Geremde dubbelassen 2000 kilo op eigen kenteken€ 900,00
Schokker Voor De Wind ( met nieuwe motor)
135037sinds 22 jun. '25, 10:47
€ 65.000,00
Ophalen
Kenmerken
ConditieZo goed als nieuw
Lengte9 tot 12 meter
MateriaalStaal
BrandstofDiesel
Beschrijving
Te koop Schokker VoorDeWind vermeldt in SSRP als een van de uniekste schokkers van Nederland. bouwjaar 1978. Lengte11,11 x 3,65x0,85 mast hoogte 13,70. Gewicht 12 ton. Met nieuwe motor.
Prachtige zeiler, robuust die en flinke zee kan hebben. Perfect voor wad, IJsselmeer en Friesland ect.
In 2022 is de buitenzijde volledig aangepakt. Romp gestraald en in de sigma 380 en pgg1800 2 componenten gezet. Dit jaar Rondhout mast giek gaffel en kluiverboom en zwaarden keurig in de lak gezet.
Nieuwe motor
September 2024 is er een nieuwe motor in gegaan een Craftman 42 pk verbruik 3,5 liter per uur kruissnelheid 4,5 knp max 7 knp
Binnen
Een sta hoogte van 185 cm. Keuken met ruime zithoek en koelkast, 4 pits gasstel. Kaartentafel en voldoende opbergruimte. Badkamer (tje) wc, wastafel, douche.
In de punt 2 persoons bed 200x140cm en nog 2 kooien. In de roef banken op te bouwen tot 2 volwaardige bedden.
Uitrusting
Motor 42pk Crafsman nieuw
Dieseltank rvs 100 liter
1 start accu en 2 board accu’s
Omvormer en lader vectron
Boiler 20 liter
Dieselkachel
Log en dieptemeter
Marifoon sailor rt2048
Gps en kaartplotter op c-map techmarine
Anker rvs 40 kilo met 40 meter ketting en ankerlier
Maststrijk installatie met bokkenpoten
Stuurwiel en helmstok
Winterkleed
Hydrofoor en 2 x 200 liter watertank rvs
Zonnescherm boven kuip.
Zeilen
Grootzeil lier rvs
Groot zeil
Botterfok
Kluiver
Zeilen zijn keurig gaan nog minimaal 10 jaar mee.
4 slaapplaatsen + 2 kooien
Badkamer
Keuken
Kaartentafel
Ligt momenteel in Heeg Friesland
Bellen voor informatie
( bij verkoop via notaris)
Hieronder artikel uit te spiegel der zeevaart van haar geschiedenis en ontwerp, te vinden op SSRP
Heel even maar kwam er een waterig zonnetje door de dichte mist. Juist op het moment dat de fles Bokma krachtig uiteen spatte tegen de voorsteven van de trotse platbodem. De „Voordewind", de eerste door Jachtwerf Engelaer ontworpen en gebouwde schokker, was gedoopt.
Het was de moeder van de eigenaar die haar eigen naam en de zegen gaf aan de fraaie 11,11 meter lange op spant gebouwde stalen schokker voordat zij de vierkante fles met kracht tegen de markante stevenbalk gooide. Langzaam reed de oplegger met het schip erop daarna de veerstoep af van het pontveer van Megen bij Appeltern in het Land van Maas en Waal. Het spiegelgladde door nevel bedekte Maaswater was gereed het ruim 11 ton zware schip op te nemen. Een zucht van opluchting steeg op uit de kelen van bijna 200 toeschouwers die lang op dit moment hadden moeten wachten. Want de dichte mist had het transport van de schokker over de weg van de werf in Beneden-Leeuwen naar de veerstoep enkele uren doen uitstellen.
