali conquistati dai "79", le affermazioni sportive conseguite, la tra- svolata Italia-Brasile dei Sorci verdi, la nascita del S-M. 79 BIbimotore, le esportazioni ed il no- tevole ruolo svolto dalla versione commercia- le' del velivolo - S.M. 83 - con i colori delle compagnie di navigazione LARES, SABENA e l'italiana LATI, Infine, nel 1994, è stato pubbli- cato il I° tomo - esclusivamente dedicato agli aspetti tecnici del velivolo, produzione, tipicizza- zione, versioni - del presente 3° volume che trat- ta l'impiego, l'attività operativa, le imprese del- le centinaia e centinaia di Sparvieri e dei loro equipaggi nel corso del 2 Conflitto, con gli Stor- mi, Gruppi e Squadriglie del Bombardamento Terrestre e Ricognizione Strategica. Il testo com- prende cinque capitoli, ciascuno relativo ad un fronte di guerra: Francia, Malta, Africa Setten- trionale, Africa Orientale, Balcani


In de jaren zeventig achtte het Historische Bureau van de Generale Staf van de Luchtmacht het passend om een ​​diepgaande technisch-historische studie te bevorderen over de driemotorige SM, 79 waarvan de lange "levensduur" en de bekende prestaties, in vredestijd en in oorlogstijd, een zeer belangrijke stempel hebben gedrukt op de gebeurtenissen van de Italiaanse luchtmacht. Het opstellen van de complexe monografie, toevertrouwd aan Borgiotti en Gori, vereiste uitgebreid onderzoek in de meest uiteenlopende omgevingen en archieven. In 1980 werd het eerste deel gepubliceerd: het ontstaan ​​van het vliegtuig, de transformatie van een civiel vliegdekschip naar een militair vliegtuig en de daaropvolgende ingebruikname door de afdelingen van de Royal Air Force. Het tweede deel volgde in 1984, met een herhaling van de internationale records behaald door de "79", de behaalde sportoverwinningen, de vlucht Italië-Brazilië van de Groene Sorci en de geboorte van de S-M. 79 BIbimotore, export en de opmerkelijke rol die de commerciële versie van het vliegtuig speelde - S.M. 83 - met de kleuren van de rederijen LARES, SABENA en het Italiaanse LATI. Ten slotte werd in 1994 het 1e deel gepubliceerd - uitsluitend gewijd aan de technische aspecten van het vliegtuig, productie, typering, versies - van het huidige 3e deel dat handelt over het gebruik, de operationele activiteit, de ondernemingen van de honderden en honderden Sparvieri en hun bemanningen tijdens het 2e Conflict, met de Stormi, Groepen en Squadrons van het Landbombardement en Strategische Verkenning. De tekst bestaat uit vijf hoofdstukken, die elk betrekking hebben op een oorlogsfront: Frankrijk, Malta, Noord-Afrika, Oost-Afrika en de Balkan.

Romagnolo, classe 1931, Cesare Gori ha coltivato la passione per gli aerei sin dall'in- fanzia. In gioventù, già corrispondente sporti- vo per la RAI, ha subito frequentato i1 9° Cor- so Allievi Ufficiali di Complemento, abilitan- dosi al pilotaggio dei velivoli Macchi 308 e 416, Piaggio P, 148, North American T-6,Fiat G. 59 e prestando poi servizio con il 5° Stor- mo C.B. Dopo il congedo, a lungo funziona- rio ENEL, ha comunque continuato ad inte- ressarsi di storia aeronautica, documentando- si e ricercando presso industrie, enti vari e ar- chivi, in Italia, Germania e Gran Bretagna. Socio fondatore delle sezioni di Pescara, Ri- mini e Pesaro (di cui è attualmente segretario- tesoriere) dell'Associazione Italiana Arma Aeronautica, assieme ad Alberto Borgiotti ha scritto e pubblicato opere per la "collana' Le macchine e la storia, opere che, dal 1976 so- no state "promosse" dall'Ufficio Storico del- lo Stato Maggiore Aeronautica. Scomparso prematuramente l'amico Borgiotti (1983), 1'autore ne ha doverosamente continuato 1'impegno attraverso l'edizione di altre opere: Ja storia del Decimo Stormo, le memorie del .
Generale Tullio De Prato (Un pilota contadi- no), il 1° tomo del 3° volume sul Savoia Mar- chetti S.M. 79, i1 70°-trasvolata del Decenna- le, nonché brevi monografie per la serie "Ali d'Italia'. Nominato Cavaliere al merito della Repubblica (1975), Cesare Gori ha ricevuto il "Premio del libro d' aviazione italiana' (1985) istituito dal Museo Caproni di Taliedo. Oltre ad essere cultore di storia contemporanea svolge attività di volontariato, è socio-AVIS con oltre cinquanta donazioni di sangue ed è stato recentemente eletto Consigliere per la Provincia di Pesaro e Urbino


Cesare Gori werd in 1931 in Romagna geboren en heeft al sinds zijn kindertijd een passie voor vliegtuigen. In zijn jeugd was hij al sportverslaggever voor de RAI en volgde hij meteen de 9e cursus voor reserveofficieren-cadetten, waar hij gekwalificeerd werd om te vliegen met de vliegtuigen Macchi 308 en 416, Piaggio P, 148, North American T-6 en Fiat G. 59. Vervolgens diende hij bij de 5e C.B. Wing. Na zijn ontslag bleef hij lange tijd ambtenaar bij ENEL, maar hij bleef geïnteresseerd in de geschiedenis van de luchtvaart. Hij deed documentatiewerk en deed onderzoek bij industrieën, diverse instellingen en archieven in Italië, Duitsland en Groot-Brittannië. Oprichter van de secties Pescara, Rimini en Pesaro (waarvan hij momenteel secretaris-penningmeester is) van de Italiaanse Luchtmachtvereniging, samen met Alberto Borgiotti schreef en publiceerde hij werken voor de "series' Le macchine e la storia", werken die sinds 1976 "gepromoot" werden door het Historische Bureau van de Generale Staf van de Luchtmacht. Na de vroegtijdige dood van zijn vriend Borgiotti (1983) zette de auteur zijn inzet plichtsgetrouw voort door de publicatie van andere werken: Ja storia del Decimo Stormo, le memorie del .
Generaal Tullio De Prato (Een boerenpiloot), het eerste deel van het derde deel over de Savoia Marchetti S.M. 79, de 70e trans-air vlucht van de Decennial, evenals korte monografieën voor de serie "Wings of Italy". Benoemd tot Ridder van Verdienste van de Republiek (1975), ontving Cesare Gori de "Italiaanse Luchtvaartboekprijs" (1985) ingesteld door het Caproni Museum van Taliedo. Naast zijn werk als wetenschapper op het gebied van de hedendaagse geschiedenis, verricht hij vrijwilligerswerk, is hij lid van AVIS met meer dan vijftig bloeddonaties en werd hij onlangs verkozen tot raadslid voor de provincie Pesaro en Urbino.
Advertentienummer: m2248800059