Zeeschouw 8x3.20 (Tadorna)

216044sinds 23 mar. '25, 12:43
€ 8.000,00
Ophalen
Deel via
of

Kenmerken

ConditieGebruikt
Lengte6 tot 9 meter
MateriaalStaal
BrandstofDiesel

Beschrijving

Zeeschouw “Nieuwe Sorgh”

Bouwjaar: Casco: 1971 bij “de Plaete” Ooltgensplaat.
LxBxD : 8.00 x 3,20 x 0,80 m.
Doorvaarthoogte: ca. 10,50 m
Motor: Goed onderhouden Yanmar 3GM 3-cylinder diesel, 23PK gereviseerd door Yanmar specialist in Lemmer, Loopt als nieuw. Schroefas en startaccu. Uitlaatsysteem gerestaureerd in 2020.
Huidige ligplaats: Genemuiden.

Ontwerp:
Plaete Tadorna in staal, klassiek gelijnde zeeschouw met veel zeeg. Korte kajuit tot de mast. Prachtige lijn door de korte kajuit. Mooi gedrag in golven. Door eigenaar (docent handvaardigheid) zelf afgebouwd. Interieur in mahonie en geschroefd. Knus scheepje, droog en authentiek. In roef 2 slaapplaatsen en in vooronder 1+2 slaapplaatsen (relatief kort) . Kombuis met stahoogte tot 1,70.
Dooskiel voor een goed gedrag tijdens de vaart. Eikenhouten roer. Snelle platbodem, mits goed getrimd en gestuurd.

Zeilplan
Origineel zeilplan met 1e set zeilen (Vreeken) . Moeten nagekeken worden. Grootzeil met losse broek en dubbele vallen, reefbare botterfok, stagfok en vliegende kluiver op kluiverboom die opgetopt kan worden . Door de leeftijd van de zeilen is controle belangrijk. Laatste jaren is grootzeil niet gehesen. Bij een ruime koers is de stagfok bijgezet. Mast moet worden gerestaureerd (kaalgehaald en geconserveerd) . Mast is eenvoudig strijkbaar op een sprenkel met een talie. Zwaarden verstelbaar en moeten worden kaalgehaald en opnieuw worden geconserveerd. Goed profiel waardoor de platbodem relatief hoog aan de wind kan worden gezeild.
Saura (messing) kompas op kompaspaal in kompastafel. Kluiver op ophaalbare kluiverboom. Botterfok grijpt aan op een botteloef.

Interieur

· Roef: Mahonie interieur met veel opbergruimte.
· LED verlichting.
· Gestoffeerd.
· Parkethouten vloer.
· Opvouwbare houten tafel met kaarten opslag.
· Kaartentafel met hangende DVT/DVD televisie en Sony radio. Schrootjes plafond.
· Houten koekoek voor ventilatie.
· Houten deuren met houtsnijwerk.
· LED- verlichting in plafond.
· Marifoon RS8000 (ATIS) waarvan de werking onbekend is.
· Messing trawler lamp (petroleum) onder de koekoek.
· Muskietennetjes in hout voor de deuren en patrijspoorten.
· ENO 2 pits gascomfoor (beveiligd) met gastank in bun in achterschip.
· Koperen gasleidingen met afsluiters.
· RVS wasbak met voetpomp aangesloten op 200 liter drinkwatertank (gecementeerd met mangat)


Vooronder:
· BB: pomptoilet zonder vuilwatertank. Extra chemisch toilet. Afsluiters vervangen. Koelkast (absorptie op gas en 220V)
· SB: jassenkast.
· Veel kastruimte onder de kooien en aan het voeteneinde achter schuifdeur en gordijn.

Techniek:
· Lichtaccu en Startaccu, gescheiden door diodebrug. Acculader.
· RVS dieseltank, ca. 40 liter. Gemiddeld gebruik Yanmar: 1-1,5 liter per uur.
· Stokanker (zwaar). Met ankertros en ketting.

Aan alle mooie dingen komt een keer een eind. Ruim 50 jaren hebben onze ouders de vakanties en weekends doorgebracht op de “Nieuwe Sorgh”. Wij als kinderen zijn feitelijk opgegroeid op de boot. Lange vakanties waarbij we een paar keer naar Denemarken zijn gevaren, veel op het wad zijn drooggevallen, rondjes IJsselmeer en het Wad hebben gemaakt en alle dorpjes in Friesland hebben bezocht, is dan toch het moment gekomen om afscheid te nemen van de trouwe zeeschouw. Inmiddels zijn onze ouders 92 en 85 jaar en het onderhoud begint zwaar te vallen. De laatste jaren is het minimale noodzakelijke onderhoud gepleegd en door gezondheidsperikelen is afgelopen jaar voor het eerst de zomervakantie niet aan boord doorgebracht.  De staat van onderhoud is dan ook uitdagend, maar een liefhebber kan haar zeker weer in haar oude glorie terugbrengen. Meer informatie via een PB
Advertentienummer: m2249027730
Overige advertenties van Jeroen
Meer van Jeroen