Joseph C Leyendecker. reclame Arrow Collars and Shirts

Bieden
Ophalen of Verzenden
222sinds 3 mei. '24, 10:01
Deel via
of

Kenmerken

ConditieZo goed als nieuw
TypeReclamebord

Beschrijving

Arrow Collars and Shirts Pijlhemden en boorden

Zeldzame vintage linnen poster, meestal in litho!


ARTIEST

JOSEPH C. LEYENDECKER (1874-1951)

CATEGORIE

Amerikaans , Art Deco , Mode

BESCHRIJVING

Kunstenaar: JOSEPH C. LEYENDECKER (1874-1951)
Formaat: 69 x 53,5 cm
Materiaal:  verf op linnendoek
Trefwoorden: Art Deco; Mode; Amerikaanse

pijlkragen en overhemden.
In nautische zin zet Leyendecker zijn modieuze jonge held aan het roer; zoals de Leyendecker-norm is, is een bewonderende (en bewonderenswaardige) jongedame dichtbij. En zoals gewoonlijk is de uitvoering met deze specifieke ontwerper aan het artistieke roer meesterlijk. Hoewel hij een van Amerika's favoriete illustratoren en trendsetters op het gebied van grafisch ontwerp was, bleef Leyendecker zijn hele leven een intens privépersoon. Hij werd geboren in Duitsland van Nederlandse afkomst en werd op achtjarige leeftijd met zijn gezin, dat zich in Chicago vestigde, naar de Verenigde Staten gebracht. Hij studeerde aan het Chicago Art Institute terwijl hij in de leer ging als graveur; vanaf zijn twintigste verdiende hij de kost als illustrator. Zijn creaties voor herenmode waren een revolutionaire prestatie: zijn tekeningen werden in Amerika synoniem voor elegantie.



Amerikaanse illustratie op zijn meest stijlvolle

JC Leyendecker van de New York Historical Society

( google asllinea punt org voor meer informatie)
VAN   JERRY WEISS

2 JUNI 2023

In de eerste drie decennia van de twintigste eeuw heeft geen enkele Amerikaanse illustrator pigment en patronen stijlvoller en effectiever vastgelegd dan Joseph Christian Leyendecker, wiens schilderijen momenteel te zien zijn in Under Cover: JC Leyendecker and American Masculinity , in het New-York Historical Museum. Maatschappij. Alle schilderijen in de N-YHS-tentoonstelling zijn in bruikleen van het National Museum of American Illustration.

(Volledige openbaarmaking tussen haakjes. Ik ben al heel lang bevriend met de oprichters van het National Museum of American Illustration, Judy Goffman Cutler en Laurence S. Cutler. Toen Judy begin jaren zeventig voor het eerst reclame maakte voor haar interesse in het verzamelen van illustraties, nam mijn vader contact met haar op en stelde voor ze heeft Leyendecker aan haar verlanglijstje toegevoegd. Volgens Judy had ze nog nooit van Leyendecker gehoord, dus ik zou de ietwat ingewikkelde bewering kunnen doen dat de huidige tentoonstelling zo'n vijftig jaar geleden niet tot stand zou zijn gekomen zonder de inbreng van mijn vader Er hingen veel originele olieverfschilderijen van Leyendecker in ons huis, waaronder een nogal spectaculaire Saturday Evening Post- omslag die boven mijn kinderbed was geïnstalleerd. Ik kopieerde een van zijn schilderijen en emuleerde kort zijn handtekening.)

