Kenmerken

Conditie
Gebruikt
Lengte
12 meter of meer
Materiaal
Staal
Brandstof
Diesel

Beschrijving

Origineel Barkmeijer Skûtsje (1909)

Dit Skûtsje staat in het stamboek en is gebouwd op de beroemde Barkmeijer werf in Stroobos. Het schip heeft de originele maten van 16,40 meter bij 3,64 meter. Het werd indertijd voornamelijk gebruikt voor de vaart in Friesland met aardappelen. In de jaren 80 van de vorige eeuw is het schip omgebouwd voor de chartervaart in Friesland. Er is toen o..a. een dekopbouw opgezet. Hierdoor werd ruimte voor een keuken, een prachtige zithoek en slaapplaatsen gecreëerd. Ook werd er een sterke Mercedes 6 cylinder diesel motor ingebouwd.
Vanaf begin deze eeuw was het schip privé bezit en werd uitsluitend recreatief gebruikt.
Het schip is altijd goed onderhouden geweest in 2023 is, op Urk, groot onderhoud aan de romp en de rondhouten uitgevoerd. Het schip is in 2024, in originele kleurstelling, in een professioneel meerlaags verfsysteem gezet.
De mast en zeilen zijn goed. Het schip is makkelijk door 2 handelen en zeilt voortreffelijk.
Het binnenwerk kan een opfrisbeurt gebruiken.

Kortom een buitenkans voor iemand die op zoek is naar een origineel Skûtsje met veel karakter voor recreatie of eventuele bewoning.

Algemeen:

BTW Situatie: n.v.t.
Teboekgesteld/kosten: nee; kosten koper: eventuele keuringen
Vlag: NL
Type: Skûtsje
Scheepswerf: Barkmeijer te Groningen
Bouwjaar: 1909
CE: n.v.t.
Lengte over stevens: 16,40 m
Breedte romp: 3,64 m
Afmetingen over alles: 17.30 m
Diepgang: ca. 0,71 m
Waterverplaatsing/tonnage: 11.053 m3
Doorvaarthoogte met gestreken mast: ca. 2,25 m
Doorvaarthoogte met staande mast: ca. 16,00 m
Stahoogte van: 1,60 m
Stahoogte tot: 1,80 m

Ontwerp, bouw, staat casco, conservering:

Bouwwijze: geklonken, nieuw staal gelast (potdeksel vervangen)
Ballast: geen
Schotten: MK
Rompvorm: platbodem
Materiaal: staal
Materiaal dek: staal
Materiaal opbouw: staal, met l (plexi)glas
Vloer Constructie: vaste vloer met inspectie mogelijkheden
Staat onderwaterschip: goed
Dubbelingen: volledig gedubbeld (kop tot aan het berghout)
Laatste hellingrapport: September 2023

Voortstuwing:

Hoofd Motor: Mercedes 4 cil. diesel 88 kW (65 PK) type OM615; motornr. 615-919000 aan bakboordzijde achter op motor
Overbrenging: hydraulisch keerkoppeling
Koeling: kielkoeling, gesloten systeem
Snelheid op motor: 5,5 tot 6 knopen, bij 2000 toeren ca. 5 knopen
Schroef: drie blads bronzen schroef
Uitlaat: droog
Stuurinrichting: helmhout

Overige installaties en tanks:

Warmwaterbron: geen
Waterdruksysteem: 12 V pompje
Verwarming: geen
Gasinstallatie: gasbun bij de mast voor 2 flessen
Dynamo: 35 A
Acculader: losse lader
Omvormer: kleintje voor telefoon/computer
Voltage: 12 V
Accu's: 2 (licht en start) nieuw 2022
Vuilwatertank: nee, wel ruimte om te cre
Brandstoftanks: ca. 165 l, 2 stalen tanks
Watertanks: ca. 600 l, 2 stalen tanks

Interieur en inventaris:

Interieur materiaal: grenen en vuren
Isolatie: steenwol (dak en zijden)
Hutten en kooien: 1x tweepers. hut en in het voorschip en 4 slaapplaatsen
Fornuis: vier pit gas

Tuigage, zeilen en lieren:

Tuigage: 1 mast gaffeltuigage met loefijzer
Strijkinrichting: met contragewicht
Materiaal masten: lariks massief (ca. 1999)
Materiaal zwaarden: bankiraj
Zeilmaker: grootzeil: de Boer, dacron; fok: de Vries Muiden (1998)
Aantal zeilen: 2
Zeiloppervlak aan de wind: 30 + 65 m2

Navigatiemiddelen:

Kompas: magnetisch
Marifoon: Shipmate RS8300

Veiligheidsuitrusting:

Anker: ploeganker met lijn; licht reserve anker met lijn; klein werpanker

Reddingsboeien: 1
Lens pomp: 12 V dompelpompen
Navigatieverlichting: 12 V
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Zeewolde
321x bekeken
18x bewaard
Sinds 1 nov '25
Advertentienummer: m2328943049