MG
Wil je een MG occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle MG modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:
MG is een van oorsprong Brits automerk dat sinds 2005 in Chinese handen is. Het is bij ons vooral bekend door de klassieke modellen MGA (1955) en MGB (1962 - beide als coupé en roadster). Deze auto's kregen in 1995 een moderne opvolger in de vorm van de MG F. Hedendaagse modellen zijn de MG ZR, ZS en ZT. Sinds 2005 wordt het merk in ons land niet meer vertegenwoordigt.
Het merk MG vindt zijn oorsprong in de oprichting van Morris garages in Oxford in 1923. Of de letters MG daarvan ook een afkorting zijn, is echter niet met zekerheid te zeggen. Het eerste model was in 1924 de MG 14/28, een sportieve, open auto afgeleid van de Morris Oxford. De vrijwel identieke MG 14/40 die het merk drie jaar later introduceerde was de eerste auto voorzien van het achthoekige merkembleem. De MG M-Type Midget die een jaar later arriveerde, was een eenvoudige, tweezits sportwagen op basis van de Morris Minor. Dit soort auto werd typisch voor het merk MG. Met de MG C-Type Midget (en diens opvolgers, de Q-Type en de R-Type) behaalde MG vanaf 1931 de eerste successen in de autosport. In het midden van de jaren dertig introduceerde MG ook grotere modellen met zescilindermotoren.
V8 van Rover
In de oorlog lag de productie van MG's stil, maar vanaf 1945 pakte het merk het bouwen van kleine roadsters weer op, als eerste de MG TC. Halverwege de jaren vijftig stofte MG de oude T-Type af en voorzag de techniek van een nieuwe carrosserie: de MGA was geboren. Hiermee was het Britse merk voor het eerst ook in het buitenland succesvol. Onder meer de lucratieve Amerikaanse markt ontsloot zich voor de Engelsen. De MG Magnette was tot het midden van de jaren zestig de naam van een serie viercilinder sedans op basis van zustermodellen van Morris en Austin. Met de MGB borduurde het merk voort op het succes van de MGA. Dit model had een viercilindermotor, maar was later ook leverbaar met een zescilinder (als MGC) en vanaf half jaren zeventig zelfs met een V8 van Rover, de MGB V8.
Verkoop aan BMW
Na het verscheiden van de MGA en de MGC in 1980 had het merk alleen nog modellen in het gamma gebaseerd op auto's van concerngenoot Austin. Voorbeelden daarvan waren de Austin Metro, Maestro en Montego die MG tot 1990 bouwde als M-serie. In 1993 kwam nog de in een kleine oplage van 2.000 exemplaren gebouwde MG RV8. Dit was een moderne versie van de succesvolle MGB met een 4,0-liter V8 van Rover - dat in de jaren tachtig eigenaar van het merk was geworden. Een jaar later verkocht Rover MG aan BMW dat in 1995 de MG F introduceerde, een achterwielaangedreven roadster met middenmotor. Vijf jaar later verkocht BMW MG alweer terug aan Rover. Dat merk bouwde op basis van de bestaande Rover 25, 45 en 75 de MG ZR, ZS en ZT. Van die laatste verscheen ook een stationwagon, de MG ZT-T.
Tweedehands MG
MG is bij ons altijd een nichemerk geweest. Toch staan op Marktplaats bijna 200 MG occasions te koop. Het grootste deel daarvan betreft de moderne roadster MG F, gevolgd door de van Rovers afgeleide varianten. De klassieke MGB kent een trouwe schare liefhebbers en ook daarvan staan enkele tientallen exemplaren te koop.