Unieke Medaille Set Piloot Officier RAF Marine Irak Engeland

€ 575,00
Ophalen of Verzenden
Afhaalpunt voor € 3,99 of thuis voor € 5,95
Thuisbezorgd voor € 6,95
400sinds 19 apr. '24, 08:52
Deel via
of

Kenmerken

SoortMarine
TypeLintje, Medaille of Wings
GebiedEngeland

Beschrijving

Een betaling in termijnen is in goed overleg mogelijk.

Aangeboden wordt een prachtige, unieke Engelse medailleset uit de Eerste Wereldoorlog en na-oorlogse periode welke toebehoorde aan een officier der Royal Navy welke deelnam aan het vormen van de New Zealand Navy en uiteindelijk een piloot der Royal Air Force werd en missies boven het Westfront vloog. Ondanks zijn leeftijd trad hij zelfs in 1939 terug in dienst bij de Royal Air Force en zag waarschijnlijk tevens dienst tijdens de Tweede Wereldoorlog.. Hieronder volgt een korte beschrijving van het uitzonderlijke verhaal van deze lang dienende officier.

Thomas werd in december 1884 geboren in Regents Park, Londen, en al op een zeer vroege leeftijd meldde hij zich aan bij de Royal Navy. Al reeds tegen 1899 diende hij aan boord van het Training Ship HMS Arethusa en kreeg na 18 maanden onberispelijke dienst hiervoor een medaille voor deze verdienste uitgereikt.

In 1900 kwam hij in daadwerkelijke dienst bij de Royal Navy en kwam Thomas eerst als een Boy Sailor te dienen aan boord van HMS Impregnable. Hij werd als jonge matroos als reeds omschreven als ruw, met donker haar en een grote tattoo van een vrouwelijk gezicht en een bloem op zijn linkerarm. Een jaar later werd hij bevorderd tot Boy Sailor 1st Class.

Tegen augustus 1902 diende hij aan boord van HMS Hannibal en nam deel aan de Coronation Fleet Review voor Koning Edward VII van 16 augustus. Dit was de eerste keer in het moderne tijdperk dat een vlootschouw onderdeel uitmaakte van een kroning. Hij diende in de volgende jaren aan boord van verschillende oorlogsbodems als HMS Crescent, HMS Hawke en HMS King Alfred waarmee hij onder meer dienst zat te China Station en Cape of Good Hope Station.

Hij werd tot Leading Signaller bevorderd in juli 1906 en zes jaar later werd hij bevorderd tot Yeoman Signaller. Tegen 1913 diende hij nog steeds in deze rang en deed hij dienst aan boord van HMS Philomel. Dit schip werd datzelfde jaar uitgeleend aan Nieuw-Zeeland om daarmee de New Zealand Naval Forces op te richten. HMS Philomel bestond volledig uit haar oorspronkelijke Engelse bemanning maar vaarde tijdens de oorlog onder de Nieuw-Zeelandse vlag en was daarmee het eerste oorlogsschip van Nieuw-Zeeland.

Op 30 juli 1914 was het schip onderweg naar Picton in Nieuw-Zeeland als onderdeel van een korte shakedown reis, toen het naar de haven van Wellington geleid werd toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Plaatselijke mannen namen vrijwillig dienst om het schip op volle sterkte te brengen en het schip werd volgeladen voor het naar Auckland vertrok in afwachting van verdere orders.

In augustus vormde het met andere schepen een Ocean Escort om Nieuw-Zeelandse troepen naar Duits Samoa te voeren. Dit was echter een zeer riskante missie daar in dit gebied de Duitse kruisers SMS Scharnhorst en SMS Gneisenau patrouilleerden. Gelukkig voor de Engelsen kwamen zij deze schepen niet tegen, waarna het na volbrenging van de missie naar Tonga werd gestuurd om daar bericht uit te brengen over de oorlog tegen Duitsland.

