Joseph Bosio - sculptuur, Enrique IV - 68 cm - Brons

20sinds 15 aug. '25, 05:08
€ 270,00
Deel via
of

Beschrijving



Beeldhouwwerk 'Enrique IV' door François Joseph Bosio, brons patina, periode Napoleon III, 1880 – Frankrijk
Uitzonderlijke patinated bronzen beeldhouwwerk dat koning Hendrik IV van Frankrijk in zijn jeugd voorstelt, gemaakt door de Frans-Monegese beeldhouwer François Joseph Bosio. Stilistisch lijkt het werk geïnspireerd op het classicisme en het renaissancerealisme, wat blijkt uit de anatomische precisie en de minutieuze behandeling van de kleding en accessoires, zelfs in de houding van de contraposto. Het vertoont uitstekende kwaliteit in de giettechniek en het polijsten, waardoor het licht zacht over de oppervlakken glijdt en de volumes benadrukt. Het gezicht is realistisch gemodelleerd, met fijne, jeugdige gelaatstrekken. De uitdrukking is sereen maar vastberaden, met een licht afgeleide blik die een introspectieve of reflectieve sfeer toevoegt. Het haar is in zachte golven gewerkt. Hij draagt een kenmerkende 16e-eeuwse nobele kleding, bestaande uit een nauwsluitende jas met knopen en een subtiele rouw. De behandeling van de textiel in het brons is meesterlijk. Hij houdt een zwaard vast als symbool van zijn krijgersstatus en zijn toekomstige rol als monarch.

Het rust op een vierkante basis, eveneens van gepatineerd brons, waarop de handtekening van de beeldhouwer staat, en aan een zijkant de gieterij: Société de bronze de Paris. Deze gieterij werd erkend vanaf het laatste kwart van de 19e eeuw tot ongeveer 1930. Opgericht op nummer 41 van de Boulevard du Temple, waren haar werkplaatsen gevestigd op nummer 117 van de Boulevard Voltaire. Ze werd gebruikt door talrijke algemeen erkende beeldhouwers.

Het originele beeld werd gepresenteerd op de Salon van 1822 en was gedurende de 19e eeuw zeer succesvol, met reproducties in de beste Franse foundries zoals Barbedienne en Susse Frères. Daarnaast bestaat er een zilveren sculptuur gemaakt door Charles-Nicolas Odiot (1789-1869), bewaard in het Louvre, getiteld 'Enrique IV kind' en gedateerd 1824. (https://collections.louvre.fr/en/ark:/53355/cl010089377).

François Joseph Bosio (Monaco 1768 – Parijs 1845)

François Joseph Bosio was een Monegaskische beeldhouwer, officieel kunstenaar onder het Eerste Franse Keizerrijk en de Restauratie. Hij was leerling van de beeldhouwer Augustin Pajou en werkte eerst in Italië voor de Kerk in de jaren 1790. Later werd hij in 1808 door Vivant Denon aangenomen, die hem de uitvoering van de bas-reliëfs van de Colonne Vendôme toevertrouwde, gelegen op de Place Vendôme in Parijs, en hem aanstelde als portretkunstenaar van Napoleon en zijn familie. Hij maakte ook een buste van keizerin Joséphine.

Bosio zou de allegorieën van Frankrijk en de Fideliteit uitvoeren voor het monument dat architect Louis-Hippolyte Lebas ontwierp voor het Palais de Justice in Parijs, dat in december 1822 werd geopend. In 1821 benoemde Lodewijk XVIII hem tot ridder in de Orde van Sint-Michiel. Hij beeldhouwde het ruiterstandbeeld van koning Lodewijk XIV voor de Place des Victoires en werd officier in de Legioen van Eer. Karel X benoemde hem in 1825 tot baron.