De eerste door Henry Engelaer ontworpen en door zijn werf gebouwde schokker is een bijzonder mooie platbodem geworden. Het schip, waarvan de bouw alles bijeengenomen een kleine acht maanden heeft gevergd, kreeg reeds vóór de tewaterlating de plaquette als bewijs van inschrijving in het register van de Stichting Stamboek Ronde en Platbodem Jachten. Die plaquette werd uitgereikt door de secretaris van de Stichting, de heer Van de Hulst, die in zijn speech melding maakte van het feit dat Engelaer reeds in het ontwerpstadium van de schokker contact had opgenomen met de Stichting ten einde eventuele geschillen van inzicht in de interpretatie van de eisen die de Stichting aan in te schrijven schepen stelt te vermijden. Aan de hand van het door Engelaer indertijd opgestuurde tekenmateriaal had het bestuur van de Stichting vastgesteld - al vóór het schip klaar was - dat de „Voordewind" zou worden opgenomen in het Stamboek onder nummer 1138. Voor Engelaer èn voor de eigenaar van het schip een zeer aangename verrassing!
Ontwerp
Bij het ontwerpen van deze eerste door hem gebouwde schokker is Engelaer zeer grondig te werk gegaan. Niet alleen zette hij een lijnenplan en zeilplan van het schip op, maar ook tekende hij driekwart projecties zowel van de voor- als de achterkant van het schip. Deze tweedimensionele aanzichten maken het mogelijk de lijnen van het schip nauwkeurig te controleren. Vooral het zo belangrijke verloop van het berghout is hiermee goed te controleren.
Zoals gezegd is de „Voordewind" op spant gebouwd. Op onderlinge afstanden van slechts 40 cm zijn zware hoekspanten op de massieve kielbalk (12 cm breed!) gelast. Het 10 mm dikke vlak is, zoals dat bij schokkers hoort, aan de achterzijde getild (omhoog gebogen). Hierdoor laat het schip achter het water beter los, terwijl op de motor varend de schroef meer water krijgt en dus een hoger rendement heeft.
De huid van het schip verloopt mooi rond tot aan het zware berghout. Dit berghout is niet zoals bij zoveel nieuw gebouwde platbodems een eenvoudig u-balkje, maar het is opgebouwd uit drie delen en is voor en achter verjongd. Qua materiaaldiktes is deze Engelaerschokker wat zwaarder dan de meeste van dergelijke schepen. Dat blijkt reeds uit de waterverplaatsing die tussen de elf en twaalf ton ligt, hetgeen voor een schokker van 11 meter zonder meer fors is. Bijzonder geslaagd is de kajuitopbouw, die door Engelaer zo laag mogelijk is gehouden en die helemaal meeloopt met de zeeg van het schip.
De opbouw is doorgetrokken tot voor de mast om ook voorin stahoogte te bereiken. Bovendien is vóór de kajuitopbouw nog een groot luik met aan beide kanten een koekoek gemaakt. Onder dit luik is ook weer stahoogte. Ter hoogte van de mast is een extra versterking aangebracht. De stahoogte ligt rond de twee meter en desondanks is de opbouw zo laag dat hij in het geheel niet opvalt wanneer het schip voorbij vaart. De afwerking van het schip staat op zeer hoog peil. Met name het gevoel voor details is in het werk van Engelaer heel duidelijk aanwezig. De wijze waarop bij voorbeeld de RVS handrailingen zijn gemaakt, geheel volgens oud model, kan uniek worden
Onderhoud
De „Voordewind" wordt binnen door de eigenaar afgetimmerd. Het houtwerk buiten - de kuipbetimmering, kajuitachterwand, schuifluik en lijst rond de kajuit - is door de werf uitgevoerd in teakhout. De zwaarden zijn van 8 cm dik Frans eiken gemaakt. De zwaardkoppen zijn afgewerkt met teak en met een brede messing lijst. Aan de achterkant zijn de zwaardkoppen versterkt door een 6 mm dikke roestvrij stalen plaat.
