Lepeltje De Uiver / Douglas DC-2, Race Londen-Melbourne 1934Bieden
Kenmerken
Conditie
Zo goed als nieuw
Eigenschappen
Verzilverd
Beschrijving
Verzilverd Lepeltje de Gelderse Tramwegen G.T.W.
Keurmerk Pleet 90
De Gelderse Tramwegen (GTW) te Doetinchem was een Nederlandse tramweg- en autobusmaatschappij, die tussen 1934 en 1957 een aantal tramlijnen exploiteerde waarmee de Gelderse Achterhoek werd ontsloten. Van 1934 tot 1977 exploiteerde de GTW (ook) met bussen het streekvervoer in de Achterhoek en de oostelijke Betuwe.
De achtergrond van de oprichting was het feit dat een interlokale tramlijn goedkoper was in aanleg en exploitatie dan een spoorlijn, die aan meer wettelijke bepalingen moest voldoen. De maatschappij kwam voort uit de in 1881 opgerichte Geldersche Stoomtramweg Maatschappij (GSTM), die aanvankelijk alleen op de tramlijn Arnhem - Isselburg-Anholt (Duitsland) reed. In de loop der tijd was de exploitatie van de andere stoomtramlijnen in de Achterhoek (van de ZE, GWTM, TMDG en GOSM) en de Betuwe (BSM) ook bij de GSTM terechtgekomen, omdat deze stoomtrammaatschappijen het hoofd niet meer zelfstandig boven water konden houden. Een van de overgenomen maatschappijen was de in 1907 opgerichte Tramweg-Maatschappij Zutphen-Emmerik (ZE), die onder meer Zutphen, Dieren, Doesburg, Doetinchem en Emmerik (vanaf 1926 ook Deventer) met elkaar verbond.
In 1934 werd de naam gewijzigd in Gelderse Tramwegen (GTW). Na de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde het bedrijf zich als streekbusonderneming annex touringcarbedrijf, terwijl ook een aanzienlijk goederenvervoer over de weg werd verricht. Het streekvervoergebied bestond niet alleen uit de Achterhoek (inclusief enkele lijndiensten tot in Duitsland), maar ook uit het oostelijke deel van de Betuwe op een gezamenlijke concessie met de NS-dochteronderneming Velox, later BSM.
In 1971 moest de naamloze vennootschap GTW gesplitst worden in drie bv's: GTW Expeditie en Transport, GTW Reizen en GTW Streekvervoer, omdat de rijksoverheid, die het openbaar vervoer subsidieerde, deze voorwaarde stelde. In 1977 werd het onderdeel GTW Streekvervoer verkocht aan de Nederlandse Spoorwegen, die het de naam Gelderse Streekvervoer Maatschappij (GSM) gaf. De andere GTW-onderdelen gingen zelfstandig verder.
De aandelen GSM gingen in 1989 over van NS naar Verenigd Streekvervoer Nederland. In 1993 fuseerde de GSM met het verzelfstandigde Gemeente Vervoerbedrijf Arnhem (GVA) tot de Gelderse Vervoer Maatschappij (GVM), die in 1997 opging in het bedrijf Oostnet.
Keurmerk Pleet 90
De Gelderse Tramwegen (GTW) te Doetinchem was een Nederlandse tramweg- en autobusmaatschappij, die tussen 1934 en 1957 een aantal tramlijnen exploiteerde waarmee de Gelderse Achterhoek werd ontsloten. Van 1934 tot 1977 exploiteerde de GTW (ook) met bussen het streekvervoer in de Achterhoek en de oostelijke Betuwe.
De achtergrond van de oprichting was het feit dat een interlokale tramlijn goedkoper was in aanleg en exploitatie dan een spoorlijn, die aan meer wettelijke bepalingen moest voldoen. De maatschappij kwam voort uit de in 1881 opgerichte Geldersche Stoomtramweg Maatschappij (GSTM), die aanvankelijk alleen op de tramlijn Arnhem - Isselburg-Anholt (Duitsland) reed. In de loop der tijd was de exploitatie van de andere stoomtramlijnen in de Achterhoek (van de ZE, GWTM, TMDG en GOSM) en de Betuwe (BSM) ook bij de GSTM terechtgekomen, omdat deze stoomtrammaatschappijen het hoofd niet meer zelfstandig boven water konden houden. Een van de overgenomen maatschappijen was de in 1907 opgerichte Tramweg-Maatschappij Zutphen-Emmerik (ZE), die onder meer Zutphen, Dieren, Doesburg, Doetinchem en Emmerik (vanaf 1926 ook Deventer) met elkaar verbond.
In 1934 werd de naam gewijzigd in Gelderse Tramwegen (GTW). Na de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde het bedrijf zich als streekbusonderneming annex touringcarbedrijf, terwijl ook een aanzienlijk goederenvervoer over de weg werd verricht. Het streekvervoergebied bestond niet alleen uit de Achterhoek (inclusief enkele lijndiensten tot in Duitsland), maar ook uit het oostelijke deel van de Betuwe op een gezamenlijke concessie met de NS-dochteronderneming Velox, later BSM.
In 1971 moest de naamloze vennootschap GTW gesplitst worden in drie bv's: GTW Expeditie en Transport, GTW Reizen en GTW Streekvervoer, omdat de rijksoverheid, die het openbaar vervoer subsidieerde, deze voorwaarde stelde. In 1977 werd het onderdeel GTW Streekvervoer verkocht aan de Nederlandse Spoorwegen, die het de naam Gelderse Streekvervoer Maatschappij (GSM) gaf. De andere GTW-onderdelen gingen zelfstandig verder.
De aandelen GSM gingen in 1989 over van NS naar Verenigd Streekvervoer Nederland. In 1993 fuseerde de GSM met het verzelfstandigde Gemeente Vervoerbedrijf Arnhem (GVA) tot de Gelderse Vervoer Maatschappij (GVM), die in 1997 opging in het bedrijf Oostnet.
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Leiden
6x bekeken
0x bewaard
Sinds 20 okt '25
Advertentienummer: m2324326903
Populaire zoektermen
persil lepeltjewwf lepeltjeduchess porseleinbalmoral porseleinengelse porseleinlepeltje marinelepeltje parijslepeltje bartimeusgero zilmeta besteklepeltje canadaroyal albert porseleinmartinitoren lepeltjebone china porseleinlepeltje torenelektrische cultivator in Hand-tuingereedschapkx 85 in Motoren | Kawasakilaptop touchscreen in Windows Laptopslake kennel in Honden-accessoiresspeculaasplank antiek in Antiek | Keukenbenodigdhedenlp300 in Zwembad-toebehorenleeuwarden autos in Brommobielen en Scootmobielenzonnescherm draaistang in Zonneschermenmarklin 460 in Modeltreinen | H0fury bear in Poppetjes en Figuurtjes