Ligbi - Ivoorkust (Zonder Minimumprijs)

10sinds 28 jul. '25, 18:37
€ 15,00
Deel via
of

Beschrijving



Een Ligbi-masker, Cote d'Ivoire, tekenen van ritueel gebruik en leeftijd. Certificaat van herkomst en provenance.

De Ligbi, die zowel in Ivoorkust als in Ghana gevestigd zijn, werden, ondanks hun islamisering, beïnvloed door de beeldhouwkunst van de Senoufo-stam. Ze integreerden daarom enkele aspecten ervan in de creatie van hun eigen maskers, die verbonden zijn met de do-samenleving. Deze maskertraditie leeft vooral voort tijdens religieuze vieringen, gekenmerkt door offerrituelen en liederen, zoals het einde van de Ramadan, dat het einde van het vasten symboliseert. Vóór elke festiviteit is het gebruikelijk om de maskers opnieuw te beschilderen en te bestrijken met koro, een mengsel van as van verbrand gebladerte en palmolie. Bron: African Art Museum.

Ligbi-maskers uit Ivoorkust worden inderdaad als relatief zeldzaam beschouwd binnen de bredere corpus van West-Afrikaanse maskerdtradities. De Ligbi-bevolking, ook bekend als Wela of Wulé, bewoont regio's langs de westelijke grens van Ivoorkust, nabij de Ghanaese grens, met name rond Bondoukou en Bouna. De bevolking is klein en cultureel beïnvloed door zowel Mandé- als Akan-sprekende buren.

Ligbi-maskers worden vooral geassocieerd met islamiserende Mande-culturele gebieden en werden gebruikt bij ceremoniële uitvoeringen die verband houden met inwijdingsrituelen en begrafenisvieringen, vaak in combinatie met de do-vereniging, een mannelijke inwijdingsvereniging die wordt gedeeld met hun Senufo- en Nafana-buren. Hun dansmaskers worden doorgaans gekenmerkt door een sterk gestileerd mensenhart met uitgebreide, abstracte elementen. Ze omvatten vaak verticale horens, zoomorfe uitbreidingen of complexe kapsels. De symmetrie en gladde houtsnijwerk reflecteren een hoge mate van esthetische verfijning.

In tegenstelling tot de meer algemeen verzamelde maskers van de Senufo, Dan of Baule, werden Ligbi-maskers zelden in grote aantallen verzameld door koloniale of vroege postkoloniale agenten. De relatief beperkte productie van deze maskers, hun ceremoniële specificiteit en regionale beperking dragen bij aan hun zeldzaamheid in zowel museumcollecties als op de kunstmarkt.

Ze zijn ook opvallend vanwege hun syncretische karakter: terwijl hun gebruik ingebed is in geïslamiseerde contexten, sluiten hun vorm en performatief gebruik nauw aan bij het meer traditionele systeem van West-Afrikaanse maskerade, waarbij maskers worden geanimeerd tijdens openbare evenementen, vergezeld van muziek en dans. In tegenstelling tot veel islamitische samenlevingen waarin figuurlijke beeldende kunst wordt vermeden, toont het Ligbi-geval een gelokaliseerde aanpassing die maskering in geïslamiseerde samenlevingen mogelijk maakt, zij het onder specifieke rituele voorwaarden.

Belangrijke voorbeelden zijn te vinden in museale collecties zoals het Musée du quai Branly in Parijs en het British Museum, maar ze blijven relatief ondervertegenwoordigd in vergelijking met andere groepen uit Ivoorkust.

Voor verdere verwijzing zie
– François Neyt, Maskers: Maskers van Afrika
– Susan Vogel, Baule: Afrikaanse kunst, Westerse ogen
– Alain-Michel Boyer, De Afrikaanse Maskers


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1516359290