De mast en rondhouten van de „Voordewind" zijn uit oregon pine vervaardigd door Brasker. De gaffel is van essen. De tuigage is door Moolenaar uit Grouw gemaakt. Voor het bijna 72 vierkante meter grote tuig is wit dacron gebruikt. De zeilen zijn samengesteld uit smalle (30 cm) banen. De tuigage omvat een grootzeil, fok en kluiver. De bedoeling is dat het schip zomer en winter in het water blijft. De huid wordt dan ook geheel geïsoleerd en er is een AGA centrale verwarming gemonteerd die onafhankelijk van stroom het schip vorstvrij kan houden gedurende de wintermaanden. Dit bespaart op onderhoud en maakt het tevens mogelijk om veel spullen veilig aan boord te laten. Ook zorgt zo'n op propaangas werkende verwarming natuurlijk voor een verlenging van het vaarseizoen.
Om het onderhoud aan het schip zoveel mogelijk te beperken, is gekozen voor een twee componenten verfsysteem van Sikkens/ Ruwa. De romp tot en met het berghout is in de epoxyteer gezet, hetgeen niet alleen een goede bescherming biedt, maar ook gemakkelijk is bij te houden. Ook het potdeksel en de voor- en achtersteven zijn in de epoxyteer gezet. De boeisels en kajuitopbouw zijn geverfd en het dek is behandeld met antislip dekkenverf. Ook om de mast op het kajuitdak is deze verfsoort toegepast om veilig aan dek te kunnen werken. Een schip als de „Voordewind" is natuurlijk geen goedkoop schip. Daarvoor is het te mooi gemaakt en daarvoor zijn uitsluitend de beste materialen gebruikt. Als richtprijs voor een goed gebouwd rondjacht of platbodem van deze afmetingen moet meer dan twee ton worden aangehouden. Maar, en dat wordt met de „Voordewind" bewezen, door een goed overleg met de werf en door zelfwerkzaamheid is van een dergelijke som wel het nodige af te halen. Daarom heeft het weinig zin prijzen te vermelden. Zo'n prijs moet in onderling overleg tussen werfbaas en klant tot stand komen. Alleen dan ook, is het voor de klant mogelijk een goede prijsvergelijking tussen meerdere aanbiedingen op te stellen.
Bellen voor meer informatie
Prachtige zeiler, robuust die en flinke zee kan hebben. Perfect voor wad, IJsselmeer en Friesland ect.
In 2022 is de buitenzijde volledig aangepakt. Romp gestraald en in de sigma 380 en pgg1800 2 componenten gezet. Dit jaar Rondhout mast giek gaffel en kluiverboom en zwaarden keurig in de lak gezet.
Nieuwe motor
September 2024 is er een nieuwe motor in gegaan een Craftman 42 pk verbruik 3,5 liter per uur kruissnelheid 4,5 knp max 7 knp
Binnen
Een sta hoogte van 185 cm. Keuken met ruime zithoek en koelkast, 4 pits gasstel. Kaartentafel en voldoende opbergruimte. Badkamer (tje) wc, wastafel, douche.
In de punt 2 persoons bed 200x140cm en nog 2 kooien. In de roef banken op te bouwen tot 2 volwaardige bedden.
Uitrusting
Motor 42pk Crafsman nieuw
Dieseltank rvs 100 liter
1 start accu en 2 board accu’s
Omvormer en lader vectron
Boiler 20 liter
Dieselkachel
Log en dieptemeter
Marifoon sailor rt2048
Gps en kaartplotter op c-map techmarine
Anker rvs 40 kilo met 40 meter ketting en ankerlier
Maststrijk installatie met bokkenpoten
Stuurwiel en helmstok
Winterkleed
Hydrofoor en 2 x 200 liter watertank rvs
Zonnescherm boven kuip.
Zeilen
Grootzeil lier rvs
Groot zeil
Botterfok
Kluiver
Zeilen zijn keurig gaan nog minimaal 10 jaar mee.
4 slaapplaatsen + 2 kooien
Badkamer
Keuken
Kaartentafel
Ligt momenteel in Heeg Friesland
Bellen voor informatie
( bij verkoop via notaris)
Hieronder artikel uit te spiegel der zeevaart van haar geschiedenis en ontwerp, te vinden op SSRP
Heel even maar kwam er een waterig zonnetje door de dichte mist. Juist op het moment dat de fles Bokma krachtig uiteen spatte tegen de voorsteven van de trotse platbodem. De „Voordewind", de eerste door Jachtwerf Engelaer ontworpen en gebouwde schokker, was gedoopt.
