Notlandung des Zeppelins XVI in Luneville am 3. April 1913

€ 24,50
Verzenden
Verzenden voor € 7,60
Thuisbezorgd door Brenger vanaf € 42,-
00sinds 17 mei. '25, 03:13
Deel via
of

Kenmerken

ConditieZo goed als nieuw
TypeOverige typen

Beschrijving

Voorzijde van het muntstuk: de landing van het luchtschip, achtervolgd door een dubbeldekker en Franse cavalerie en infanterie,

Keerzijde: de Gallische haan en de Duitse adelaar in dispuut. Een interessante, satirische weergave van nationale symbolen.


Door de slechte weersomstandigheden was de Zeppelin XVI gedwongen een noodlanding uit te voeren op franse bodem. Deze medaille herdenkt het incident met het Duitse luchtschip boven Frans grondgebied in 1913.
Medaille gemonteerd op A4 karton met 3 foto's :

Foto van het luchtschip geland op militair trerrein in het Franse Lunéville.

Afdruk op karton van het luchtschip in Lunéville (uitgave fotohandel F. Consard in Metz)

Afdruk op karton van het gelandde luchtschip

Vertaling van de bijgevoegde engelse tekst :

ACHTER HET BEELD – Noodlanding
17 april 2014
Zeppelin IV landt op het paradeterrein van Lunéville, april 1913

In traditioneel liggend formaat, met de horizon op een derde van de hoogte van de afbeelding, springt de Zeppelin dynamisch uit het beeld, van linksonder tot bijna rechtsboven. Het luchtschip domineert de afbeelding evenzeer als het de figuren eronder in het niet doet vallen.

Hoewel er staat geschreven: Zeppelin III in Lunéville, moet dit de H-klasse Zeppelin IV, oftewel LZ 16, zijn, waarvan we weten dat hij op 3 april 1913 in Lunéville in Lotharingen landde. Deze Zeppelin werd aangedreven door drie 160 pk-motoren en was ongeveer 148 meter lang. Met een maximale diameter van 14,4 meter omvatte hij een volume van ongeveer 21.000 kubieke meter.

Deze landing zou door de Duitsers als een provocatie kunnen zijn opgevat, gezien de Franse gevoeligheid voor de gebieden Elzas en Lotharingen. Lunėville was immers de zetel van de laatste hertog van Lotharingen, voordat Lodewijk XV het hertogdom in 1766 annexeerde en het kasteel van de hertog tot kazerne omvormde.

De Zeppelin landde inderdaad op het cavalerieparadeterrein van het Franse legerkamp in Lunėville. De Zeppelin werd echter op dat moment nog getest en vervoerde zowel burgerpersoneel als militair personeel.

De bemanning beweerde dat de slechte atmosferische omstandigheden tot een navigatiefout hadden geleid en dat de lage brandstofcapaciteit van de Zeppelin betekende dat ze moesten bijtanken.

De landing op Franse bodem lijkt niet opzettelijk, aangezien de Fransen het luchtschip grondig konden controleren. Generaal Hirschauer, hoofd van de Franse vliegtuiginspectie, snelde ter plaatse om toezicht te houden op het onderzoek van de Zeppelin. De Duitse technische vooruitgang werd zo aan de Fransen onthuld voordat de Zeppelin mocht vertrekken.

Het zou echter niet lang duren voordat de dreigende vorm van de Zeppelin de geallieerden in de Eerste Wereldoorlog zou bedreigen. LZ 16 zou verkenningsvluchten uitvoeren boven Oost-Pruisen en deelnemen aan het bombardement op Warschau.

Dit artikel verscheen in nummer 44 van Military History Monthly.
Advertentienummer: m2268922984