Beschrijving
Torello Sarayna’s De origine et amplitudine civitatis Veronae, Verona 1540, eerste editie in dit formaat, met houtgravures van Giovanni Caroto, een sleutewerk in renaissance stedelijke topografie.
URBS MYSTICA: De Verborgen Adem van Verona - Collector's Copy
Opera fundamenteel voor de humanistische en monumentale topografie van Italië, de 'De origine et amplitudine civitatis Veronae' van Torello Sarayna, gedrukt in Verona in 1540, transformeert de stad in een symbolisch schepsel.
Zeer zeldzame en gewilde eerste editie. Het vertegenwoordigt de Romeinse oudheden van Verona, ontworpen en gegraveerd door de beroemde Giovanni Caroto, een Veronese schilder en leerling van Mantegna. Van opmerkelijk belang zijn het prachtige portret van de auteur, de grote plattegrond van Verona en het indrukwekkende uitzicht op het 'Romeins Theater' (dat in meerdere exemplaren ontbreekt, maar hier in uitstekende staat aanwezig is).
De muren, theaters en bogen worden organen van een hoger leven, tekenen van een oude kennis die de Renaissance herontdekt als het lichaam van het geheugen. De bijzondere houtsneden die de tekst begeleiden — een van de meest spectaculaire stedelijke gravures uit de zestiende eeuw — tonen Verona als een architectonisch microkosmos, waar steen, mythe en geschiedenis samenkomen in een eendrachtige visie op de tijd.
marktwaarde
De volledige kopieën van de Veronese editie uit 1540, vooral met de grote gevouwen platen intact, behoren tot de zeldzaamste en meest gewilde meesterwerken van de renaissancegeschiedschrijving. Exemplaren in uitstekende staat, zoals deze, bevinden zich op een marktsegment tussen 15.000 en 25.000 euro, met uitzonderlijke exemplaren die bij veilingen meer dan 30.000 euro opleverden. De kwaliteit van de gravures, de frisheid van het papier en de zeventiende-eeuwse leren binding dragen bij aan de waarde van dit volume als een topstuk voor verzamelaars.
FYSIEKE BESCHRIJVING EN STOF - VERZAMELARISATIE
Lederen band uit de 18e eeuw, volledig in leer, met een decoratief rugstuk versierd met rijke gouden bloemranken. Rode sneden, titelpagina met typografisch merkteken van gli Avanzi, houtsnedeportret van Torello Sarayna op volledige pagina, portret van de auteur en 29 platen, ontworpen en in hout gesneden door Giovanni Caroto (dubbel en meerdere keren gevouwen), 2 typografische merktekens (op de titelpagina en aan het einde). Romeins theater, de Arena, de Gavi-boog, de oude muren en de belangrijkste overblijfselen van het klassieke Verona. Prachtig exemplaar, compleet en perfect bewaard. Pp. (4); 132; 8 nn; (2).
Volledige titel en auteur
De oorsprong en omvang van de stad Verona.
Veronae, Ex officina Antonii Putelleti, 1540.
Torello Sarayna.
Context en Belang
De oorsprong en omvang van de stad Verona vormen het eerste grote werk van Italiaanse renaissance-urbane geschiedschrijving. Met een heldere en plechtige stijl viert Sarayna Verona als erfgenaam van de Romeinse grootheid, waarbij hij historisch en archeologisch onderzoek combineert met een symbolische visie op de tijd. De tekst beperkt zich niet tot topografische beschrijvingen, maar verweeft mythologische genealogie, architectuur, kroniek en burgerlijke devotie. De gravures — van een onbekende hand maar van het hoogste niveau — vormen een mijlpaal in architectonische representatie en anticiperen op de zeventiende-eeuwse perspectiefweergave.
In dit boek wordt de stad een theofanie: zichtbaar lichaam van de geschiedenis en spiegel van de blijvende aanwezigheid van het goddelijke in de menselijke vorm. Het werk past zo binnen de hermetische en platonische traditie van de stad als beeld van de geordende kosmos.
