Knoll - Ludwig Mies van der Rohe - Slaapbank -

201sinds 26 jul. '25, 13:02
€ 1.500,00
Deel via
of

Beschrijving



De Daybed Barcelona is onderdeel geworden van de hemel van het design van de 20e eeuw. De daybed met hoofdkussenrol werd ontworpen door Mies van der Rohe samen met collega Lilly Reich voor het appartement in New York van Philip Johnson, een architectuurgeschiedenis en – nadat hij Mies had ontmoet – ook architect.
Hij werd voor het eerst gepresenteerd op de Bauausstellung in Berlijn in 1931, als onderdeel van het meubilair van het "bachelor's apartment" (het appartement van een vrijgezel).
De matrashoes neemt het vierkante patroon van de Barcelona-stoel over en vereist dezelfde bewerking: met de hand afgewerkte en genaaide leren vierkanten, bevestigd met knopen bekleed met leer. Het wiegje werd speciaal ontworpen door Mies Van Der Rohe voor het appartement van Philip Johnson.
De Barcelona ligstoel wordt vanwege zijn esthetische kenmerken beschouwd als onderdeel van de serie producten Barcelona, bestaande uit een stoel en poef ontworpen voor de Internationale Tentoonstelling van 1929. De ligstoel heeft een frame van massief notenhout, met elf leren riemen over elastische banden die het matras ondersteunen, en buisvormige poten van roestvrij staal.
De vulling van de brandveilige schuimmatrassen met variabele dichtheid is exclusief bekleed met hoogwaardig leer. De bekleding bestaat uit 72 handgestikte vierkanten met knopen. De hoofdsteun, in dezelfde kleur als het leer, is bevestigbaar aan de bedbasis met behulp van automatische riemen.
Ook dit product draagt het handtekening van KnollStudio, vervaardigd volgens de originele richtlijnen van Mies van der Rohe. De exclusieve en verkooprechten behoren sinds 1953 toe aan Knoll, rechtstreeks overgedragen door de architect en ontwerper Mies van der Rohe.
Net als andere originele producten is het Barcelona-bedje voorzien van het KnollStudio-logo en is de handtekening van Ludwig Mies van der Rohe in de structuur van elk stuk gevouwen.

Het exemplaar dat bij deze veiling wordt aangeboden, gemaakt van cognac-kleurig leer, verkeert in nieuwstaat. Het is nooit gebruikt en vertoont geen enkele gebruikssporen. Perfect.
Retailprijs online € 16.714,00

Afmetingen van de bank: Hoogte: 44 cm, breedte: 196 cm, diepte: 98 cm

Onze maatschappij "ORVETT" omvat de transportverzekering voor Italië / Europa in de genoemde verzendkosten.
Voor de verzending "rest van de wereld" is de prijs indicatief. We zullen na voltooiing van de veiling een offerte opstellen op basis van de bestemming.

