Beschrijving

Eerste editie van Het Groote Tafereel der Dwaasheid van John Law, een indringende 1720 satire met 74 koperplaatjes en vouwplaten.



GROOTE TAFEREEL (Het), der Dwaasheid, vertoonende de opkomst, voortgang en ondergang der Actie, Bubbel en Windnegotie, in Vrankryk, Engeland, en de Nederlanden, gepleegt in den Jaare MDCCXX. [Amsterdam], 1720.

Gebonden in enigszins later halflinnen, in uitstekende staat.

Eerste editie van het beroemde satirische werk over de 'Mississippi Bubble' en andere economische instortingen.

VOLLEDIGE kopie van dit buitengewone visuele document van de eerste bankcrash, dat de schokkende effecten van de South Sea Bubble in Frankrijk, Engeland en Holland toont, en John Law (1671-1729), met zijn Mississipi-bedrijfsschema, duidelijk plaatst in het centrum van de rampzalige keten van gebeurtenissen. 'De gravures, die de opkomst en ondergang van de grote speculatie illustreren, zitten vol humor; velen ervan zijn buitengewoon lachwekkend, en sommige zeer obscene' (Sabin).

Een van de meest opvallende en bizarre boeken in de hele economische literatuur, meedogenloos satirisch over de massa-hysterie, hebzucht, geloofsmoed en bedrog die kenmerkend zijn voor beursbubbels. De derde editie presenteert het werk voor het eerst als een luxe prentenboek in een op maat gemaakte binding.

De Tafereel herdrukt en past een veelheid aan Nederlandse teksten en drukken aan die verschenen zijn over het thema van economische bubbels en speculatieve waanzin, vooral satirisch van aard. Het uitgesproken doel van het boek, zoals vermeld op de titelpagina, was het overbrengen van een 'waarschuwing voor toekomstige generaties', hoewel het natuurlijk breder bedoeld was als een humoristische kijk op de bubbels en de snel-rijk-worden-schema's die een persistent en prominent kenmerk waren van het Nederlandse leven uit die periode. De Nederlandse aandelenmarkt werd alleen geëvenaard door Londen in omvang en bereik. Ze kende brede publieke betrokkenheid en investeringen, en - hoewel het vooral Tulpenmanie is die nu herinnerd wordt - waren bubbels en crashes gangbaar. Er was dus een markt voor zo'n volume in die tijd, en de populariteit ervan blijft bestaan: "Dit boek werkt zo goed omdat de Tafereel niet alleen over de achttiende eeuw gaat; het is ook een spiegel van andere tijden, andere publieke hysterieën, en andere speculatieve bubbels - zelfs van onze recente financiële crises en de soorten speculatief dwaasheid die hebben geleid tot de financiële crises van de afgelopen jaren" (Robert J. Schiller, in Goetzmann, Labio, Rouwenhorst, & Young (red.), The Great Mirror of Folly. Finance, Culture, and the Crash of 1720, 2013. p. vii).

Dit grote Theater van de dwaasheid, dat de oorsprong, de voortgang en de ondergang van de South Sea Bubble in Frankrijk, Engeland en Holland voorstelt, is een buitengewoon interessante verzameling van emblematische platen en karikaturen over het schema van J. Law (wiens portret verschijnt als de derde plaat) en de Mississippi Company [tussen 1718 en 1720] en de imitaties ervan in Holland, met fatale gevolgen. Niet weinig van de scènes die hier afgebeeld zijn, zijn gereproduceerd op de New York Exchange. De gravures, die de opkomst en ondergang van de grote speculatie illustreren, zitten vol humor; velen ervan zijn buitengewoon lachwekkend, en sommige zeer obscene. Ze zijn prachtig gegraveerd op koper en worden vergezeld van volledige beschrijvingen in proza en poëzie (Sabin). Sabin merkt op dat het aantal platen kan variëren van 60 tot 74.

Grote folio: Rubricatietitel, 25, (1), 52, 31 (eigenlijk 29, zoals uitgegeven), 10 pagina's + 74 kopergravures, 58 vouwbladen, inclusief 3 kaarten (2 vouw). In deze kopie bestaan de karikatuurplaten 'Bombario Actionist' (26 en 29) uit acht afzonderlijke afbeeldingen.

Een paar van de borden hebben lichte oude vochtvlekken, maar deze zijn klein en doen niets af aan de impact van het boek.

