Beschrijving

Een mint conditie 1980 Hongaarse poster van So-Ky met de titel Roscosmos poster over het gezamenlijke sovjet-Hongaarse ruimteprogramma, 30 x 24 centimeter.




Iconische poster over het Russische ruimtevaartprogramma

Verzending is inclusief verzekering.


Zeldzame Hongaarse poster uit 1980 ter gelegenheid van de gezamenlijke Sovjet-Hongaarse ruimtevlucht.
Ontworpen door het beroemde kunstenaarsduo So-Ky, bekend om hun opvallende visuele communicatie uit de socialistische periode.
Uitstekend voorbeeld van grafisch ontwerp uit de Koude Oorlog, dat propaganda combineert met gedurfde modernistische esthetiek.
Verzamelobject uit zowel de geschiedenis van de ruimteverkenning als de politieke cultuur van het Oostblok.

Deze opvallende poster getiteld Közös rrepülés 1980 (Joint Spaceflight 1980) vangt een cruciaal moment in het Sovjetruimteprogramma en de Hongaarse geschiedenis. Het herdenkt de gezamenlijke missie van kosmonauten, toen Hongarije het zevende land werd dat een mens in de ruimte stuurde in samenwerking met de USSR. Het kunstwerk vertegenwoordigt een gedurfde fusie van propaganda en modernistische grafische stijl, uitgevoerd door So-Ky, een kunstenaarskoppel dat centrale figuren was in de visuele communicatie uit het socialistische tijdperk. Hun ontwerpen waren altijd ideologisch geladen, terwijl ze ook opmerkelijke creativiteit, geometrie en gedurfde kleurgebruik toonden.

De verticale compositie roept onmiddellijk een lancering van een raket op, met de Hongaarse driekleur bovenaan, die de nationale trots symboliseert in samenwerking met de communistische supermacht. Het voorkomen van het hamer en sikkel-embleem benadrukt de officiële politieke context van de missie. Ondertussen wordt de stijgende vorm omgeven door overlappende cirkelvormige wolken, weergegeven in een pop-art geïnspireerde stijl met halftoonpunten, wat het stuk een unieke modernistische en bijna psychedelische kwaliteit geeft. De sterke rode, groene, blauwe en oranje tinten roepen optimisme, vooruitgang en technologische prestaties op.

Deze poster illustreert hoe ontwerp onder het socialisme zowel utilitair als artistiek vooruitstrevend kon zijn. So-Ky, actief vanaf de vroege jaren 1950, was veelzijdig en productief, en produceerde posters, illustraties, advertenties, boekomslagen en tentoonstellingsgrafiek. Ze beheersten de balans tussen ideologische helderheid en innovatieve visuele taal. Hun werken zijn onmiddellijk herkenbaar door hun dynamische compositie, ritmische structuren en inventief gebruik van typografie en abstractie.

Voor verzamelaars van memorabilia uit de Koude Oorlog, geschiedenis van het Oostblok of mid-century modern design biedt dit stuk een zeldzame kans om een authentiek cultureel artefact aan te schaffen. Het is niet alleen een historisch document, maar ook een uitstekend voorbeeld van Hongaarse affichekunst — een veld dat steeds meer erkenning krijgt op de wereldwijde kunstmarkt. De thema's spreken liefhebbers aan van ruimtevaart, kosmologie en wetenschappelijke verkenning, terwijl de esthetische aantrekkingskracht het geschikt maakt voor interieurpresentatie in een galerie, studio of privécollectie.

De staat en de drukkwaliteit benadrukken de herkomst uit het staatspublicatiesysteem, specifiek geproduceerd voor openbare tentoonstellingen in 1980. Dit waarborgt de authenticiteit als een object uit de periodepropaganda, niet een latere reproductie. Verzamelaar waarderen dergelijke items vanwege hun zeldzaamheid, culturele context en artistieke innovatie.

Samengevat is deze poster meer dan alleen muurkunst: het vertegenwoordigt de gedeelde ambitie van twee naties die naar de sterren reiken. Het staat op het kruispunt van politiek, wetenschap, design en geschiedenis, gemaakt door een van de belangrijkste Hongaarse kunstenaarsduo's uit de socialistische periode.




So-Ky achtergrond:

Een kunstenaarskoppel dat sinds het begin van de jaren 1950 samenwerkt, waren ze zeer effectieve en overtuigende propagandisten voor het sociale systeem. Naast politieke posters werkten ze in elk veld van visuele communicatie.

Hun posters representeren de typische visuele cultuur van de jaren 1960, en illustreren een stijl die tegenwoordig bekend staat als "retro" of socialistisch modernisme, dat de meubels, architectuur en grafisch ontwerp van die periode heeft bepaald. Na de achteruitgang van het verplichte socialistisch realisme werd een nieuwe trend invloedrijk. Deze combineerde typische socialistische onderwerpen (het leven van arbeiders, fabrieken, gezin, landbouw) met een moderne attitude en stijl: ze hebben een stijl gebruikt die dicht ligt bij het constructivisme. Deze neiging, nu soc-modern genoemd, werd belangrijk in het Oostblok in de jaren 1960. So-Ky gebruikte verschillende technieken, zoals papierknip, tekening, foto, fotomontage, en ze hebben vaak alleen gebruik gemaakt van duidelijke typografische ontwerpen. Voor hun politieke posters gebruikten ze eenvoudige maar effectieve vormen en symbolen, soms zonder tekst. Bijvoorbeeld, de rode sikkel en hamer en doorgeknipte prikkeldraad staan samen voor de "bevrijding" van 1945.