L. Mies Van Der Rhoe werd geboren in 1886 in Aken en stierf in 1969 in Chicago. Voor vier jaar ontwerpt hij stuccoes en ornamenten in laboratoria en studioruimtes in Aken. Van 1904 tot 1907 werkt hij samen met Bruno Paul en studeert hij tegelijkertijd aan de "Kunstgewerbeschule" (toegepaste kunsten). Van 1908 tot 1911 werkt hij in het architectenbureau van Peter Behrens, waar hij Le Corbusier en Gropius leert kennen en bestudeert hij de neoclassicistische architectuur van K. F. Schinkel, die een duidelijke invloed heeft op zijn vroege werken.
In 1911 verlaat hij Beherens en in 1912, in Nederland, ontmoet hij H. P. Berlage.
De oorlog onderbreekt zijn activiteiten en vormt samen een pauze van reflectie en het uitwerken van een persoonlijke poëzie: de relaties van Mies met de figuratieve avant-garde, van De Stijl tot het expressionisme en het dadaïsme, dateren inderdaad uit deze jaren. Mies maakt deel uit van de Novembergroep, opgericht in 1918, en leidt de architectonische sectie ervan van 1921 tot 1925. Tegelijkertijd oefent hij de professie van architect uit in Berlijn. In deze periode ontwikkelt hij projecten voor wolkenkrabbers in staal en glas (1919 en 1920/21) en voor landhuizen in baksteen en gewapend beton (1923/24) in Berlijn; eveneens in Berlijn realiseert hij het monument voor K. Liebknecht en Rosa Luxemburg (1926), dat duidelijk expressionistische inspiratie heeft.
Van 1926 tot 1932 was Mies vicevoorzitter van de Deutscher Werkbund, waarvoor hij belangrijke tentoonstellingen organiseerde, waaronder die in 1927 in de experimentele wijk Weissenhoff in Stuttgart.
In 1929 realiseerde hij de Duitse paviljoen op de Internationale Tentoonstelling van Barcelona. In het paviljoen van Barcelona presenteert Ludwig Mies van der Rohe de vocabulaire van de architectuur op een poëtische manier, waarbij hij de mogelijkheden ervan benadrukt. De platen van de wanden in roodgekleurde marmer en glanzend onyx die zich onder het platliggende en als zwevend beschouwde dak uitstrekken, worden abstracte expressieve oppervlakken. Het spel van lichtreflecties op de gladde stenen, metalen oppervlakken en chromen stalen zuilen wordt weerspiegeld in twee horizontale waterbassins. De binnen- en buitenruimte versmelten harmonieus. Het paviljoen, oorspronkelijk gebouwd als tijdelijke structuur voor de internationale tentoonstelling, wordt al snel beroemd om de helderheid van zijn rationalisme. Na de reconstructie brengt het hogere ritme van zijn ruimten tot meditatie, in een pure architectuur die vrij is van elke utilitaire bedoeling.
Vanaf augustus 1930, door Gropius aangewezen, is hij directeur van het Bauhaus, waar hij ook architectuur onderwijst aan de laatstejaarsstudenten. Deze functie bekleedt hij tot 1933, toen hij vanwege de druk van het nationaalsocialisme de school moest sluiten.
In 1937 emigreerde hij naar Chicago, waar hij van 1938 tot 1958 de afdeling architectuur leidde aan het Armour Institute (later het Illinois Institute of Technology - IIT).
Een grote tentoonstelling, gewijd aan hem in 1947 door het Museum of Modern Art in New York, bevestigt definitief zijn faam. Vooral talrijk zijn de werken uit de Amerikaanse periode (Chicago en vooral New York), die de architectuur van de twintigste eeuw sterk hebben beïnvloed. Onder deze moet men denken aan het Farnsworth-huis (Plan/Illinois 1946-1951), de flatgebouwen aan nr. "860-880 Lake Shore Drive" (Chicago, 1948-1951), het "Seagram Building" (New York, 1956-1959); en de "Neue Nationalgalerie" (Berlijn, 1962-1967).

Knoll International is een Amerikaans bedrijf dat wereldwijd leider is op het gebied van industrieel ontwerp. Het werd opgericht in 1938 door Hans en Florence Knoll en produceert meubelartikelen die zeer gewaardeerd worden vanwege hun moderne, verfijnde en verfijnde stijl.
Het merk blijft trouw aan de filosofie van de Bauhaus-beweging, die modern design beschouwde als een essentieel principe om mensen te verbinden met hun leven, hun werk en hun wereld.
Volgens dit idee moesten de meubelaccessoires esthetisch belangrijk zijn, maar tegelijkertijd praktisch en functioneel, en niet concurreren met de omringende ruimte, maar samensmelten met deze als integrale onderdelen van één grote omgeving.
Het bedrijf produceert meubelstukken voor woningen en kantoren; het is dankzij de oprichtster dat de professionele rol van interieurontwerper en het concept van het moderne kantoor zijn ontwikkeld. Het internationale succes van het merk wordt bepaald door een voortdurende toewijding aan design en een nieuwsgierig interesse in technologische ontwikkelingen, met speciale aandacht voor de behoeften van de moderne mens.
Veel van zijn iconische stukken, zoals de Tulip-tafel van Saarinen en Il Day Bed Barcelona, zijn tentoongesteld in de voornaamste musea voor internationaal design.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1516309096