Beschrijving
Deze illustratie-editie uit 1708 in Londen van Claude Perraults Five Orders of Columns in Architecture bevat fraaie prenten en belangrijke architectuurtheorie.
De architectuur van de goden: de geheime taal van de klassieke harmonie, die Vitruvius uitdaagde
Wetenschap, verhouding en symbool in de klassieke architectuur van Claude Perrault.
Monumentaal traktaat over de architectonische orde van de klassieke stijl, deze Londense editie uit 1708 vertegenwoordigt een van de hoogste syntheses tussen de Vitruviaanse traditie en de nieuwe wetenschappelijke gevoeligheid van de zeventiende eeuw. Verteld door John James — een architect en theoreticus gevormd in het post-Wren-tijdperk van Londen — en geïllustreerd met de verfijnde gravures van John Sturt, brengt het werk de Engelse lezer de gedachten van Claude Perrault over, auteur van de colonnade van het Louvre en een sleutelfiguur in de Franse academische architectuur. De vijf kolommen — Toscaanse, Dorische, Ionische, Korintische en Composite — worden hier niet alleen bouwmodellen, maar symbolen van harmonie en verstand, een zichtbare uitdrukking van de verbinding tussen rede, maat en schoonheid.
marktwaarde
De volledige kopieën van deze editie, bijzonder gezocht vanwege de kwaliteit van de platen en hun invloed op de vorming van de Engelse architectonische smaak, bereiken op de antiekmarkt prijzen tussen 2.000 en 4.500 euro, met hogere prijzen voor exemplaren in gelijktijdige binding of met een volledig paginavullend geëtst frontispice in uitstekende staat. De interesse van verzamelaars blijft constant, vooral vanwege de centrale rol van dit werk in de verspreiding van het Europese rationalistische classicisme.
FYSIEKE BESCHRIJVING EN TOESTAND
In folio. Volledig leren band in bruin, rug met nerven en titel in goud, oude restauraties op de platen. Titelpagina geëtst met een uitgebreide allegorische architectonische afbeelding die de Ordes afbeeldt als fundament van de harmonie van de wereld. Tekst in twee kolommen in het Engels, met talrijke initialen en versierde eindletters. Talrijke losbladige platen fijn geëtst door John Sturt. Vochtvlekken en lichte gebruikssporen, maar over het algemeen een authentiek, schoon en goed bewaard exemplaar. Pp. (2); 8 nn.; 21; 6 nn.; 131; 4 nn.; (4).
Volledige titel en auteur
Een verhandeling over de vijf orden van zuilen in de architectuur, namelijk Toscan, Dorisch, Ionisch, Korintisch en Gecombineerd... geschreven in het Frans door Claude Perrault van de Koninklijke Academie van Parijs; vertaald naar het Engels door John James van Greenwich.
Londen, gedrukt door Benj. Motte, 1708.
Claude Perrault
Context en Belang
Voor het eerst gepubliceerd in Parijs in 1683, vertegenwoordigt het Traité des cinq ordres een mijlpaal in de geschiedenis van de architectuurtheorie. Perrault doorbreekt de absolute autoriteit van de Vitruviaanse canon door een methode te introduceren gebaseerd op rede en ervaring, in plaats van blinde imitatie van het oude. Het werk herdefinieert het idee van proportie door het concept van 'noodzakelijke schoonheid' te vervangen door dat van 'willekeurige schoonheid', dat wil zeggen, bepaald door consensus en perceptie. De Engelse vertaling van John James, gepubliceerd in een periode van hernieuwde belangstelling voor wetenschap en toegepaste geometrie in de architectuur, maakte een tekst die de nieuwe rationele esthetiek van het Verlichte Europa belichaamde, toegankelijk voor een breed publiek. In Sturt’s tekeningen wordt mathematische precisie een visuele taal, terwijl het boek zelf een manifest wordt van de fusie tussen kunst en wetenschap.
