Alessi - Michael Graves - Securities Virgil Abloh -

€ 1,00
00sinds 17 mei. '25, 13:09
Deel via
of

Beschrijving



Deze waterkoker, ontworpen door Michael Graves in 1985, werd in 2022 geïnterpreteerd door Virgil Abloh Securities. De waterkoker is een uniek gelimiteerd editie-item dat de smaken van Virgil Abloh combineert met de iconische stijl van Michael Graves' beroemde ontwerp. Deze waterkoker is nummer 0805 van de 9999 exemplaren die wereldwijd van deze waterkoker zijn gemaakt.
Deze ketel is in een nieuwe en ongebruikte staat. Geleverd met de originele verpakking. Het paarse "Alessi" merk in het midden van de ketel is een sticker die verwijderd kan worden.
Capaciteit: 200,00 cl
Doorsnede: 22,00 cm
Het originele ontwerp van deze waterketel (model 9093 of ook wel bekend als de ''birdy kettle'' vanwege de vogelfluit op de ketel) door Michael Graves was een groot succes toen het in 1985 werd geïntroduceerd, en voor Alessi vertegenwoordigde het een samensmelting van geweldig ontwerp en massaproductiemethoden, een combinatie waar Michael Graves hard aan werkte om te bereiken, waarbij hij zijn persoonlijke visuele code toepaste die invloeden van Art Deco tot Pop Art en zelfs de taal van cartoons fuseerde.
Met deze ketel bieden Alessi en Abloh’s creatieve studio Alaska Alaska een nieuwe interpretatie van het postmodern design. Met een direct herkenbare vogelfluit is de originele ketel een van de meest iconische producten van Alessi geworden. De ketel in zijn nieuwe versie, met een vernieuwde naam ''3909'', heeft een onderscheidende paarse handgreep en de gestileerde figuur van een basketballer, vereeuwigd midden in een dunk, ter vervanging van de originele vogelfluit.
‘Fijn afstemmen op Michael Graves' oorspronkelijke benadering van de "9093" waterkoker door verschillende invloeden in het ontwerpproces te mengen en in te voeren, verwijst de "3909" waterkoker naar basketbal en introduceert een iconische silhouet met wereldwijde resonantie in het ontwerpproduct,’ staat in een verklaring van Alaska Alaska. ‘Deze ontwerpgebaar volgt aspecten van Virgil's benadering die specifiek zijn voor het verwijzen naar verschillende referentiekaders die vaak over het hoofd worden gezien binnen de gevestigde ontwerp cultuur.’
Deze heruitgegeven ketel is de nieuwste stap in de evolutie van Alessi als merk dat zowel de geschiedenis van hedendaags ontwerp vertegenwoordigt als tegelijkertijd in gesprek is met een jonge generatie designconsumenten. De ''3909'' verenigt deze werelden, de iconische silhouet van Graves opnieuw geïnterpreteerd met hedendaagse iconen die cultuur, sport en designgeschiedenis combineren.
Het is een traject dat goed wordt uitgelegd door Alberto Alessi, die in zijn laatste jaren nauw samenwerkte met Abloh om deze samenwerking tot leven te brengen:
"Na gesprekken met Virgil Abloh over hoe we samen konden werken, begrepen we dat zijn wens om enkele van Alessi's iconen te herinterpreteren een uitdagend idee was, en passend voor deze tijd – en dat beginnen met de Graves-ketel de beste manier zou zijn." Dit kwam omdat Virgil’s verlangen om "populaire" producten te creëren vergelijkbaar was met de droom die Michael Graves had toen hij me in de jaren '80 vertelde dat zijn doel was "om een nieuw Amerikaans ontwerp te creëren". "Virgil had een totaal andere manier om naar dingen en objecten te kijken. Dus toen hij naar de wereld van Alessi keek, deed hij dat door de ogen van iemand die hield van het idee van een mechanische werkplaats, heel ver van de elegantie van wat we gewoonlijk beschouwen als goed ontwerp. Ik vond dit erg interessant, omdat het voor ons een nieuwe benadering was."
Over de ontwerper:
Geboren in Indianapolis, doceert hij sinds 1962 architectuur in Princeton. Zijn architectonische werken omvatten het Portland Building en het Humana Building, de uitbreiding van het Whitney Museum of American Art en het Newark Museum. Hij creëerde de bestverkochte 9093-ketel voor Alessi. Michael Graves overleed in 2015.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1513990591