Ontvang meldingen van nieuwe zoekresultaten

Sorteer op
Je hebt gezocht in

BMW

.
Informatie

BMW

Wil je een BMW occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle BMW modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:

Het in München gevestigde BMW heeft zijn wortels in de luchtvaartindustrie. Tegenwoordig staat het merk vooral bekend om zijn personenauto's die door achterwielaandrijving en een sportief afgestemd onderstel over een sportief weggedrag beschikken. De Duitse slogan is dan ook sinds jaar en dag Freude am fahren.

BMW: Bayerische Motoren Werke

De Bayerische Flugzeugwerke (later Bayerische Motoren Werke, oftewel Beierse motorenfabriek) werd in 1916 opgericht door Karl Rapp en Gustav Otto. Het bedrijf bouwt in de Eerste Wereldoorlog vliegtuigmotoren. In 1923 introduceert BMW zijn eerste motorfiets. BMW maakt zijn entree in de autowereld door in 1928 de autofabriek in Eisenach over te nemen. Daar wordt op dat moment de Dixi geproduceerd (die als BMW occasion zeer gewild is). In maart 1929 bouwt BMW zijn eerste auto, de 3/15 PS, onder licentie van het Britse Austin Seven. De eerste door BMW zelf ontwikkelde auto, de 3/20 PS, wordt tussen 1932 en 1934 7.000 keer geproduceerd en was vanwege zijn betrouwbaarheid ook al geliefd als gebruikte auto. Vanaf 1933 bouwt BMW de legendarische 303, die als eerste BMW is voorzien van de voor het merk zo kenmerkende grille met de dubbele 'nieren'. Een leuk weetje is dat het logo van BMW wijst op de wortels in de luchtvaart. Het ronde embleem met daarin twee witte en twee blauwe vlakken stelt een roterende propellor voor.

EMW of BMW?

Tijdens de Tweede Wereldoorlog legt BMW zich uitsluitend toe op vliegtuigmotoren en motorfietsen. BMW's fabriek in Eisenach viel na de oorlog in de door de Sovjets bezette zone. Zij hervatten productie van de vooroorlogse motorfietsen en auto's van BMW terwijl het hoofdkantoor in München geen invloed meer op de bedrijfsvoering heeft. In 1951 laat BMW het gebruik van zijn merknaam door de fabriek in Eisenach door de rechter verbieden. Vanaf dat moment gaan de nieuwe Oost-Duitse voertuigen als EMW door het leven terwijl de gebruikte auto's en motoren BMW blijven heten.

BMW Isetta

De BMW-fabrieken in München en Allach worden in 1945 op bevel van de Amerikanen ontmanteld. Toch weet BMW drie jaar daarna een nieuwe motorfiets, de R 24, te ontwikkelen, in 1951 gevolgd door een compleet nieuwe personenauto, de BMW 501. Dit luxemodel weet de firma echter niet in winst om te zetten. Halverwege de vijftiger jaren stagneert de verkoop van motorfietsen, waardoor BMW in een financiële crisis terecht komt. Het succes van de in 1955 geïntroduceerde Isetta voorkomt een bankroet. Deze bijzondere, in licentie gebouwde auto is als klassieke BMW zeer gewild.

Neue Klasse van BMW

In 1962 presenteert BMW de 1500, de eerste van een serie compleet nieuwe en in eigen huis ontwikkelde auto's die de fabrikant de 'Neue Klasse' noemt. Het is de eerste middenklasser van BMW en ook tegenwoordig nog een waardevolle oldtimer. Op basis van dezelfde carrosserie volgen de BMW 1800 en de BMW 2000. In 1966 introduceert BMW de tweedeurs versie van de Neue Klasse, de 02-serie als BMW 1602, BMW 1802 en BMW 2002. Later kwam daar nog een extra zuinige BMW 1502 bij. Ook tweedehands zijn deze modellen zeer gewild.

BMW Sharknose

1968 Markeert de komst van een nieuwe lijn zescilindermodellen, de BMW 2500, BMW 2800, BMW 3.0 en de BMW 3.3. Deze luxe limousines van BMW moeten concurreren met de S-klasse van Mercedes. Met dit model lukt dat nog niet erg, maar met zijn opvolger, de BMW 7-serie heeft BMW vanaf 1977 een waardige concurrent in huis. De luxe auto's zijn weliswaar geen groot succes, maar met de zescilindermotoren heeft BMW een motorenfamilie ontwikkeld waaraan het de daaropvolgende decennia een groot deel van zijn succes te danken heeft. De krachtige motoren met hun zijdezachte loop bezorgen BMW een uitstekende reputatie en vormen de basis voor een hele nieuwe motorengeneratie. Deze eerste moderne limousine van BMW wordt als gebruikte auto steeds zeldzamer, maar een zeer karakteristieke verschijning. Door de schuin naar voren staande grille hebben deze modellen ook wel de bijnaam 'Haaienneus' of Sharknose.

BMW 5-serie en BMW 3-serie

In 1972 stapt BMW met de introductie van de BMW 5-serie over op een nieuwe modelbenaming, met drie cijfers. Deze modellen zijn tegenwoordig als gebruikte auto's nog steeds zeer gewild. Drie jaar daarna introduceert BMW zijn meest succesvolle model tot nu toe, de BMW 3-serie. Hiervan zijn op de occasionmarkt vele gebruikte exemplaren te vinden.

