Een beeldhouwwerk brons - Hoofd - Benin - Nigeria (Zonder

30sinds 8 aug. '25, 05:01
€ 165,00
Deel via
of

Beschrijving



Een gedenkwaardig bronzen hoofd, in de stijl van Benin, Nigeria, met een kralenketting van koraal, een gat bovenop het gelaagde kapsel, geoxideerde ijzeren inleg als pupillen, fragmentarische resten van ijzer op het voorhoofd, een snorachtige tatoeage op de wangen, zie ook vergrotingen van de verschillende lagen van patina aan het einde van deze fotoserie.

Deze bronzen beeld met kenmerkende eigenschappen die typisch zijn voor koninklijke portrettering uit de 16e eeuw, omvat onder andere de uitgebreide littekens op het voorhoofd, een koraal-kralenketting, een zorgvuldig gerangschikte gevlochten kapsel bestaande uit concentrische ringen—vaak aangeduid als de 'Ibo-haarstijl'—en een gat bovenop het hoofd, waarschijnlijk bedoeld voor het plaatsen van een ivoor-tand of ceremoniële embleem. De hartvormige, licht gespleten lippen, een terugkerend motief bij soortgelijke hoofden, dragen bij aan de expressieve kwaliteit van het werk. De roodachtige kleur op het voorhoofd wijst op de voormalige aanwezigheid van dunne ijzeren inlegwerk dat werd gebruikt om de littekens te accentueren. Evenzo werden de pupillen vaak ingelegd met ijzer om de blik te benadrukken—hier blijft de inleg alleen zichtbaar in het linkeroog. Het gebruik van ijzer in Beninse bronzen is niet louter decoratief: in veel Afrikaanse culturen wordt ijzer geassocieerd met spirituele kracht en transformatie. In het geval van Benin werd het vaak gebruikt om belangrijke kenmerken zoals ogen en rituele littekens te markeren, waardoor zowel de visuele als symbolische impact van de figuur werd versterkt. Een opvallend en ongebruikelijk element van dit specifieke hoofd is het ingekerfde motief dat lijkt op gestileerde snorharen boven de lip—een soort gezichts-tatoeage die niet vaak voorkomt bij andere hoofden van dit type. Toch komt het hoofd in bijna alle andere opzichten overeen met de meer standaard voorbeelden uit de hofcultuur van Benin. Deze sterke formele gelijkenis wijst op een gedeelde betekenis of functie, hoewel de precieze oorsprong en betekenis van de snorharen-achtige tatoeage onduidelijk blijven. Kunsthistoricus Philip J. C. Dark heeft een mogelijke connectie opgemerkt met een staande boodschapperfiguur die vergelijkbare gezichtsmarkeringen draagt. De rol van deze figuur wordt echter ook betwist, en is op verschillende manieren geïnterpreteerd als boodschapper, priester, koning of lid van een geheime genootschap. De link met de boodschapperfiguur lijkt plausibel en wijst meer in het algemeen op de culturele basis van het object binnen de hoftraditie van Benin. Desalniettemin hebben geleerden zoals Paula Ben-Amos de strikte toeschrijving van dergelijke hoofden aan Benin in twijfel getrokken, en suggereren zij alternatieve interpretaties. Zolang de symboliek van de gezichts-tatoeage onopgelost blijft, moet ook de precieze betekenis en functie van dit specifieke hoofd open blijven staan voor interpretatie.


DIGITAL BENIN, voormalig Ethnologisches Museum, Staatliche Museen in Berlijn (laatste foto-reeks).

Een veelgestelde vraag: Is dit bronzen hoofd een Messenger, een gedenkbronzen hoofd of een Ivbiot (trophiehoofden)?

Gezien het materiaal, de stijl en de iconografische elementen wordt dit bronzen hoofd het beste begrepen als een herdenkingskoninklijk hoofd, in plaats van een afbeelding van een boodschapper.

De bepalende kenmerken—koraal-kralenregalia, scarificatievlekken, de Ibo-stijl kapsel, en vooral het gat in de kroon voor het plaatsen van een ivoor-tand—zijn kenmerkend voor gedenkhoofden die werden gemaakt voor koninklijke voorouderaltaren in het Benin-hof. Deze hoofden werden gegoten ter ere van overleden Obas (koningen) en geplaatst op altaren door hun opvolgers als onderdeel van een breder systeem van dynastieke herinnering, ritueel en politieke legitimiteit.

De aanwezigheid van de ongewone snavel-achtige tatoeage boven de lip heeft tot enige speculatie geleid. Philip J. C. Dark merkte een mogelijke link op met een staande figuur die werd geïnterpreteerd als een boodschapper, vanwege de gedeelde gezichtsmarkeringen. Deze interpretatie blijft echter speculatief. De rol van de staande figuur is ambigu en betwist, en geen breder corpus van bronzen hoofden bevestigt het bestaan van een duidelijk 'boodschappertype'.

Geen indicatoren van ondergeschiktheid of dienstrollen—zoals verwacht zou worden van een boodschapper of bediende—zijn aanwezig in dit hoofd. In plaats daarvan stemmen zijn regalia en uitvoering duidelijk overeen met de traditie van koninklijke portretkunst binnen de herdenkingspraktijk van Benin.

Kortom, ondanks de aanwezigheid van een afwijkende gezichtsmarkering, ondersteunt het geheel aan bewijs de classificatie van dit werk als een gedenkbronzen hoofd, hoogstwaarschijnlijk representatief voor een Oba of een hooggeplaatste koninklijke voorouder binnen het ritueel-politieke kader van het Benin-rijk.

Echter, DIGITAL BENIN omvat deze types Benin-bronzen hoofden onder de Ivbiot (trofeehoofden) op basis van mondelinge communicatie.

Ze worden gedacht de afgehakte hoofden voor te stellen van voormalige Beninse vazallen die in opstand kwamen tegen de ba. Wanneer een opstandige vazal verslagen werd, werd zijn hoofd verwijderd en naar Benin gebracht in een kpoki. De ba stuurde het naar de Igun ronmwon, waar ze bronzen replica's maakten. De drie Udari, of suborbitale markeringen, tonen aan dat het beeld dat van een niet-Beninse man is.

Op basis van een gesprek met Chief Ihama in 1976 stelde Ben-Amos (1995[53]) dat deze de afgehakte hoofden van overwonnen koningen vertegenwoordigen. De ba hield één van de afgemaakte hoofden in het paleis, terwijl de andere werd gestuurd naar de zoon van de opstandige vazal om hem voortdurend te herinneren aan wat er met zijn vader was gebeurd, voor het geval hij in opstand zou komen tegen de ba. Volgens Chief Inneh werden dergelijke hoofden op de altaren van de voorouders geplaatst, terwijl Nevadomsky (1986) suggereerde dat ze op het altaar van oorlog, de Aro-Okuo, werden geplaatst.

Zie ook: Ekpo Eyo, Frank Willett: Schatten van het oude Nigeria, Mainz 1983, p. 136. Paula Girshick Ben-Amos: De kunst van Benin, Londen 1995, p. 26. Philip J. C. Dark: Een inleiding tot Benin-kunst en technologie, Oxford 1973, p. 94. Barbara Plankensteiner (red.): Benin. Koningen en rituelen. Hofkunst uit Nigeria, Wenen 2007, p. 373.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1516631525