Het was de moeder van de eigenaar die haar eigen naam en de zegen gaf aan de fraaie 11,11 meter lange op spant gebouwde stalen schokker voordat zij de vierkante fles met kracht tegen de markante stevenbalk gooide. Langzaam reed de oplegger met het schip erop daarna de veerstoep af van het pontveer van Megen bij Appeltern in het Land van Maas en Waal. Het spiegelgladde door nevel bedekte Maaswater was gereed het ruim 11 ton zware schip op te nemen. Een zucht van opluchting steeg op uit de kelen van bijna 200 toeschouwers die lang op dit moment hadden moeten wachten. Want de dichte mist had het transport van de schokker over de weg van de werf in Beneden-Leeuwen naar de veerstoep enkele uren doen uitstellen.
De eerste door Henry Engelaer ontworpen en door zijn werf gebouwde schokker is een bijzonder mooie platbodem geworden. Het schip, waarvan de bouw alles bijeengenomen een kleine acht maanden heeft gevergd, kreeg reeds vóór de tewaterlating de plaquette als bewijs van inschrijving in het register van de Stichting Stamboek Ronde en Platbodem Jachten. Die plaquette werd uitgereikt door de secretaris van de Stichting, de heer Van de Hulst, die in zijn speech melding maakte van het feit dat Engelaer reeds in het ontwerpstadium van de schokker contact had opgenomen met de Stichting ten einde eventuele geschillen van inzicht in de interpretatie van de eisen die de Stichting aan in te schrijven schepen stelt te vermijden. Aan de hand van het door Engelaer indertijd opgestuurde tekenmateriaal had het bestuur van de Stichting vastgesteld - al vóór het schip klaar was - dat de „Voordewind" zou worden opgenomen in het Stamboek onder nummer 1138. Voor Engelaer èn voor de eigenaar van het schip een zeer aangename verrassing!
Ontwerp
Bij het ontwerpen van deze eerste door hem gebouwde schokker is Engelaer zeer grondig te werk gegaan. Niet alleen zette hij een lijnenplan en zeilplan van het schip op, maar ook tekende hij driekwart projecties zowel van de voor- als de achterkant van het schip. Deze tweedimensionele aanzichten maken het mogelijk de lijnen van het schip nauwkeurig te controleren. Vooral het zo belangrijke verloop van het berghout is hiermee goed te controleren.
Zoals gezegd is de „Voordewind" op spant gebouwd. Op onderlinge afstanden van slechts 40 cm zijn zware hoekspanten op de massieve kielbalk (12 cm breed!) gelast. Het 10 mm dikke vlak is, zoals dat bij schokkers hoort, aan de achterzijde getild (omhoog gebogen). Hierdoor laat het schip achter het water beter los, terwijl op de motor varend de schroef meer water krijgt en dus een hoger rendement heeft.
De huid van het schip verloopt mooi rond tot aan het zware berghout. Dit berghout is niet zoals bij zoveel nieuw gebouwde platbodems een eenvoudig u-balkje, maar het is opgebouwd uit drie delen en is voor en achter verjongd. Qua materiaaldiktes is deze Engelaerschokker wat zwaarder dan de meeste van dergelijke schepen. Dat blijkt reeds uit de waterverplaatsing die tussen de elf en twaalf ton ligt, hetgeen voor een schokker van 11 meter zonder meer fors is. Bijzonder geslaagd is de kajuitopbouw, die door Engelaer zo laag mogelijk is gehouden en die helemaal meeloopt met de zeeg van het schip.