De illustratie brengt portretten (John Law), schilderijen, kaarten (Louisiana en Mississippi), kaartspellen gegraveerd door Pieter Langendijk en Gysbert Tysens, en 8 vignetten samen. De teksten over de East India Company en de platen werden eerst apart gepubliceerd en vervolgens vanaf 1720 verzameld en voortdurend uitgebreid tot 1740; Van Rijn onderscheidt vier edities (allen gedateerd 1720) waarvan het aantal platen varieert afhankelijk van de bekende exemplaren. De Tafereel kende een buitengewoon succes, wat leidde tot talrijke drukken, allemaal onder dezelfde datum. Het werd herdrukt gedurende de hele 18e eeuw.

De platen zijn gemonteerd op klemmen, zodat de dubbele platen en de dubbele vouwplaten volledig kunnen worden geopend.

Het boek is verdeeld in zes secties, zonder algemene inhoudsopgave. Het eerste deel bevat de artikelen van verschillende Nederlandse bedrijven. Het tweede deel bestaat uit komedies en farcès; het derde deel, gedichten, vaak met straattaal; het vierde deel, beschrijvingen van speelkaarten die speculanten satiriseren; het vijfde deel, vier brieven aan "N.N."; en het zesde deel, hoofdzakelijk afbeeldingen.

Een lichte watervlek beïnvloedt het bovenste deel van enkele gravures, vooral aan de achterkant van de platen, zonder dat dit echt invloed heeft op de algehele schoonheid van het boek.

Eerste editie gepubliceerd door de Amsterdamse boekenverkopers Isaak Stokmans, Hendrik Bosch en Salomon Schouten. Dit beroemde werk bekritiseert de catastrofale gevolgen van de speculatie die werd uitgelokt door John Law (1671–1729) en zijn Franse volgelingen.


Dit grote Theater van de Dwaasheid, dat de oorsprong, de voortgang en de ondergang van de South Sea Bubble in Frankrijk, Engeland en Holland voorstelt, is een buitengewoon curiosa verzameling van emblematische platen en karikaturen over het schema van J. Law en de Mississippi Company en de imitaties ervan in Holland, met hun fatale gevolgen. Niet weinig van de scènes die hier afgebeeld zijn, zijn gereproduceerd op de New York Exchange. De gravures, die de opkomst en ondergang van de grote speculatie illustreren, zitten vol humor; velen ervan zijn buitengewoon lachwekkend, en sommige zeer obscene. Ze zijn prachtig gegraveerd op koper en worden vergezeld van uitgebreide beschrijvingen in proza en poëzie. Zoveel belediging werd er door dit boek veroorzaakt bij de Engelsen en Fransen dat zij medailles sloegen uit ridicule voor de Nederlanders, wat misschien het begin was van de vijandigheid die lange tijd in de gedachten van de Engelsen tegen de laatsten bestond. Het aantal platen in de exemplaren varieert van zestig tot zevenenzeventig. Deze eerste uitgave van de meest uitgebreide publicatie was geïnspireerd door de economische gebeurtenissen van 1720, die vooral satirisch waren over Nederlandse manifestaties van de speculatieve waan die leidde tot de Mississippi Bubble in Frankrijk [een financieel schema dat de Franse economie op haar grondvesten deed schudden en het gebruik van papiergeld in het land introduceerde; ontworpen door de Schotse econoom John Law] en de South Sea Bubble in Engeland. (Sabin), Formaat: Folio (394x235mm). Geïllustreerd met een rode en zwarte titel, 74 gegraveerde platen, waaronder vele dubbele pagina's of vouwbladen.

Met de bescherming van de Regent werd Law gemachtigd om in 1716 een privébank op te richten, waarvan de bankbiljetten door de openbare schatkist als wettig betaalmiddel werden geaccepteerd. Law verbond zich toen tot het terugbetalen van de bankbiljetten tegen hun oorspronkelijke waarde, in tegenstelling tot metalen valuta, die een fluctuerende wettelijke waarde hadden. Hij richtte de Compagnie d’Occident op, die een monopolie had op de exploitatie van Louisiana, het handelsprivilege met de Mississippi, China en de Indies, een monopolie op tabak, controle over het slaan van munten en de productie van munten, en de heffing van directe belastingen (1717/18). In 1718 werd Law’s instelling een staatsbank en veroorzaakte een buitengewone speculatieve gekte.