BMW 6-serie

In 1976 komt BMW met de 6-serie, een tweedeurs coupé op basis van de BMW 7-serie. De tweede generatie BMW 3-serie volgt in 1982, voor het eerst als tweedeurs coupé en als vierdeurs sedan, in 1986 gevolgd door een tweedeurs 3-serie cabriolet. BMW's eerste stationwagon, de 3-serie touring is op dit model gebaseerd en volgt in 1988. De combinatie van moderne, krachtige motoren, de verschillende carrosserievarianten en de goede bouwkwaliteit hebben ervoor gezorgd dat deze modellen tot de meest populaire klassiekers van ons land behoren. De tweede generatie BMW 7-serie ziet in 1986 het levenslicht. Het model zorgt met de introductie van de BMW 750i voor een mijlpaal: het is de eerste Duitse twaalfcilinder sinds 50 jaar en daarmee troeft BMW zijn grote concurrent Mercedes af. Dit feit maakt deze auto tegenwoordig tot een zeer gezochte occasion. Een andere bijzondere auto is de BMW Z1 die BMW in 1988 introduceert. De spectaculair vormgegeven, tweezits roadster is gebaseerd op de tweede generatie BMW 3-serie. De Z in de typeaanduiding staat voor Zukunft, wat mooi geïllustreerd wordt door de in de dorpel zakkende portieren van dit model. Deze auto is slechts één jaar geproduceerd en door zijn exclusiviteit een gewild verzamelaarsobject en een waardevaste occasion.

BMW Z3

De derde generatie BMW 3-serie volgt in 1990. deze wordt in 1998 afgelost door alweer de vierde generatie. Een nieuwe tweezits roadster volgt in 1996 in de vorm van de BMW Z3. Alweer zo'n eigenzinnige sportauto die daardoor erg gewild is als gebruikte auto. Zijn opvolger, de BMW Z4 is sinds 2002 op de markt en de tweede generatie Z4 introduceerde BMW in 2009. In datzelfde jaar introduceerde BMW een ander nichemodel, de 5-serie GT. Zijn kleine broer, de 3-serie GT, is er vanaf 2011.

BMW X5

Decennia lang bestond BMW's modellenaanbod hoofdzakelijk uit de 3-serie, de 5-serie en de 7-serie. Eind jaren negentig start BMW met de uitbreiding van het aantal types. In 2000 introduceert het zijn eerste SUV (Sports Utility Vehicle - een hoge personenauto met vierwielaandrijving) in de vorm van de BMW X5. Die krijgt in 2003 gezelschap van de kleinere BMW X3 en in 2009 van de BMW X1.

BMW 1-serie

In de zoektocht naar grotere verkoopaantallen gaat BMW vanaf 2004 zelfs de concurrentie aan met de koning van de middenklasse, de Volkswagen Golf. Inmiddels zit de 1-serie al in zijn tweede generatie. Het modle is als drie- en vijfdeurs hatchback, als cabriolet en als coupé op de markt.

BMW M

Een apart hoofdstuk binnen BMW vormen de M-modellen. In 1972 richt de fabrikant de afdeling BMW Motorsport op om de vele autosportactiviteiten te ondersteunen. Na vele successen besluit de afdeling de op de circuits opgedane ervaring in kleine serie door te vertalen naar straatmodellen. De eerste daarvan is de BMW M1, een sportauto met een middenmotor waarvan slechts 456 exemplaren zijn geproduceerd. In 1985 volgt het eerste seriemodel dat door de M-afdeling is ontwikkeld, de BMW M5, gevolgd door de BMW M3. Deze auto's presteren buitengewoon voor straatmodellen en hebben inmiddels een iconische status bereikt. Vanwege het succes van deze extra sportieve modellen voert BMW het 'M-recept' door op steeds meer modellen, een voorbeeld dat inmiddels door vele fabrikanten is gevolgd. Zo heeft grote concurrent Mercedes de AMG-modellen en heeft Audi de RS-versies.

Tweedehands BMW

De vele generaties die BMW inmiddels onder dezelfde typebenaming heeft uitgebracht zijn gemakkelijk uit elkaar te houden. Liefhebbers hanteren daarbij de interne ontwikkelingscodes van de fabrikant, bij BMW aangeduid met de E van Entwicklung. Als je op Marktplaats bijvoorbeeld een tweedehands BMW 3-serie van de eerste generatie zoekt, typ je in 'BMW 3-serie E21'. Op dezelfde manier zijn BMW occasions van de tweede, de derde en de vierde generatie BMW 3-serie bekend als de E30, de E36 en de E46. Met Google zijn de verschillende modelcodes makkelijk te vinden wat het zoeken naar een model van een bepaalde generatie aanzienlijk vergemakkelijkt. De codes zijn eveneens handig bij borrelpraat op feestjes. Door de vele modellen is BMW inmiddels door alle tweecijferige E-codes heen. Die zijn opgevolgd door de F-codes. Zo is de huidige BMW 7-serie te onderscheiden van eerdere modelgeneraties met de code F01.

Is een BMW een goede auto?

BMW heeft een erg goede reputatie, dus een goed onderhouden tweedehands BMW is zeker zijn geld waard.

Hebben alle BMW's achterwielaandrijving?

Alle oudere BMW modellen hebben achterwielaandrijving, enkel de nieuwe BMW Serie 1 heeft geen achterwielaandrijving meer.

Hoeveel kost een BMW?

Afhankelijk van het model, het bouwjaar en de staat waarin hij zich bevindt kost een tweedehands BMW van € 500,00 tot € 220.000,00.

Welke BMW is het goedkoopst?

Het goedkoopste BMW model is de BMW 118iA, tweedehands te koop vanaf € 5000,00.

Zijn tweedehands BMW's hun geld waard?

BMW heeft een erg goede reputatie, dus een goed onderhouden tweedehands BMW is zeker zijn geld waard.