35 grote foto’s trams NederlandBieden
Vervlogen stoom - de NS in de periode 1921-1940 (2000)
121sinds 18 jun. '25, 20:04
€ 15,00
Ophalen of Verzenden
Verzenden voor € 4,25
Thuisbezorgd door Brenger vanaf € 42,-
Kenmerken
ConditieZo goed als nieuw
SoortTrein
TypeBoek of Tijdschrift
Beschrijving
Titel: Vervlogen stoom - De Nederlandsche Spoorwegen in de periode 1921-1940
Auteur: H. v. Poll
Aantal bladzijden: 304
Jaar: 2000
Conditie: zo goed als nieuw
Tegen het eind van de Eerste Wereldoorlog besloot de Nederlandse regering dat het spoorwegnet in zijn geheel moest worden geëlektrificeerd. Enkele jaren later al werd de invloed van de concurrentie van autobus en vrachtauto merkbaar op de inkomsten van het spoorwegbedrijf. Het lange uitblijven van een vergunningstelsel voor de bussen verbeterde die situatie niet. In de jaren 30 deed de concurrentie van het vervoer over water zich sterker voelen dan voorheen als gevolg van de van rijkswege aangelegde kanalen in Twente en Limburg.
Dat zijn enkele van de economische omstandigheden waaronder de belangengemeenschap Nederlandse spoorwegen haar bedrijf moest uitoefenen. Al zulke achtergronden komen in dit boek aan de orde, zodat de lezer een goed inzicht krijgt in het waarom van de neergang van de stoomtractie in de periode 1921 - 1940.
Van de 1489 stoomlocomotieven, die NS in 1921 van zijn voorgangers erfde, was 20 jaar later bijna de helft gesloopt. Zeker, er werden in de eerste 10 jaar van dit tijdvak nog zo’n 130 nieuwe besteld, maar technische innovatie werd daarbij maar spaarzaam toegepast. Het aantal centrale werkplaatsen voor de stoomtractie, vier in 1921, was in 1939 tot één verminderd. Van de locomotiefdepots was toen al tweederde gesloten.
Verzendkosten € 4,25 (PostNL)
Kijk ook eens bij mijn andere advertenties voor vergelijkbare artikelen.
Auteur: H. v. Poll
Aantal bladzijden: 304
Jaar: 2000
Conditie: zo goed als nieuw
Tegen het eind van de Eerste Wereldoorlog besloot de Nederlandse regering dat het spoorwegnet in zijn geheel moest worden geëlektrificeerd. Enkele jaren later al werd de invloed van de concurrentie van autobus en vrachtauto merkbaar op de inkomsten van het spoorwegbedrijf. Het lange uitblijven van een vergunningstelsel voor de bussen verbeterde die situatie niet. In de jaren 30 deed de concurrentie van het vervoer over water zich sterker voelen dan voorheen als gevolg van de van rijkswege aangelegde kanalen in Twente en Limburg.
Dat zijn enkele van de economische omstandigheden waaronder de belangengemeenschap Nederlandse spoorwegen haar bedrijf moest uitoefenen. Al zulke achtergronden komen in dit boek aan de orde, zodat de lezer een goed inzicht krijgt in het waarom van de neergang van de stoomtractie in de periode 1921 - 1940.
Van de 1489 stoomlocomotieven, die NS in 1921 van zijn voorgangers erfde, was 20 jaar later bijna de helft gesloopt. Zeker, er werden in de eerste 10 jaar van dit tijdvak nog zo’n 130 nieuwe besteld, maar technische innovatie werd daarbij maar spaarzaam toegepast. Het aantal centrale werkplaatsen voor de stoomtractie, vier in 1921, was in 1939 tot één verminderd. Van de locomotiefdepots was toen al tweederde gesloten.
Verzendkosten € 4,25 (PostNL)
Kijk ook eens bij mijn andere advertenties voor vergelijkbare artikelen.
Advertentienummer: m2280561768
Populaire zoektermen
ns petnsSpoorwegen en Tramwegenns bordenns klokspoorwegen petns jastrein onderdelen nsns uniformspoorwegenns posterns bordns tasns tasvibram furoshiki in Schoenenmeindl safari in Bergsport en Wandelenkinderwagen 3 in 1 hauck in Kinderwagens en Combinatiespoppen dekbed in Speelgoed | Poppenrenault wind in Renaulthoge hakken laarzen in Schoenenwitte kwartel in Pluimveejacob zech londonmoeder aarde kaarten in Esoterie en Spiritualiteitvinyl single henk wijngaard in Vinyl Singles