De opbouw is doorgetrokken tot voor de mast om ook voorin stahoogte te bereiken. Bovendien is vóór de kajuitopbouw nog een groot luik met aan beide kanten een koekoek gemaakt. Onder dit luik is ook weer stahoogte. Ter hoogte van de mast is een extra versterking aangebracht. De stahoogte ligt rond de twee meter en desondanks is de opbouw zo laag dat hij in het geheel niet opvalt wanneer het schip voorbij vaart. De afwerking van het schip staat op zeer hoog peil. Met name het gevoel voor details is in het werk van Engelaer heel duidelijk aanwezig. De wijze waarop bij voorbeeld de RVS handrailingen zijn gemaakt, geheel volgens oud model, kan uniek worden
Onderhoud
De „Voordewind" wordt binnen door de eigenaar afgetimmerd. Het houtwerk buiten - de kuipbetimmering, kajuitachterwand, schuifluik en lijst rond de kajuit - is door de werf uitgevoerd in teakhout. De zwaarden zijn van 8 cm dik Frans eiken gemaakt. De zwaardkoppen zijn afgewerkt met teak en met een brede messing lijst. Aan de achterkant zijn de zwaardkoppen versterkt door een 6 mm dikke roestvrij stalen plaat.
De mast en rondhouten van de „Voordewind" zijn uit oregon pine vervaardigd door Brasker. De gaffel is van essen. De tuigage is door Moolenaar uit Grouw gemaakt. Voor het bijna 72 vierkante meter grote tuig is wit dacron gebruikt. De zeilen zijn samengesteld uit smalle (30 cm) banen. De tuigage omvat een grootzeil, fok en kluiver. De bedoeling is dat het schip zomer en winter in het water blijft. De huid wordt dan ook geheel geïsoleerd en er is een AGA centrale verwarming gemonteerd die onafhankelijk van stroom het schip vorstvrij kan houden gedurende de wintermaanden. Dit bespaart op onderhoud en maakt het tevens mogelijk om veel spullen veilig aan boord te laten. Ook zorgt zo'n op propaangas werkende verwarming natuurlijk voor een verlenging van het vaarseizoen.
Om het onderhoud aan het schip zoveel mogelijk te beperken, is gekozen voor een twee componenten verfsysteem van Sikkens/ Ruwa. De romp tot en met het berghout is in de epoxyteer gezet, hetgeen niet alleen een goede bescherming biedt, maar ook gemakkelijk is bij te houden. Ook het potdeksel en de voor- en achtersteven zijn in de epoxyteer gezet. De boeisels en kajuitopbouw zijn geverfd en het dek is behandeld met antislip dekkenverf. Ook om de mast op het kajuitdak is deze verfsoort toegepast om veilig aan dek te kunnen werken. Een schip als de „Voordewind" is natuurlijk geen goedkoop schip. Daarvoor is het te mooi gemaakt en daarvoor zijn uitsluitend de beste materialen gebruikt. Als richtprijs voor een goed gebouwd rondjacht of platbodem van deze afmetingen moet meer dan twee ton worden aangehouden. Maar, en dat wordt met de „Voordewind" bewezen, door een goed overleg met de werf en door zelfwerkzaamheid is van een dergelijke som wel het nodige af te halen. Daarom heeft het weinig zin prijzen te vermelden. Zo'n prijs moet in onderling overleg tussen werfbaas en klant tot stand komen. Alleen dan ook, is het voor de klant mogelijk een goede prijsvergelijking tussen meerdere aanbiedingen op te stellen.
Bellen voor meer informatie
Advertentienummer: m2281608584
Populaire zoektermen
Platbodemsschokkerschokkerplatbodem met motorplatbodemsplatbodemsplatbodem met motorschokker platbodemplatbodemsschokkerschokker platbodemplatbodem schokkerschokker platbodemplatbodems zeeschouwkoplamp sproeier in Verlichtingroze ovenschaal in Keuken | Servieskitten heiloo in Poppetjes en Figuurtjesfat windjacks in Vinyl | Hiphop en Rapulft in Deuren en Horrenboa's in Poppetjes en Figuurtjesarnold in Vinyl Singlesleren jack dames in Jassen | Zomerrubber trailer vloer in Paarden en Pony's | Trailers en Aanhangwagensaudi tt 8n in Carrosserie en Plaatwerk