Na verschillende andere escortes kwam het uit in Port Said, waarna het eind 1914 verbeterd werd met nieuwe uitrusting in Malta. Hierna zag het schip actie tegen de Turken. Begin februari 1915 nam het deel aan een landingsoperatie in zuid-Turkije waarbij ze onverwachts tegen een grote troepenmacht kwamen te staan. Drie zeelui werden gedood en drie anderen raakten gewond. Deze actie markeerde de eerste gesneuvelden van Nieuw-Zeeland in de Grote Oorlog welke in een Nieuw-Zeelandse formatie dienden.

In 1917 werd HMS Philomel geschonken aan Nieuw-Zeeland en haar Engelse bemanning keerde terug naar Engeland. Thomas kwam vervolgens vanaf april dat jaar aan boord te dienen van dreadnought battleship HMS Iron Duke waar hij werd onderscheiden met de Naval Long Service and Good Conduct Medal. Het jaar daarop werd Thomas overgeplaatst naar HMS Campania, een seaplane tender en Aircraft Carrier.

Nog diezelfde maand werd Thomas echter overgeplaatst naar de Royal Air Force waar hij een commissie tot 2nd Lieutenant (Pilot Officer) kreeg en deelnam aan missies boven het Westfront tijdens de laatste maanden van de Eerste Wereldoorlog. Voor zijn militaire dienst werd hij naast zijn Long Service and Good Conduct Medal onderscheiden met de 1914-15 Star, British War Medal en Victory Medal. Na de oorlog kwam hij te dienen bij No. 29 Group RAF waar het dienst zag in Egypte. Het werd echter in september 1919 verplaatst naar de Coastal Area (England) waar het gelegerd was op de Rosyth Seaplane Station.

Per vermelding van de London Gazette van maart 1920 werd hij bevorderd van Pilot Officer (O) tot Observer Officer, een zeer zeldzame rang welke maar korte tijd heeft bestaan. Hij diende in deze tijd bij Royal Air Force Iraq Command, waar hij dienst deed tijdens de Grote Irakese Revolutie welke voortduurde tot 1922. Hij was een van de twee Observer Officers welke bij eeb speciale eenheid van de Royal Air Force diende, genaamd "Q" Force. Deze kreeg als codenaam "Point of the Spear" en bestond onder meer uit vliegtuigen van No. 55 Squadron, RAF, waarmee het geheime missies over Mosul en Baghdad uitvoerde. "Q" Force lag op vliegbasis RAF Hinaidi nabij Baghdad. Voor zijn dienst daar werd hij tevens onderscheiden met de General Service Medal 1918-1962 met "Iraq" Clasp.

Hierna bekleedde hij een leidinggevende functie aan de School of Technical Training op luchtmachtbasis RAF Manston voordat hij in 1924 uit dienst trad. Interessant genoeg staat hij in de Air Force List van 1939 geregistreerd als Flying Officer en een jaar later dient hij bij de General Duties Branch. In 1945 lijkt hij weer uit dienst te zijn getreden daar zijn rang staat aangeduid als Retired Flying Officer. Volgens de vorige eigenaar werd hij tijdens de Tweede Wereldoorlog vermeld in de Dagorders (Mentioned in Despatches) al heb ik hier nog geen informatie over kunnen vinden. Verder onderzoek naar zijn WOII-diensttijd wordt zeker aangeraden.

De medailleset bestaat uit zijn 1914-15 Star, British War Medal, Victory Medal, General Service Medal 1918-1962 met "Iraq" Clasp en Royal Navy Long Service and Good Conduct Medal. Alle onderscheidingen zijn in een uitzonderlijke conditie en zijn op de rim door de overheid gegraveerd met dienstnummer, rang, initiaal en achternaam en eenheid/branche. Het betreft hier originele medailles en geen reproducties of onderscheidingen welke zelf door iemand zijn gegraveerd. Tevens komt hierbij zijn originele Arethusa and Chichester Training Ship Medal welke met zijn initialen en achternaam gegraveerd is. Dit is een zeer zeldzame onderscheiding.
Advertentienummer: m2105815079