Daluxe Art - 1999 • “Timeless Gun – Limited Edition”€ 100,00
Beschrijving
Sculpturale vaas van geblazen glas door Josef Hospodka voor Chribská Glasfabriek, ca. 1960, met kobaltblauwe kern en organische vorm.
Josef Hospodka (1923–1989)
Vaas, Chribská Glasfabriek, Tsjechoslowakije, ca. 1960
Geblazen kristalglas met kobaltblauwe kern, organisch gevormd tot een sculpturale vaas met brede, golvende mondrand. De wand met diep ingedrukte concaviteiten en vloeiende vouwen zorgt voor sterke optische reflecties en schaduweffecten. De vaas rust op een vijfdelige, gecontourneerde basis met gepolijst pontilmerk.
Hoogte 19,5 cm
Josef Hospodka, vanaf het midden van de jaren vijftig artistiek directeur van de Chribská glasfabriek, ontwierp een reeks sculpturale objecten waarin kleur en plastische vormgeving samensmelten. Zijn werk geldt als een hoogtepunt van het Tsjechisch glasdesign van de jaren zestig, internationaal gewaardeerd en vaak vergeleken met het expressieve glas uit Murano.
Literatuur:
* Jindich Parik, *Czech Glass 1945–1980* (Praha, 1980), vergelijkbare modellen.
* Jindich Novotný, *Chribská Glassworks* (Praha, 2008).
* Marcus Newhall, *Sklo Union: Art Before Industry*, Londen, 2011.
Staat: goede conditie, met lichte gebruikssporen passend bij leeftijd.
We verzenden internationaal met een extra veilige Track & trace service.
Josef Michal Hospodka (Švihov, 21 januari 1923 - Chibská, 9 januari 1989) was een glaskunstenaar, schilder en leraar
Josef Michal Hospodka studeerde in 1938-1940 af aan de Staatsschool voor Grafische Kunsten in Praag en studeerde vervolgens aan de School voor Toegepaste Kunsten in het atelier van prof. J. Holeka. Hij was muzikaal begaafd en werd een goede vriend van zijn klasgenoot René Roubíek, met wie hij de "Strajchkapelleglaswerke" van de school oprichtte, waarin hij doedelzak speelde.
Na de oorlog ging hij samen met andere afgestudeerden van de School voor Toegepaste Kunsten naar het grensgebied om daar de glasscholen te helpen behouden. Vervolgens was hij leraar aan de glasschool in Nové Bor, waar hij tot 1952 leiding gaf aan de afdeling metallurgische en geblazen glas.[3] Hij vervolgde zijn carrière als docent bij de glasgieterij van de school in Chibská, waar hij in de eerste helft van de jaren vijftig glasblazerslessen op zaterdag gaf, waarin, onder leiding van Hospodka, de basiscollecties van Chibská-gieterijglas in hun vertrouwde vorm werden ontworpen. De productie van dicht gevormd glas in Chibská kwam echter pas in 1956 volledig op gang, toen een nieuwe vierpansoven in gebruik werd genomen.
In 1958 werd Josef Hospodka benoemd tot hoofdontwerper van de nationale onderneming Borské sklo en directeur van de school in Chibská, in de jaren 1960 – 1964 was hij directeur van de Borské sklo-fabriek in Chibská. In de jaren 1970–1984 was Hospodka directeur van de middelbare industriële glasschool in Kamenické Šenov. Daarna was hij tot aan zijn dood in januari 1989 de ontwerper van de Crystalex Nový Bor-fabriek in Chib.
Werk
Met zijn verzameling flessen werd de pub een van de pioniers van origineel geblazen glas.[6] Hij paste oude technieken toe, maar vond nieuwe vorm- en kleuroplossingen die overeenkwamen met het moderne concept van glas. Hij was ook de eerste leerling van Holeeks atelier aan de School voor Toegepaste Kunsten in Praag die met metallurgisch glas begon te werken.
Als directeur van de glasfabriek in Chibská introduceerde hij de centrifugale gietmethode in de productie. Deze unieke technologie vertegenwoordigde nieuwe technische productiemogelijkheden met behulp van metallurgisch glas en bracht de hele glasindustrie vooruit. Hospodka's massieve en kleurrijke metallurgische glazen vazen uit het begin van de jaren zestig wonnen internationale prijzen, maar werden nooit op grote schaal geproduceerd. Minder bekend zijn zijn vazen met geometrische patronen van luchtbellen die Hospodka midden jaren zestig ontwierp in samenwerking met glasmeester Václav Šlajer, of metallurgisch glas versierd met stickers. In 1964 ontwierp hij een beker voor de 550ste verjaardag van de oprichting van de glasfabriek in Chibská.
Sinds 1940 hield Hospodka zich ook bezig met onderschilderingen op glas, maar hij begon deze techniek pas in de jaren zestig meer toe te passen.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Josef Hospodka (1923–1989)
Vaas, Chribská Glasfabriek, Tsjechoslowakije, ca. 1960
Geblazen kristalglas met kobaltblauwe kern, organisch gevormd tot een sculpturale vaas met brede, golvende mondrand. De wand met diep ingedrukte concaviteiten en vloeiende vouwen zorgt voor sterke optische reflecties en schaduweffecten. De vaas rust op een vijfdelige, gecontourneerde basis met gepolijst pontilmerk.