Biografie van de auteur
Torello Sarayna (Verona, circa 1502 – 1555) was jurist, geleerde en humanist, lid van de stadsraad van Verona. Opgeleid in de werken van Cicero en Livio, is zijn Latijnse proza voorbeeldig in balans en helderheid. Het De origine et amplitudine civitatis Veronae is zijn belangrijkste werk en legt een lijn van antiquarische studies die invloed zal uitoefenen op Andrea Palladio, Pirro Ligorio en de grote topografen van de zeventiende eeuw.
Drukgeschiedenis en verspreiding
De opera werd gedrukt in Verona in 1540 door Antonio Putelletti, die actief was in de stad tussen 1538 en 1545, bekend om zijn typografische precisie en voor het verfijnde gebruik van grote houten matrijzen. Het betreft de eerste editie, uiterst zeldzaam en in beperkte oplage, bedoeld voor een publiek van geleerden, juristen en humanisten uit Verona. De platen, waarschijnlijk lokaal vervaardigd, waren een van de eerste die oude gebouwen nauwkeurig perspectivisch afbeeldden, een vooruitwijzing op de Romeinse antieken van Pirro Ligorio en de stadsgravures van Braun en Hogenberg.
Een essentieel werk voor de geschiedenis van de geïllustreerde drukkunst en voor de opbouw van het Italiaanse burgerlijke geheugen.
Bibliografie en Referenties
Adams S 479; Brunet V, 132; Graesse VI, 274; Mortimer, Italian Sixteenth Century Books, II, 453; Fowler 295; Berlin Katalog 1824; Gamba 1889; ICCU CNCE 49232; Biblioteca Capitolare di Verona, Fondo Antico 1540.1.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
URBS MYSTICA: De Verborgen Adem van Verona - Collector's Copy
Opera fundamenteel voor de humanistische en monumentale topografie van Italië, de 'De origine et amplitudine civitatis Veronae' van Torello Sarayna, gedrukt in Verona in 1540, transformeert de stad in een symbolisch schepsel.
Zeer zeldzame en gewilde eerste editie. Het vertegenwoordigt de Romeinse oudheden van Verona, ontworpen en gegraveerd door de beroemde Giovanni Caroto, een Veronese schilder en leerling van Mantegna. Van opmerkelijk belang zijn het prachtige portret van de auteur, de grote plattegrond van Verona en het indrukwekkende uitzicht op het 'Romeins Theater' (dat in meerdere exemplaren ontbreekt, maar hier in uitstekende staat aanwezig is).
De muren, theaters en bogen worden organen van een hoger leven, tekenen van een oude kennis die de Renaissance herontdekt als het lichaam van het geheugen. De bijzondere houtsneden die de tekst begeleiden — een van de meest spectaculaire stedelijke gravures uit de zestiende eeuw — tonen Verona als een architectonisch microkosmos, waar steen, mythe en geschiedenis samenkomen in een eendrachtige visie op de tijd.
marktwaarde
De volledige kopieën van de Veronese editie uit 1540, vooral met de grote gevouwen platen intact, behoren tot de zeldzaamste en meest gewilde meesterwerken van de renaissancegeschiedschrijving. Exemplaren in uitstekende staat, zoals deze, bevinden zich op een marktsegment tussen 15.000 en 25.000 euro, met uitzonderlijke exemplaren die bij veilingen meer dan 30.000 euro opleverden. De kwaliteit van de gravures, de frisheid van het papier en de zeventiende-eeuwse leren binding dragen bij aan de waarde van dit volume als een topstuk voor verzamelaars.
FYSIEKE BESCHRIJVING EN STOF - VERZAMELARISATIE
Lederen band uit de 18e eeuw, volledig in leer, met een decoratief rugstuk versierd met rijke gouden bloemranken. Rode sneden, titelpagina met typografisch merkteken van gli Avanzi, houtsnedeportret van Torello Sarayna op volledige pagina, portret van de auteur en 29 platen, ontworpen en in hout gesneden door Giovanni Caroto (dubbel en meerdere keren gevouwen), 2 typografische merktekens (op de titelpagina en aan het einde). Romeins theater, de Arena, de Gavi-boog, de oude muren en de belangrijkste overblijfselen van het klassieke Verona. Prachtig exemplaar, compleet en perfect bewaard. Pp. (4); 132; 8 nn; (2).
