Ontvang meldingen van nieuwe zoekresultaten

Variant

Type advertentie

Leasevorm
Prijs
Bouwjaar
Kilometerstand
Brandstof
Type hybride
Actieradius (min.)
Transmissie

Carrosserie

Cabriolet(1)Coupé(26)Hatchback(1)
MPV
Sedan
Stationwagon
SUV of Terreinwagen
Overige carrosserieën
Interieur
Aantal deuren
Aantal stoelen
Accu-capaciteit
Accu-laadtijd (max.)
Accu-snellaadtijd (max.)
Vermogen
Motorinhoud
Aantal cilinders
Trekgewicht (geremd) (min.)
Trekgewicht (ongeremd) (min.)
Leeggewicht (max.)
Verbruik
Energielabel
Emissieklasse
Wegenbelasting (max.)
Conditie
Garantie
NAP Nationale Auto Pas
Zekerheden
Moet nu weg
BTW verrekenbaar

Aangeboden sinds

Sorteer op

Toyota Celica Te Koop

Informatie

Toyota Celica

Wil je een Toyota occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle Toyota modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:

De Toyota Celica is een coupé (en een enkele cabriolet) met eerst achterwiel, en later voor- en vierwielaandrijving. Het model is van 1970 tot 2005 geproduceerd in zeven verschillende generaties en in 2012 opgevolgd door de Toyota GT86. Door de jaren heen heeft de Celica geconcurreerd met auto's als de Nissan 200 SX (en 240SX en 300 ZX), Honda Prelude en Mazda RX7.

Van achter- naar voorwielaandrijving

De Toyota Celica was een van de iconen van het Japanse merk. In de eerste helft van de jaren zeventig kwam de Celica al naar ons land. Dat model was technisch gebaserd op de Toyota Carina uit dezelfde periode. Alle generaties Celica kenmerken zich door hetzelfde concept: een 2+2 sportieve coupé met een viercilinder benzinemotor en voorwielaandrijving. Toyota heeft alle Celica's geproduceerd met zowel een handgeschakelde versnellingsbak als een automaat. Tijdens de totale levenscyclus van de Celica vond de grootste verandering plaats in 1986 toen Toyota met de vierde generatie omschakelde naar voorwielaandrijving. Datzelfde model werd twee jaar later voor het eerst optioneel aangeboden met vierwielaandrijving. Dit naar aanleiding van de deelname van Toyota aan het Wereld Rally Kampioenschap.

Vijfversnellingsbak standaard

De oorspronkelijke Toyota Celica had een aggressief ogende carrosserie met dubbele koplampen, opvallend vormgegeven achterlichten en veel chroom. De ontwerpers hadden duidelijk gekeken naar de Amerikaanse muscle- en ponycars uit de jaren zestig. Bijzonder was dat Toyota dit model standaard al voorzag van een vijfversnellingsbak. De tweede generatie (vanaf 1978) was met zijn hoekige vormgeving een stuk beedaagder en een voorbode van de meer rechtoe rechtaan vormentaal van de jaren tachtig. Dit model was ook als cabrio leverbaar.

Klapkoplampen

De derde Celica (vanaf 1982) was zo mogelijk nog hoekiger dan zijn voorganger. Eighties in optima forma waren bij dit model de klapkoplampen. Kopers konden kiezen uit een driedeurs Fastback of een tweedeurs coupé. Dit model kreeg een facelift in 1983. Met de vierde generatie Celica (vanaf 1985) bereikte Toyota een steeds groter publiek. Dit model had nog steeds klapkoplampen, maar zachte, afgeronde vormen zonder aan sportiviteit in te boeten. Het topmodel was vanaf 1987 de Celica GT-Four voorzien van een 186 pk sterke 2,0-litermotor en 4WD. Het basismodel had een 1,6-litermotor en kopers konden ook kiezen voor een 2,0-litermotor met 140 pk.

