Verzilverd Militaria Lepeltje Embleem Geestelijk VerzorgerBieden
Kenmerken
Conditie
Zo goed als nieuw
Beschrijving
Lepeltje Station Eindhoven Centraal (porselein)
Keurmerk HA
Station Eindhoven Centraal is het belangrijkste spoorwegstation in de Nederlandse stad Eindhoven in de provincie Noord-Brabant. Het ligt op een knooppunt van drie trajecten: Venlo – Eindhoven, Breda / 's-Hertogenbosch – Eindhoven, Eindhoven – Weert.
Het oorspronkelijke spoorwegstation van Eindhoven was een Waterstaatstation van de derde klasse, gebouwd in de jaren zestig van de 19e eeuw, en was een van de negen stations die ooit in deze klasse was gebouwd. Het gebouw was ontworpen door de ingenieur Karel Hendrik van Brederode en werd gesloopt in 1912. Er is vervolgens een tweede station gebouwd, dat uitgevoerd was in strakke lijnen en een sober uiterlijk had. In 1956 is ook dit station gesloopt nadat de sporen circa 150 meter naar het noorden waren verlegd.
Het huidige stationsgebouw werd gebouwd in 1956 naar een ontwerp van architect Koen van der Gaast. Er is vaak beweerd dat het gelijkenissen vertoont met een Philips-radio uit die tijd, maar zo'n radio heeft nooit bestaan en het zou ook niet passen binnen de functionalistische opvattingen van Van der Gaast. In zijn visie moest het station ten opzichte van de andere vervoermiddelen een opvallende plaats innemen. Niet de menselijke maat, maar de stedelijke ruimte gaf de doorslag bij de maatvoering. Ook mocht in zijn visie het station geen verblijfsfunctie hebben, het was enkel bedoeld als doorgangsruimte: het overstappen van het ene vervoermiddel op het andere.
In 1991 kreeg station Eindhoven een tweede, extra, stationsgebouw aan de noordzijde, aan busstation Neckerspoel, het eerste dynamische busstation in Nederland. De bovenverdiepingen zijn in gebruik als kantoor. Net als bij veel andere stations uit de tweede helft van de jaren '80 lag bij de inrichting het accent op de kleur blauw. Het interieur is in 2017 gerenoveerd, zodat het dezelfde stijl heeft gekregen als de rest van het vernieuwde station.
Van het station was tot 2007 een schaalmodel te vinden in Madurodam. Aan de centrumzijde van het station staat een standbeeld van Anton Philips, een van de grondleggers van het in Eindhoven opgerichte Philips-concern.
Dagelijks lopen 200.000 passanten door de tunnel onder het station. Dit zijn zowel trein- als busforensen, evenals verkeer tussen de binnenstad en de universiteit. In 2018 stapten dagelijks zo'n 65.000 mensen in en uit een trein (exclusief overstappers). Daarnaast komen nog 15.000 mensen (bijvoorbeeld busreizigers) in het station. Daarmee is station Eindhoven Centraal het op vijf na drukste station van Nederland, en het drukste station buiten de Randstad. Op 15 december 2019 kreeg de naam van station Eindhoven de toevoeging 'Centraal'.
Keurmerk HA
Station Eindhoven Centraal is het belangrijkste spoorwegstation in de Nederlandse stad Eindhoven in de provincie Noord-Brabant. Het ligt op een knooppunt van drie trajecten: Venlo – Eindhoven, Breda / 's-Hertogenbosch – Eindhoven, Eindhoven – Weert.
Het oorspronkelijke spoorwegstation van Eindhoven was een Waterstaatstation van de derde klasse, gebouwd in de jaren zestig van de 19e eeuw, en was een van de negen stations die ooit in deze klasse was gebouwd. Het gebouw was ontworpen door de ingenieur Karel Hendrik van Brederode en werd gesloopt in 1912. Er is vervolgens een tweede station gebouwd, dat uitgevoerd was in strakke lijnen en een sober uiterlijk had. In 1956 is ook dit station gesloopt nadat de sporen circa 150 meter naar het noorden waren verlegd.
Het huidige stationsgebouw werd gebouwd in 1956 naar een ontwerp van architect Koen van der Gaast. Er is vaak beweerd dat het gelijkenissen vertoont met een Philips-radio uit die tijd, maar zo'n radio heeft nooit bestaan en het zou ook niet passen binnen de functionalistische opvattingen van Van der Gaast. In zijn visie moest het station ten opzichte van de andere vervoermiddelen een opvallende plaats innemen. Niet de menselijke maat, maar de stedelijke ruimte gaf de doorslag bij de maatvoering. Ook mocht in zijn visie het station geen verblijfsfunctie hebben, het was enkel bedoeld als doorgangsruimte: het overstappen van het ene vervoermiddel op het andere.
In 1991 kreeg station Eindhoven een tweede, extra, stationsgebouw aan de noordzijde, aan busstation Neckerspoel, het eerste dynamische busstation in Nederland. De bovenverdiepingen zijn in gebruik als kantoor. Net als bij veel andere stations uit de tweede helft van de jaren '80 lag bij de inrichting het accent op de kleur blauw. Het interieur is in 2017 gerenoveerd, zodat het dezelfde stijl heeft gekregen als de rest van het vernieuwde station.
Van het station was tot 2007 een schaalmodel te vinden in Madurodam. Aan de centrumzijde van het station staat een standbeeld van Anton Philips, een van de grondleggers van het in Eindhoven opgerichte Philips-concern.
Dagelijks lopen 200.000 passanten door de tunnel onder het station. Dit zijn zowel trein- als busforensen, evenals verkeer tussen de binnenstad en de universiteit. In 2018 stapten dagelijks zo'n 65.000 mensen in en uit een trein (exclusief overstappers). Daarnaast komen nog 15.000 mensen (bijvoorbeeld busreizigers) in het station. Daarmee is station Eindhoven Centraal het op vijf na drukste station van Nederland, en het drukste station buiten de Randstad. Op 15 december 2019 kreeg de naam van station Eindhoven de toevoeging 'Centraal'.
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Leiden
12x bekeken
2x bewaard
Sinds 29 sep '25
Advertentienummer: m2316735486
Populaire zoektermen
persil lepeltjewwf lepeltjeduchess porseleinbalmoral porseleinengelse porseleinlepeltje marinelepeltje parijslepeltje bartimeusgero zilmeta besteklepeltje canadaroyal albert porseleinmartinitoren lepeltjebone china porseleinlepeltje torenbugaboo stoelframe in Kinderwagens en Combinatiesc320 amg in Mercedes-Benzgym bar in Fitnessmaterialenfotolijst roze in Fotografie | Fotolijstensky leren bank in Banken | Bankstellenspetters dvd in Dvd's | Nederlandstaliglg monobloc in Verwarming en Radiatorenzip in hilversum in Scooters | Piaggiogitaar brug in Snaarinstrumenten | Gitaren | Elektrischmetaal haak in Woonaccessoires | Kandelaars en Kaarsen