Bronzen beeld van Mari Andriessen

€ 695,00
Ophalen of Verzenden
Thuisbezorgd via PostNL voor € 6,95
Thuisbezorgd door Brenger vanaf € 42,-
291sinds 4 mei. '25, 13:42
Deel via
of

Beschrijving

Mari Andriessen 1897/1979 bronzen beeld Heilige St Elisabeth En Het Rozenwonder

Hoogte:19 cm
Breedte: 14 cm
Materiaal: Brons

Spaarne Gasthuis Haarlem Zuid
Het bronzen beeld ‘Het Rozenwonder’ staat prominent voor de ingang van het Spaarne Gasthuis Haarlem Zuid.
Het is in 1970 geplaatst in de rozentuin van de toenmalige nieuwbouw van het Elisabeth Gasthuis. Mari Andriessen
maakte een letterlijke interpretatie van Het Rozenwonder: de heilige Elisabeth van Thüringen staat voor haar man en
laat de rozen in haar rok zien. Het beeld is in 2013 verplaatst naar de hoofdingang van het ziekenhuis en is omzoomd
door de theeroos ‘Elisabeth van Thüringen’.
 Dit beeld van Mari Andriessen 1897- 1979, is gebaseerd op de geschiedenis van
Elisabeth van Thüringen, geboren te Sárospatak, Hongarije.
Elisabeth is kort na haar dood heilig verklaard en wordt gezien als -onder meer- de beschermheilige van de ziekenhuizen.

Na zijn studie aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten te Amsterdam in 1923, kwam Andriessen door zijn katholieke afkomst vooral al snel in aanmerking voor opdrachten van kerken en gelijkgerichte bouwverenigingen. In dit vroegste werk - streng gestileerde gevelstenen en beelden met Bijbelse onderwerpen - dreunen de lessen van professor Bronner door en is de hang naar het middeleeuwse onmiskenbaar. Een van zijn eerste commerciële opdrachten was het vervaardigen van drie heiligenbeelden (hout, 1922) voor de Sint-Antonius van Paduakerk in Aerdenhout.
Andriessen werd de meest gevraagde kunstenaar voor oorlogs- en verzetsmonumenten. Bekend zijn Man voor het vuurpeloton in Haarlem (brons, 1949), Het Vrouwtje van Putten in de gelijknamige plaats (kalksteen, 1949), De Dokwerker in Amsterdam (brons, 1952), het uit zes figurale groepen bestaande monument in het Volkspark te Enschede (brons, 1953), het uit vier figuren bestaande monument op het Stadhuisplein in Rotterdam (brons, 1957), het Monument burgerslachtoffers in Nijmegen (kalksteen, 1959), het Marinemonument in Scheveningen (tufsteen, 1966) en Anne Frank bij de Westerkerk te Amsterdam (brons, 1975).[1]
Andriessens roem als beeldhouwer van grote beelden leidde tot opdrachten voor monumenten ter ere van gedenkwaardige landgenoten, zoals van Cornelis Lely op de Afsluitdijk (brons, 1953), Albert Plesman in Den Haag (brons, 1958) en Koningin Wilhelmina in Utrecht en Amsterdam (Wilhelmina Gasthuis) ( beide: brons, 1967). Centraal thema in zijn monumentale werk is de moderne mens die, niet gebonden door een architectonische context, maar geplaatst op een voetstuk, in de vrije ruimte staat. Karakteristiek zijn de krachtige compositie, de heldere opbouw in volumen en de vereenvoudiging van het detail, waardoor de nadruk is komen te liggen op de grote vorm van de plastiek. De boodschap, dramatisch-ingetogen en voor een ieder verstaanbaar, wordt bereikt met louter plastische middelen.
Andriessen behoorde tot De Groep van traditionele figuratieve beeldhouwers, die na de Tweede Wereldoorlog een belangrijke plaats in de Nederlandse kunst innam. Een van zijn beroemdste werken is De Dokwerker op het Amsterdamse Jonas Daniël Meijerplein ter herdenking van de Februaristaking van 1941. Ook het beeld van Adriaan Roland Holst bij de Bergense Ruïnekerk werd door Andriessen vervaardigd.
Gedurende zijn leven ontving Andriessen vele eerbewijzen, waaronder de Prijs van de Stichting Kunstenaarsverzet 1942-1945. In 1977 werd hem een overzichtstentoonstelling in het Frans Hals Museum te Haarlem aangeboden. Bij deze gelegenheid sprak zijn oud-leerling en boezemvriend Theo Mulder. Na die tentoonstelling sprak men met recht van 'onze nationale beeldhouwer'. Twee jaar later, drie dagen na zijn 82e verjaardag, overleed Andriessen. Op de dag van zijn begrafenis legden onbekenden een krans bij De Dokwerker in Amsterdam.
Advertentienummer: m2264345035