Biografie van de auteur
Claude Perrault (1613–1688), medicus, architect en theoreticus, was lid van de Académie Royale des Sciences en een belangrijke figuur van het Franse classicisme. Hij was de auteur van het oostelijke colonnade van het Louvre, vertaalde en commentarieerde Vitruvius' De architectura (1673), en droeg op significante wijze bij aan de opkomst van de moderne architectuurkritiek. Zijn denken, gebaseerd op maat, evenwicht en rede, beïnvloedde architecten zoals Blondel en Soufflot en droeg bij aan de vorming van de Europese neoclassicistische smaak.
Drukgeschiedenis en verspreiding
De eerste Franse editie verscheen in Parijs in 1683. De Engelse editie van 1708, hier beschreven, was de eerste volledige vertaling die in Londen werd gedrukt. John James, architect van Greenwich en medewerker van Christopher Wren, verzorgde de tekst en paste de technische taal aan het Engelse publiek aan. De gravures van John Sturt, bekend om zijn fijne lijnvoering, geven het volume een artistieke waarde van belang. Drukker Benjamin Motte, een vooraanstaande figuur van de Londense drukkerij van het begin van de achttiende eeuw, liet het werk circuleren onder academies en architecten en werd een referentie voor de esthetische en technische opleiding van die periode.
Bibliografie en Referenties
Harris, Britse architectuurboeken, 691
BAL RIBA, 2607
Fowler, architecturale boeken, 239
Millard, Franse boeken, v.h. Perrault
DBF, voce “Perrault, Claude”
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
De architectuur van de goden: de geheime taal van de klassieke harmonie, die Vitruvius uitdaagde
Wetenschap, verhouding en symbool in de klassieke architectuur van Claude Perrault.
Monumentaal traktaat over de architectonische orde van de klassieke stijl, deze Londense editie uit 1708 vertegenwoordigt een van de hoogste syntheses tussen de Vitruviaanse traditie en de nieuwe wetenschappelijke gevoeligheid van de zeventiende eeuw. Verteld door John James — een architect en theoreticus gevormd in het post-Wren-tijdperk van Londen — en geïllustreerd met de verfijnde gravures van John Sturt, brengt het werk de Engelse lezer de gedachten van Claude Perrault over, auteur van de colonnade van het Louvre en een sleutelfiguur in de Franse academische architectuur. De vijf kolommen — Toscaanse, Dorische, Ionische, Korintische en Composite — worden hier niet alleen bouwmodellen, maar symbolen van harmonie en verstand, een zichtbare uitdrukking van de verbinding tussen rede, maat en schoonheid.
marktwaarde
De volledige kopieën van deze editie, bijzonder gezocht vanwege de kwaliteit van de platen en hun invloed op de vorming van de Engelse architectonische smaak, bereiken op de antiekmarkt prijzen tussen 2.000 en 4.500 euro, met hogere prijzen voor exemplaren in gelijktijdige binding of met een volledig paginavullend geëtst frontispice in uitstekende staat. De interesse van verzamelaars blijft constant, vooral vanwege de centrale rol van dit werk in de verspreiding van het Europese rationalistische classicisme.
FYSIEKE BESCHRIJVING EN TOESTAND
In folio. Volledig leren band in bruin, rug met nerven en titel in goud, oude restauraties op de platen. Titelpagina geëtst met een uitgebreide allegorische architectonische afbeelding die de Ordes afbeeldt als fundament van de harmonie van de wereld. Tekst in twee kolommen in het Engels, met talrijke initialen en versierde eindletters. Talrijke losbladige platen fijn geëtst door John Sturt. Vochtvlekken en lichte gebruikssporen, maar over het algemeen een authentiek, schoon en goed bewaard exemplaar. Pp. (2); 8 nn.; 21; 6 nn.; 131; 4 nn.; (4).