Karel IV van Frankrijk (1553-1610)

Enrique IV was de eerste monarch van het Huis Bourbon in Frankrijk, een tak van de dynastie van de Capetingen. Hij werd geboren in 1553 en was aanvankelijk koning van Navarra als Enrique III, voordat hij de Franse troon erfde na de dood van Enrique III van Frankrijk. Hij was ook coprins van Andorra tussen 1572 en 1610.

Enkele van de meest interessante aspecten van zijn regering: Hendrik IV was protestant (hugenoot), maar om zijn macht te versterken en het koninkrijk te pacificeren, bekeerde hij zich tot het katholicisme in 1593, en sprak hij de beroemde woorden: «Parijs is een mis waard». Hij beëindigde de godsdienstoorlogen tussen katholieken en protestanten, garandeerde religieuze vrijheid aan de hugenoten en vestigde de vrede in Frankrijk met het Edict van Nantes (1598). Hij stimuleerde het economisch herstel na jaren van oorlog door handel, landbouw en infrastructuur te bevorderen. Zijn minister Maximilien de Béthune (hertog van Sully) speelde een sleutelrol in deze hervormingen. Zijn belangrijkste succes in het buitenlands beleid was de Vrede van Vervins in 1598, die vrede bracht in het lange conflict met Spanje. Hij sloot een strategisch verbond met Engeland en vormde ook allianties met protestantse staten zoals de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden en verschillende Duitse staten, om de katholieke machten tegen te gaan. Zijn beleid droeg bij aan de stabiliteit en het internationale aanzien van Frankrijk in Europese aangelegenheden. Hij werd in Parijs vermoord door een fanatieke katholiek, François Ravaillac, wat leidde tot de troonbestijging van zijn zoon, Lodewijk XIII.

Hij wordt herinnerd als een pragmatische en tolerante koning, die erin slaagde Frankrijk te verenigen na decennia van religieuze conflicten en de basis legde voor het absolutisme van de Bourbons. Zijn regering markeerde het begin van een stabieler en welvarender Frankrijk.

Stijl en periode van Napoleon III of het Tweede Rijk

De Napoleón III-stijl of het Tweede Keizerrijk krijgt zijn naam omdat het toen in Frankrijk ontstond. Strikt genomen werd het Tweede Keizerrijk uitgeroepen in 1852 en eindigde in 1870, onder leiding van Lodewijk Napoleon Bonaparte als keizer van de Fransen, hoewel de artistieke stroming zich nog enkele jaren (tot 1880) voortzette. Deze stijl was zeer populair onder de Franse burgerij. De keizer zelf was betrokken bij de artistieke ontwikkeling van die periode, vooral op het gebied van architectuur. Toch wordt de evolutie van de decoratieve kunsten toegeschreven aan keizerin Eugénie.

Hoewel het is geïnspireerd door de stijlen uit het verleden, te beginnen met de Klassieke Oudheid, de Renaissance, en zelfs in het Louis XVI-tijdperk, dat erg geliefd was bij Eugenie, is de meest kenmerkende eigenschap van de stijl de weelde en praal, altijd streven naar het tonen van rijkdom en overvloed.

Het is geen stijl die specifiek voor het Tweede Rijk is ontworpen, maar een heropleving van de verschillende grote Franse stijlen uit de eeuwen daarvoor, een soort verzameling van de Franse decoratieve trends. Er wordt bijzondere aandacht besteed aan Lodewijk XIV, Lodewijk XV, Barok en Rococo, en geleidelijk aan aan Lodewijk XVI, met een eclectische basis. Kortom, de decoratieve stijlen waarmee Frankrijk de leiding had in interieurontwerp en meubeldesign in Europa, zowel qua kwaliteit als originaliteit en schoonheid.
Technische gegevens
Auteur: François Joseph Bosio
Ondertekend op de basis
Materiaal: Gepatineerd brons
Gieterij: Parijse Bronzen Vereniging
Stijl: Napoleon III
Periode: Einde 19e eeuw
Land van herkomst: Frankrijk
Goede staat rekening houdend met de leeftijd en het gebruik
Totale afmetingen: 68 x 24 x 30 cm.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1516824747