Beschrijving

Piranesi’s De Romanorum magnificentia gebonden met Osservazioni biedt reusachtige tabellen in uitstekende barbe, 60 by 45 cm, uit een 1761–1765 Italiaanse Latijnse editie met perkamenten band en 222 pagina’s.



Piranesi Giovanni Battista

De pracht en architectuur van de Romeinen
Van de pracht van de architectuur van de Romeinen.

Rome - 1761 -
geen indicatie voor fooi
312 p. + tav. ill.

(bound with)://

Gio. Battista Piranesi's opmerkingen over de brief van meneer Mariette aan de auteurs van de Literaire Gazette van Europa

Roma - 1765 -
Generoso Salomoni
23 p, 9 c. tav. dopp.

Folio Atlantico - 60 x 45 cm.

De verdediging van de Etruskisch-Romeinse kunst tegen de stellingen over de superioriteit
Van de Griekse kunst
CICOGNARA 3833
BAL RIBA 2552
FOCILLON 927-966
HIND 84.

Indrukwekkende verzameling prachtige platen in zeer frisse afdruk, verrijkt door een zeldzame staat van conservering in barbe.
De planken meten 60 x 45 cm!
De zeer zeldzame exemplaren die worden gepresenteerd bij de verschillende internationale veilingen bereiken groottes.
NON SUPERIORI ai 55 x 40 cm.
Hieruit blijkt dat het momenteel onvindbare exemplaar absoluut volledig origineel is en niet is aangepast zoals ALLE gewonnen exemplaren.

Het is bovendien gebonden in dit exemplaar.
een tweede heel belangrijk werk van Piranesi
Observaties van Gio Battista Piranesi…


De pracht van de Romeinen
Dubbele titelpagina in het Latijn en Italiaans.
Portret van Paus Clemens XIII.
38 genummerde platen, waarvan 12 gevouwen, waarvan 4 met een lengte van 150 cm!
Twee grote illustraties op een halve pagina.

Observaties van Gio. Battista Piranesi…
geïllustreerde titelpagina
9 dubbele pagina's

De Romanorum is een theoretisch en polemisch werk, gepubliceerd in Rome in 1761, als reactie op de theorieën van drie geleerden:
Het schrijven van Alan Ramsay (Londen 1755), die meende dat de architectuur van de barbaarse volkeren superieur was aan die van de Romeinen;
Het werk van David Le Roy, 'Les ruines des plus beaux monuments de la Grece' (1758), waar?
De auteur verdedigde het primair belang van de Griekse architectuur ten opzichte van de Romeinse.
De theorie in tegenstelling tot die van Winckelmann.

Piranesi wordt een fanatieke verdediger.
Van de architectuur en de Romeinse kunst, volgens hem schulden aan de Egyptische en Etruskische invloeden, en stelt hier een cultureel pad voor dat losgemaakt is.
van de Griekse invloed
De pracht van de Romeinse kunst onderscheidt zich van andere door de benadering en de voortdurende aandacht voor het algemeen belang en de publieke utiliteit.
Piranesi presenteert in zijn tekeningen de verschillende kenmerken van de twee culturen:
Onder een elitair idee van luxe staat Griekenland, dat in essentie praktisch de Romeinse is.

Het genio van Rome, qua stijl en techniek, kan slechts worden beschouwd als ondergeschikt aan de Etruskische traditie.
Het concept van 'magnificenza' moet dus worden opgevat als grootsheid en continuïteit van inspanning ten dienste van het algemeen welzijn: thermen, aquaducten,
Fora en tempels zijn het onschatbare erfgoed dat Rome heeft nagelaten aan de westerse beschaving.

De compositie op de voorpagina toont een volledig pagina grote gedenksteen, door de tijd gecorrodeerd, illusieus aangebracht op een vlakke achtergrond bestaande uit een mechanisch tracé met parallelle lijnen.
De afbeelding bevat bovenaan een inscriptie in het Latijn.
alle’ auteur en al titel van het werk, terwijl in die onderaan een complex bas-reliëf afgebeeld staat, met in het midden een ronde medaillon met een gevleugelde Vittoria die bezig is te graveren.
Het pauselijk heraldiek.

“Observaties van Gio. Battista Piranesi over de brief van Monsieur Mariette”, is eveneens een werk dat sterk polemisch is.
De auteur uit zijn artistieke opvatting in theoretische en grafische termen, weerlegt punt voor punt de argumenten van de tegenstander, die de vermeende originaliteit van de Etrusken, beschouwd als Griekse kolonisten, afwees, en beweerde dat het grootste deel van de Romeinse werken was uitgevoerd door Hellenistische slaven.

De samenstelling op de titelpagina van de 'Observaties' kan dus worden beschouwd als een iconografische metafoor voor Piranesi's ideologische positie ten opzichte van de kwestie.
greco-romana
{

Prachtige, volledige en zeer robuuste hedendaagse binding in een volle harde perkamenten kaft, met een enorme sluiting in bruin marocain, met gouden titel en auteur.

Perfecte bewaring van de kaarten, zeer robuust en van uitstekende papierkwaliteit.
Uitstekend is het portret van Clemente XIII en alle aanwezige gravures, ondanks de grote afmetingen (4 gevouwen kaarten met een lengte van ongeveer 150 cm).
Lichte onbeduidende vochtvlekken op de eerste pagina en zeer lichte zeldzame randvlekken op enkele bladen, nog ver verwijderd van het incisie.

Uitstekende kopie, zeer zeldzaam in prachtige staat, volledig en origineel in elk onderdeel.
Samengevoegd. Volledig.

Verzending 20 kg


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    Bezorgt in heel Nederland
    0x bekeken
    0x bewaard
    Sinds 18 nov '25
    Advertentienummer: a1520200317