Volledige titel en auteur
Een verhandeling over de vijf orden van zuilen in de architectuur, namelijk Toscan, Dorisch, Ionisch, Korintisch en Gecombineerd... geschreven in het Frans door Claude Perrault van de Koninklijke Academie van Parijs; vertaald naar het Engels door John James van Greenwich.
Londen, gedrukt door Benj. Motte, 1708.
Claude Perrault
Context en Belang
Voor het eerst gepubliceerd in Parijs in 1683, vertegenwoordigt het Traité des cinq ordres een mijlpaal in de geschiedenis van de architectuurtheorie. Perrault doorbreekt de absolute autoriteit van de Vitruviaanse canon door een methode te introduceren gebaseerd op rede en ervaring, in plaats van blinde imitatie van het oude. Het werk herdefinieert het idee van proportie door het concept van 'noodzakelijke schoonheid' te vervangen door dat van 'willekeurige schoonheid', dat wil zeggen, bepaald door consensus en perceptie. De Engelse vertaling van John James, gepubliceerd in een periode van hernieuwde belangstelling voor wetenschap en toegepaste geometrie in de architectuur, maakte een tekst die de nieuwe rationele esthetiek van het Verlichte Europa belichaamde, toegankelijk voor een breed publiek. In Sturt’s tekeningen wordt mathematische precisie een visuele taal, terwijl het boek zelf een manifest wordt van de fusie tussen kunst en wetenschap.
Biografie van de auteur
Claude Perrault (1613–1688), medicus, architect en theoreticus, was lid van de Académie Royale des Sciences en een belangrijke figuur van het Franse classicisme. Hij was de auteur van het oostelijke colonnade van het Louvre, vertaalde en commentarieerde Vitruvius' De architectura (1673), en droeg op significante wijze bij aan de opkomst van de moderne architectuurkritiek. Zijn denken, gebaseerd op maat, evenwicht en rede, beïnvloedde architecten zoals Blondel en Soufflot en droeg bij aan de vorming van de Europese neoclassicistische smaak.
Drukgeschiedenis en verspreiding
De eerste Franse editie verscheen in Parijs in 1683. De Engelse editie van 1708, hier beschreven, was de eerste volledige vertaling die in Londen werd gedrukt. John James, architect van Greenwich en medewerker van Christopher Wren, verzorgde de tekst en paste de technische taal aan het Engelse publiek aan. De gravures van John Sturt, bekend om zijn fijne lijnvoering, geven het volume een artistieke waarde van belang. Drukker Benjamin Motte, een vooraanstaande figuur van de Londense drukkerij van het begin van de achttiende eeuw, liet het werk circuleren onder academies en architecten en werd een referentie voor de esthetische en technische opleiding van die periode.
Bibliografie en Referenties
Harris, Britse architectuurboeken, 691
BAL RIBA, 2607
Fowler, architecturale boeken, 239
Millard, Franse boeken, v.h. Perrault
DBF, voce “Perrault, Claude”
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bezorgt in heel Nederland
1x bekeken
0x bewaard
Sinds 7 nov '25
Advertentienummer: a1519891963
Populaire zoektermen
oude boekenAntiek | Boeken en Bijbelskarl may boekenoude bijbelszeldzame boekenrussische boekenjules verne boekenantiek fotoalbumcharles dickens boekentarzan boekenantiek surinamecharles dickens boekenoude leren boekengeneeskunde boekenspiegel rond goud 100 cm in Woonaccessoires | Spiegelsstage 6 subframe in Brommeronderdelen | Scooterslochem in Caravansprobst bandenklem in Machines en Bouw | Kranen en Graafmachinessamsung gt-s5230 in Mobiele telefoons | Samsungantwerpen in Antiek | Meubels | Kastenphono mm/mc in Versterkers en Receiversbrocante kroontje in Curiosa en Brocantelivarno lamp in Bouwverlichtingdwergcichlide in Vissen | Aquariumvissen