Hoogte 19,5 cm
Josef Hospodka, vanaf het midden van de jaren vijftig artistiek directeur van de Chribská glasfabriek, ontwierp een reeks sculpturale objecten waarin kleur en plastische vormgeving samensmelten. Zijn werk geldt als een hoogtepunt van het Tsjechisch glasdesign van de jaren zestig, internationaal gewaardeerd en vaak vergeleken met het expressieve glas uit Murano.
Literatuur:
* Jindich Parik, *Czech Glass 1945–1980* (Praha, 1980), vergelijkbare modellen.
* Jindich Novotný, *Chribská Glassworks* (Praha, 2008).
* Marcus Newhall, *Sklo Union: Art Before Industry*, Londen, 2011.
Staat: goede conditie, met lichte gebruikssporen passend bij leeftijd.
We verzenden internationaal met een extra veilige Track & trace service.
Josef Michal Hospodka (Švihov, 21 januari 1923 - Chibská, 9 januari 1989) was een glaskunstenaar, schilder en leraar
Josef Michal Hospodka studeerde in 1938-1940 af aan de Staatsschool voor Grafische Kunsten in Praag en studeerde vervolgens aan de School voor Toegepaste Kunsten in het atelier van prof. J. Holeka. Hij was muzikaal begaafd en werd een goede vriend van zijn klasgenoot René Roubíek, met wie hij de "Strajchkapelleglaswerke" van de school oprichtte, waarin hij doedelzak speelde.
Na de oorlog ging hij samen met andere afgestudeerden van de School voor Toegepaste Kunsten naar het grensgebied om daar de glasscholen te helpen behouden. Vervolgens was hij leraar aan de glasschool in Nové Bor, waar hij tot 1952 leiding gaf aan de afdeling metallurgische en geblazen glas.[3] Hij vervolgde zijn carrière als docent bij de glasgieterij van de school in Chibská, waar hij in de eerste helft van de jaren vijftig glasblazerslessen op zaterdag gaf, waarin, onder leiding van Hospodka, de basiscollecties van Chibská-gieterijglas in hun vertrouwde vorm werden ontworpen. De productie van dicht gevormd glas in Chibská kwam echter pas in 1956 volledig op gang, toen een nieuwe vierpansoven in gebruik werd genomen.
In 1958 werd Josef Hospodka benoemd tot hoofdontwerper van de nationale onderneming Borské sklo en directeur van de school in Chibská, in de jaren 1960 – 1964 was hij directeur van de Borské sklo-fabriek in Chibská. In de jaren 1970–1984 was Hospodka directeur van de middelbare industriële glasschool in Kamenické Šenov. Daarna was hij tot aan zijn dood in januari 1989 de ontwerper van de Crystalex Nový Bor-fabriek in Chib.
Werk
Met zijn verzameling flessen werd de pub een van de pioniers van origineel geblazen glas.[6] Hij paste oude technieken toe, maar vond nieuwe vorm- en kleuroplossingen die overeenkwamen met het moderne concept van glas. Hij was ook de eerste leerling van Holeeks atelier aan de School voor Toegepaste Kunsten in Praag die met metallurgisch glas begon te werken.
Als directeur van de glasfabriek in Chibská introduceerde hij de centrifugale gietmethode in de productie. Deze unieke technologie vertegenwoordigde nieuwe technische productiemogelijkheden met behulp van metallurgisch glas en bracht de hele glasindustrie vooruit. Hospodka's massieve en kleurrijke metallurgische glazen vazen uit het begin van de jaren zestig wonnen internationale prijzen, maar werden nooit op grote schaal geproduceerd. Minder bekend zijn zijn vazen met geometrische patronen van luchtbellen die Hospodka midden jaren zestig ontwierp in samenwerking met glasmeester Václav Šlajer, of metallurgisch glas versierd met stickers. In 1964 ontwierp hij een beker voor de 550ste verjaardag van de oprichting van de glasfabriek in Chibská.
Sinds 1940 hield Hospodka zich ook bezig met onderschilderingen op glas, maar hij begon deze techniek pas in de jaren zestig meer toe te passen.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bezorgt in heel Nederland
3x bekeken
0x bewaard
Sinds 18 okt '25
Advertentienummer: a1519187494
Populaire zoektermen
Curiosa en BrocanteCuriosa en Brocantebrocanteantiek en curiosabrocante kastjefranse brocantebrocante fotolijstjesbrocante tafeltjebrocante smalle kastbrocante aalsmeerbrocante kast wityvonne brocantebrocante wandrekliefde voor brocanteChevrolet chevy van lpg in Chevroletknabbel en babbel onesie in Carnavalskleding en Verkleedspullenwebasto thermostaat in Airco en Verwarmingvw carplay radio in Volkswagenford transit geel in Bestelauto'sspeldjes oorlog in Speldjes, Pins en Buttonsfuse in Ophanging en Onderstelwater pomp gebruikt in Zwembadenschoonlooprooster in Deurmattenkolomboormachine ferm gebruikt in Gereedschap | Boormachines