Actieve wielophanging

In 1989 introduceerde Toyota de vijfde generatie. Het ontwerp was een evolutie van het design van zijn voorganger; nog ronder, maar doordoor verloor het ook iets aan kracht. De klapkoplampen haalden met dit model de jaren negentig. Bijzonder aan deze Ccelica was het eerste computergestuurde actieve onderstel ter wereld. De conventionele wielophanging had plaats gemaakt voor hydraulische schokdempers die door sensoren werden aangestuurd. Het systeem werkte subliem en zorgde voor een aangenaam rijgedrag met nauwelijks rolneiging om de lengteas. Mercedes voerde met het zogenaamde Active Body Control pas tien jaar later een soortgelijk systeem in. Het topmodel was vanaf 1990 de Celica Turbo AWD. Dit model kwam twee jaar later uit als celica Carlos Sainz, naar de gelijknamige Spaanse rallyrijder die dat jaar voor Toyota het Wereld Rally kampioenschap had binnengesleept.

Radicaal ander design

De zesde Toyota Celica kwam in 1993 op de markt (facelift in 1996). Dit model was standaard voorzien van ABS en een airbag voor de bestuurder. Voor de laatste Celica (vanaf 1999) kwam Toyota met een radicaal ander design dat zich kenmerkte door scherpe vouwen en rechte lijnen. Het motorenaanbod beperkte zich tot een 1,8-liter viercilinder die echter in verschillende vermogensvarianten (143- en 192 pk) werd aangeboden. De ultieme Celica kreeg eind 2002 een facelift. Anderhalf jaar daarna maakte Toyota bekend dat het vanwege de toenemende concurrentie en teruglopende verkoopaantallen de Celica en de MR2 uit productie zou nemen.

Tweedehands

Als u een tweedehands Toyota Celica zoekt kunt u op Marktplaats uw hart ophalen. Van de exclusieve sportcoupé zijn hier tientallen gebruikte exemplaren beschikbaar.

Veelgestelde vragen

De onderstaande waarden zijn gebaseerd op je zoekopdracht en de ingestelde filters

De Toyota Celica is bekend om zijn sportieve lijnen en compacte formaat. Het heeft vaak krachtige motoren en een dynamisch ontwerp, waarmee het zowel op de weg als op het circuit een sterke indruk maakt. Functies zoals een comfortabele binnenruimte, hoogwaardige materialen en een focus op rijplezier zijn ook kenmerkend voor deze auto.
De Toyota Celica onderscheidt zich door zijn sportieve karakter en herkenbare design. Waar sommige modellen meer gericht zijn op luxe of praktische bruikbaarheid, legt de Celica de nadruk op prestaties en rijplezier. Het heeft ook een unieke geschiedenis in motorsport, wat bijdraagt aan zijn imago als sportieve auto.
Voor een Toyota Celica is regelmatig onderhoud cruciaal. Denk aan oliewissels, controle van remmen en banden, en het onderhouden van de koelsystemen. Het is ook belangrijk om de versnellingsbak en het onderstel tijdig te laten nakijken voor een optimale rijervaring. Bij goed onderhoud kan je nog jarenlang van je Celica genieten.
Het rijgedrag van de Toyota Celica is vaak sportief en responsief. Door het lichte gewicht en de krachtige motoren voelt de auto wendbaar aan, wat het rijden in bochten leuk maakt. Je kunt rekenen op een goede grip op de weg, maar het is belangrijk om ook veilig te rijden, vooral bij sportief gebruik.
De brandstofefficiëntie van de Toyota Celica varieert afhankelijk van het model en de motor. Over het algemeen zijn de meeste Celica-modellen redelijk zuinig voor een sportauto, met een gemiddeld verbruik dat aantrekkelijk is voor zowel dagelijks gebruik als langere ritten. Het is een goede keuze voor wie sportief wil rijden zonder te veel in te boeten op brandstofverbruik.