Lange beschrijving:
Éva Kemény studeerde textielontwerp aan de Hogeschool voor Toegepaste Kunsten in 1949, waar haar mentoren Pál Miháltz en Béla Molnár waren. Ze ontmoette haar man, László Sós, een fellow kunstenaar die zijn carrière begon in de workshop van István Irsai, in het begin van de jaren veertig. Ze presenteerden voor het eerst een gezamenlijk kunstwerk op de nationale posterexpositie van 1956, onder de artistieke naam SO-KY. Dit werk wekte de aandacht van de United Bulb Company (Egyesült Izzó), wat leidde tot een duurzame samenwerking met het kunstenaarsduo. Onder hun talrijke werken voor het bedrijf is de creatie van de visuele identiteit die nog steeds door Tungsram wordt gebruikt, het meest opvallend. Ze werkten ook voor vele andere grote bedrijven, waarbij ze product- en culturele posters ontwierpen voor CASCO, IBUSZ en BNV, maar hun meest significante activiteit werd het ontwerpen van politieke posters.

Sós en Kemény verbergen hun politieke overtuigingen nooit, zoals kunsthistorica Nóra Aradi stelt, "door ideologische en materiële verantwoordelijkheid en risico te omarmen." In de jaren vijftig waren ze nog niet betrokken bij het ontwerpen van politieke posters. Ze kregen hun eerste opdracht in deze richting in 1967, toen de avant-garde stijl die ze vertegenwoordigden al goed was geïntegreerd in het cultuurbeleid van de Kádár-tijd. Het betrokken linksgeorienteerde standpunt van het kunstenaarsduo en hun pacifisme dat voortkwam uit hun ervaringen tijdens de oorlog, gekoppeld aan een sterk anti-Amerikaans sentiment in de jaren zestig, werden een bepalende factor in de binnenlandse grafische kunstscene. Dit was vooral te danken aan hun talrijke reizende tentoonstellingen met een educatief doel.

Aangezien officiële commissies relatief zeldzaam waren en vooral beperkt tot vakanties, gelegenheden, congressen en partij-evenementen, maakte SO-KY vaak politieke posters met hun eigen inhoud en boodschappen. Naast de gebruikelijke posters ter gelegenheid van jubilea zoals 4 april, 1 mei, 20 augustus, 7 november, Internationale Vrouwendag, Moederdag en Kinderdag, waren zij van groot belang bij het verspreiden van het genre vredesposters in Hongarije. Hun uiterst fantasierijke en impactvolle propagandawapen op zak omvatte sterke visuele contrasten (tegenovergestelde symbolen van de ontwikkelde westerse wereld met verhongerende Afrikaanse kinderen), betekenisvolle visuele elementen (de CIA-slang om de boom van onafhankelijke landen gerold, of de vredesduif gekleed in de Amerikaanse vlag en door het hart geschoten), evenals effectieve typografie (de letters "NATO" vormen tot een kruis).

SO-KY behaalde aanzienlijke resultaten, niet alleen op het gebied van posterontwerp, maar ook op het gebied van logo-ontwerp. Hun emblemen, dragend elementen van pop- en op-kunst, dienden over het algemeen als af en toe gedrukte versieringen, maar sommige waren bijzonder succesvol en kwamen in commercieel gebruik. Naast de eerder genoemde visuele identiteit van Tungsram, creëerden ze logo's voor Budapest FÜSZÉRT Company, Képcsarnok, Csepel School Gallery, Mvészeti Alap, Luxus Department Store en Hotel Karancs in Salgótarján. Een van hun mooiste werken was het KGST-embleem uit 1975, waar een effectief en elegant versiering werd gevormd door een draaiend zwart patroon binnen drie bogen, centraal rond een ongewone kleine vijfpuntige ster.

Het werk van SO-KY was ook van cruciaal belang bij het ontwerpen van tentoonstellingen, een gebied binnen grafisch ontwerp dat minder onderzocht en bestudeerd is. Ze werden belast met prestigieuze projecten zoals de tentoonstelling "60 Jaar de Sovjet-Unie", die in vijftig exemplaren werd geproduceerd en in 14 landen werd gepresenteerd, de "25 Jaar van de Arbeiderswacht", of de belangrijke Bartók-tentoonstelling die in 1970 in drie Tunisische steden werd gepresenteerd. Ze ontwierpen ook de permanente tentoonstelling van het Museums van de Hongaarse Arbeidersbeweging, dat in 1979 opende in het voormalige Koninklijke Paleis in Buda.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    Bezorgt in heel Nederland
    4x bekeken
    0x bewaard
    Sinds 17 okt '25
    Advertentienummer: a1519157725