Leyendecker werd geboren in Montabour, Duitsland in 1874, en verhuisde in 1882 naar Chicago. Hij studeerde tekenen en anatomie aan het Art Institute bij John Vanderpoel, waarna hij en zijn broer in 1895 naar Parijs gingen om te studeren aan de Académie Julian. Leyendecker keerde in 1897 terug naar Chicago en genoot succes als illustrator voordat hij in 1902 naar New York verhuisde. Zijn productie was productief: Leyendecker schilderde 322 omslagen voor de Saturday Evening Post - één meer dan zijn beschermeling Norman Rockwell - en zijn illustraties voor het afneembare overhemd van Arrow. kragen en Kuppenheimer-kleding creëerden de bepalende mannelijke modebeelden van die tijd. In 1915 verhuisde hij met zijn broer en zus naar een landgoed in New Rochelle. In 1903 ontmoette Leyendecker Charles Beach, die tot aan zijn dood in 1951 zijn favoriete model, zaakvoerder en metgezel werd.

Strand staat centraal in de biografie van Leyendecker. Als zijn agent wordt hij gecrediteerd voor het onderhandelen over lucratieve voorwaarden met de Post en andere tijdschriften. Rockwell omschreef hem als 'lang, krachtig gebouwd en buitengewoon knap - hij zag eruit als een atleet van een van de Ivy League-scholen. Hij sprak met een afgekapt Brits accent en was altijd prachtig gekleed. Zijn manieren waren gepolijst en onberispelijk…' Hij was het ideale model voor het vriendelijke prototype van Leyendecker. Rockwell lijkt ook een hekel aan Beach te hebben gehad en beschouwde hem als een parasitaire aanwezigheid, de poortwachter van Leyendeckers privacy. Het is deze privacy die Under Cover , en alle biografische inhoud over Leyendecker, speculatief van aard maakt. De uitdagingen die dit met zich meebrengt worden goed samengevat door Michael J. Murphy, die vorig jaar in de Johns Hopkins University Press schreef:

JC Leyendecker (1874-1951), Pasen (Man in de spiegel) , 1936, olieverf op doek, 30 1/2 x 20 3/4 inch, gesigneerd rechtsonder. Omslag van de Saturday Evening Post , 11 april 1936, Curtis Publishing Company JC Leyendecker: American Imagist, p. 70. Foto met dank aan The National Museum of American Illustration, Newport, RI.

De kloof tussen de grote hoeveelheid bekende Leyendecker-beelden en de schaarste aan informatie over hun maker is zowel frustrerend als bevrijdend. veel van de wetenschappelijke en populaire geschriften over Leyendecker proberen verbanden te leggen tussen de inhoud van zijn werk en de slecht gedocumenteerde aspecten van zijn persoonlijke leven. Meestal neemt dit de vorm aan van het toeschrijven van de 'homo-erotiek' aan Leyendeckers waarschijnlijke homoseksualiteit, die vaak wordt gekarakteriseerd als tragisch, onrustig of verborgen.
----------
Gegeven zijn gevoel voor discretie doet Under Cover alles wat verwacht mag worden bij het verbinden van Leyendeckers beeldtaal met de stedelijke homocultuur van het begin van de twintigste eeuw, zonder de kunstenaar te stereotyperen of hem de onbedoelde rol van pleitbezorger toe te kennen. De vermoedelijke codering in deze illustraties was per definitie subliminaal, maar duidelijk genoeg om een ​​Freudiaan in verrukking te brengen: in With Collie aait een vrouw een hond terwijl twee mannen met golftassen haar negeren en naar elkaar staren. Als deze beelden bedoeld waren om signalen af ​​te geven, zouden ze eerst zijn doorgelicht door de adverteerders, die vermoedelijk een campagne zouden hebben verworpen in plaats van hun reguliere publiek te vervreemden. En de mainstream heeft het opgegeten. De Arrow Collar Man was een enorm populair sekssymbool dat een lawine aan fanmail en huwelijksaanzoeken van vrouwen genereerde. Cole Porter noemde hem in een lied en er werd schuin naar hem verwezen in The Great Gatsby . 


CONDITIE

Zeer netjes
dient schoon gemaakt te worden


BIEDEN

vanaf 500 euro


De handtekening achterop is voor mij een vraagteken. Het lukt mij niet om het te ontcijferen
Advertentienummer: m2110910031