Volledige titel en auteur
De oorsprong en omvang van de stad Verona.
Veronae, Ex officina Antonii Putelleti, 1540.
Torello Sarayna.
Context en Belang
De oorsprong en omvang van de stad Verona vormen het eerste grote werk van Italiaanse renaissance-urbane geschiedschrijving. Met een heldere en plechtige stijl viert Sarayna Verona als erfgenaam van de Romeinse grootheid, waarbij hij historisch en archeologisch onderzoek combineert met een symbolische visie op de tijd. De tekst beperkt zich niet tot topografische beschrijvingen, maar verweeft mythologische genealogie, architectuur, kroniek en burgerlijke devotie. De gravures — van een onbekende hand maar van het hoogste niveau — vormen een mijlpaal in architectonische representatie en anticiperen op de zeventiende-eeuwse perspectiefweergave.
In dit boek wordt de stad een theofanie: zichtbaar lichaam van de geschiedenis en spiegel van de blijvende aanwezigheid van het goddelijke in de menselijke vorm. Het werk past zo binnen de hermetische en platonische traditie van de stad als beeld van de geordende kosmos.
Biografie van de auteur
Torello Sarayna (Verona, circa 1502 – 1555) was jurist, geleerde en humanist, lid van de stadsraad van Verona. Opgeleid in de werken van Cicero en Livio, is zijn Latijnse proza voorbeeldig in balans en helderheid. Het De origine et amplitudine civitatis Veronae is zijn belangrijkste werk en legt een lijn van antiquarische studies die invloed zal uitoefenen op Andrea Palladio, Pirro Ligorio en de grote topografen van de zeventiende eeuw.
Drukgeschiedenis en verspreiding
De opera werd gedrukt in Verona in 1540 door Antonio Putelletti, die actief was in de stad tussen 1538 en 1545, bekend om zijn typografische precisie en voor het verfijnde gebruik van grote houten matrijzen. Het betreft de eerste editie, uiterst zeldzaam en in beperkte oplage, bedoeld voor een publiek van geleerden, juristen en humanisten uit Verona. De platen, waarschijnlijk lokaal vervaardigd, waren een van de eerste die oude gebouwen nauwkeurig perspectivisch afbeeldden, een vooruitwijzing op de Romeinse antieken van Pirro Ligorio en de stadsgravures van Braun en Hogenberg.
Een essentieel werk voor de geschiedenis van de geïllustreerde drukkunst en voor de opbouw van het Italiaanse burgerlijke geheugen.
Bibliografie en Referenties
Adams S 479; Brunet V, 132; Graesse VI, 274; Mortimer, Italian Sixteenth Century Books, II, 453; Fowler 295; Berlin Katalog 1824; Gamba 1889; ICCU CNCE 49232; Biblioteca Capitolare di Verona, Fondo Antico 1540.1.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bezorgt in heel Nederland
1x bekeken
0x bewaard
Sinds 7 nov '25
Advertentienummer: a1519891366
Populaire zoektermen
oude boekenAntiek | Boeken en Bijbelskarl may boekenoude bijbelszeldzame boekenrussische boekenjules verne boekenantiek fotoalbumcharles dickens boekentarzan boekenantiek surinamecharles dickens boekenoude leren boekengeneeskunde boekenhogedrukreiniger 12v in Hogedrukreinigersdeciliter in Antiek | Tinegger bahn modeltreinen in Modeltreinen | H0carl mertens in Keuken | Bestekgratis balkon in Bloembakken en Plantenbakkenneo geo aes in Spelcomputers | Overigebovenfrees metabo in Gereedschap | Freesmachinescarnauba wax in Onderhoudsmiddelensony stereoset met platenspeler in Stereo-setsstuurpen 22 in Fietsonderdelen