De Rue Quincampoix werd het toneel van wilde beurs-speculaties. Law, hoewel eerlijk en overmoedig in zijn systeem, gaf een grote hoeveelheid bankbiljetten uit die niet ondersteund werden door de metallische reserves van het land. Paniek brak uit in februari 1720, kort nadat Law was benoemd tot Algemeen Controleur van Financiën. Tegen het einde van datzelfde jaar was de faillissement compleet, en moest Law naar Brussel vluchten. Na door verschillende landen te hebben gezworven, stierf hij verarmd in Venetië.

Verschillende edities
De publicatiegeschiedenis is berucht complex. De eerste editie werd gedrukt in 1720. De tweede editie uit 1721-1723 bevatte nieuwe portretten van John Law, Madame Law en James III, en tekstdeel E was of afwezig of opnieuw gezet in folio (voorheen in quarto pamfletvorm). In de eerste staat van de tweede editie zijn deze portretten geplakt in decoratieve kaders die verkocht werden door Wilhelmus Koninckard. De vermelde kopie lijkt de eerste editie te zijn. MAAR tussen en binnen de edities variëren de kopieën aanzienlijk door de wijziging, toevoeging en verwijdering van bestaande platen, en het opnieuw zetten van tekstbladen.

Geen twee exemplaren zijn hetzelfde, en enige weglating en afwijking van materiaal is normaal. Bij 74 platen is deze editie compleet.

Het is opvallend groter dan de tweede en derde edities, die over het algemeen 40 x 24 cm zijn, en niet 41 x 29 cm zoals hier.

Beroemde borden
Bekende werken omvatten: “De Wind Koopers met Wind Betaald”, “De grote Vergaderplaats der Windverkopers”, “De Wind Koopers met Wind Betaald”, “De Windnegotie”, “Het Groote Tafereel der Dwaasheid” (frontispice); “De Actie Handel in 't jaar 1720”, “De Koopman van Parijs”, “De Mars van Quinquempoix”, “Kermis van den Actie Handel”, en “Schouwtoneel van's Werelts Geckten”.
Bekijk de laatste foto voor de aanbieding.


ON EDITIONS
Frans de Bruyn, “Het Groote Tafereel der Dwaasheid en de Speculatieve Zeepbel van 1720: Een bibliografisch raadsel en een economische kracht”, Eighteenth-Century Life (24/1), winter 2000. Zie ook Frederik Muller, De Nederlandse geschiedenis in platen. Beredeneerde beschrijving van Nederlandse historieplaten, zinneprenten en historische kaarten (deel 2, Amsterdam, 1863) — dit is ook uitstekend op het gebied van de platen.

REFERENTIES EN STUDIES VAN HET BOEK
Dit gevierde boek is veel bewonderd en bestudeerd. Zie bijvoorbeeld Goldsmiths, 5829; Kress, I, 3217; Sabin, I, 28932; Cohen, 486; Muller, Historieplaten II, pp. 103-124; Van Rijn, Het groote tafereel der dwaasheid, (Amsterdam 1905); Arthur H. Cole's voortreffelijke The Great Mirror of Folly: Het Groote Tafereel. Een economisch-bibliografische studie (Harvard, 1949); Historic New Orleans Collection (1982) 5; William N. Goetzmann, Catherine Labio, K. Geert Rouwenhorst & Timothy G. Young (red.), The Great Mirror of Folly: Finance, Culture and the Crash of 1720 (2013); Inger Leemans, “De dwaasheid van speculatie: Financiële satire in Nederland”, in Andrew McRae (red.), Early Modern Satire: Themes and Genres (201).

DE BORDEN
Kuniko Forrer, “De speelkaartplaten in Het Groote Tafereel der Dwaasheid”, in Boekhistorische bijdragen, 17 (1997); Frans de Bruyn, “Het lezen van Het groote tafereel der dwaasheid: Een emblematisch boek over de dwaasheid van speculatie in het bubbeljaar 1720”, EighteenthCentury Life (24/2), lente 2000), dat uitstekend is over de emblematische structuur van de afbeeldingen, waarbij de prenten worden geïnterpreteerd als een moderne aanpassing van de renaissance-embleemtraditie; David J. St. Clair, “Visuele satire en morele paniek in Het Groote Tafereel der Dwaasheid”, History of Political Economy (35/1), 2003.

#historyconnoisseurcf


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    Bezorgt in heel Nederland
    0x bekeken
    0x bewaard
    Sinds 11 okt '25
    Advertentienummer: a1518953029