Amsterdam, Watergraafsmeer, Yslandt, Middenweg, e.o., 1768.

250sinds 18 jun. '25, 21:54
€ 30,00
Verzenden
Afhaalpunt voor € 4,95 of thuis voor € 5,95
Thuisbezorgd voor € 6,95
Deel via
of

Beschrijving

Amsterdam, Watergraafsmeer, Yslandt, Middenweg, e.o., 1768.
Originele ets en gravure: Yslandt, de lustplaets van den H. Joan Clemens aen den middelwegh by het Rechthuis en: Yslandt, van achteren bij de Bloemperken naer ’t huis te zien.
Oude, antieke kopergravure met twee prenten van het huis aan de Middenweg tussen de Outerwalerbrug en Frankendaal. Onder elke prent staat een tekst in het Nederlands en in het Frans.
Deze prent is getekend door Daniel Stoopendaal en uitgegeven door Pieter Jan Entrop in 1768 te Amsterdam De afmeting :38 x 25 cm (blad) voldoende marges voor inlijsten; conditie : goed, verso blank. Mooi exemplaar.
De buitenplaats was gelegen op kavel 9 van de Watergraafsmeer polder, aan de Middenweg tussen het Rechthuis en de buitenplaats Frankendael. De buitenplaats werd in het begin van de 18e eeuw gebouwd door de zouthandelaar Maurits Dreyer en in 1719 verkocht aan Johan Clemens.Tussen 1801 en 1802 breidde Anthony Dull, heemraad en schepen van W.G.M, zijn buitenplaats Frankendael uit met terreinen op kavel 9 langs de Middenweg. Hiervoor kocht hij ook de hofstede IJsland, die in 1801 nog voorzien was van een herenhuis, timmermanswoning, koetshuis, een steene coupel, colonnade, menagerie, broey- en moestuynen, Bosch, Boomgaarden, Engelsch plantzoen, vischrijke vyvers en een goudvischkom, voor 9.000 gulden van Jan Gefken. Hij liet de bestaande gebouwen op de buitenplaats afbreken.
De Watergraafsmeer bestaat uit een polder, die vroeger "Watergraftsmeer" heette (graft = gracht). De Diemer- en Watergraafsmeerpolder is ontstaan in 1629 na droogmaking van het Diemermeer, dat de verbinding vormde tussen de Amstel en het Nieuwe Diep. Op 5 maart 1651 brak echter de dijk tussen de Zuiderzee en het Nieuwe Diep, de Diemerzeedijk, waarna ook de polderdijk brak en de Watergraafsmeer onderliep (zie verder Sint-Pietersvloed). Het volgende jaar was de polder weer drooggemalen.
In de 17e en 18e eeuw bouwden veel welgestelde Amsterdammers buitenplaatsen in de Watergraafsmeer, waarvan alleen Frankendael is overgebleven. De belangrijkste wegen waren de Middenweg en de Kruisweg, de huidige Kruislaan, die de polder in vier bijna gelijke delen verdeelden. Evenwijdig aan die laatste lag de Maliebaan, waarop het maliespel kon worden beoefend
Advertentienummer: m2280594605