Beschrijving



Een ruiter van het Arabische paard, Ghana.

Adan beeldhouwwerken zijn rituele voorwerpen die afkomstig zijn van de Adan-bevolking in het zuidoosten van Ghana en delen van het zuiden van Togo. Ze maken deel uit van een bredere culturele continuüm die de Dangme, Ewe en Ga-volkeren omvat, maar worden onderscheiden door hun beeldhouwkundige vocabulaire en religieuze contexten, vooral binnen lokale uitingen van Vodun (of Vodou) geloofssystemen.

Deze figuren worden meestal uit zacht of matig dicht hout gesneden en meten doorgaans minder dan dertig centimeter in hoogte. Hoewel ze klein van formaat zijn, is hun religieuze en spirituele betekenis aanzienlijk. Veel zijn beschilderd met kaolin of andere mineralenkleuren en kunnen tekenen vertonen van libaties, offerrestanten of ritueel gebruik. Sommige worden in klei-urnen geplaatst of op kleine sokkels gemonteerd om in huiselijke of heiligdomcontexten te worden geplaatst, waardoor hun rol als actieve deelnemers in spirituele bemiddeling wordt versterkt in plaats van passieve iconen van devotie.

Stijlmatig worden de Adan-beelden gekenmerkt door een bewuste vereenvoudiging van de vorm. Mensfiguren worden weergegeven met minimale anatomische details—ronde of rechthoekige hoofden, cilindrische torsen en rechte ledematen. De gezichten zijn vaak gereduceerd tot elementaire uitdrukkingen, waarmee de spirituele in plaats van de fysieke aanwezigheid van de figuur wordt benadrukt. Deze abstractie is consistent met een algemene West-Afrikaanse neiging om conceptuele helderheid boven naturalisme te stellen in religieuze kunst, en in het geval van de Adan, brengt het hen nauw in verband met de naburige Ewe- en Fon-sculpturale tradities, terwijl het lokale bijzonderheden behoudt.

Deze werken worden gewoonlijk geassocieerd met persoonlijke en huishoudelijke altaren. Lokale naam daarvoor is aklama, die dienen als ontvangers of belichamingen van spirituele krachten—goden, voorouders of natuurgeesten. Aklama-figuren worden vaak geraadpleegd voor bescherming, vruchtbaarheid, succes in handel of landbouw en gezondheid. Een subtype van deze figuren, soms aangeduid als adela, vertegenwoordigt overleden krijgers of personen die door ijzer zijn gestorven, een categorie van geesten die in veel Vodun-gebaseerde kosmologieën verbonden is met kracht, transformatie en bescherming. Deze krijgersgeesten worden geëerd door sculpturale vormen die wapens of ander krijgshaftig symboolgebruik kunnen bevatten, hoewel ze meestal in abstracte of gestileerde termen worden weergegeven.

In hun oorspronkelijke settingen worden Adan-beelden zelden in isolatie gezien. Ze worden vaak gegroepeerd met andere figuren, offers, en rituele gebruiksvoorwerpen, gewikkeld in stof of bewaard in manden, wat hun rol als levende entiteiten binnen een netwerk van spirituele zorg aangeeft. Hun formaat en materiële kwetsbaarheid suggereren dat ze bedoeld waren voor persoonlijk gebruik in plaats van voor openbare ceremoniële vertoningen, maar hun kracht werd erkend als even belangrijk.

Ondanks hun culturele belang bleven Adan-beelden tot laat in de twintigste eeuw grotendeels onbekend binnen de bredere kunstgeschiedenis canon. Hun kleine formaat, schaarste en visuele eenvoud hebben mogelijk bijgedragen aan het over het hoofd zien of verkeerd toeschrijven ervan in vroege etnografische collecties. Sommige vroege voorbeelden werden verkeerd geclassificeerd onder bredere Ewe- of zelfs Yoruba-categorieën, vanwege het ontbreken van gedetailleerde documentatie of de ambiguïteit in de stilistische overlap van regionale beeldhouwpraktijken.

Vandaag de dag worden de beperkte hoeveelheid overgebleven voorbeelden — waarvan velen in de vroege decennia van de twintigste eeuw verzameld zijn — bewaard in privé- en museumcollecties door heel Europa en de Verenigde Staten. Hun esthetische terughoudendheid, formele helderheid en spirituele resonantie hebben geleid tot een herwaardering van hun betekenis binnen de religieuze kunst van West-Afrika. Ze worden nu niet meer gezien als minder belangrijke volksartefacten, maar als opzettelijke, contextrijke beeldhouwwerken die integraal deel uitmaken van het materiële en spirituele leven van de Adan-bevolking.

Referenties:

Bacquart, Jean-Baptiste. De tribale kunst van Afrika. Londen: Thames & Hudson, 1998.

Blier, Suzanne Preston. Afrikaanse Vodun: Kunst, Psychologie en Macht. Chicago: University of Chicago Press, 1995.

Clément, Marie-Noëlle. "De aklama-beeldjes van de Dangme uit Oost-Ghana." Cahiers d'études africaines 21, nr. 83 (1981): 379–401.

de Grunne, Bernard. Beelden uit Ghana en Ivoorkust. Brussel: Alain de Gourcuff, 2001.

Hahner-Herzog, Iris. Afrikaanse meesterwerken uit het Museum für Völkerkunde, Wenen. New York: Prestel, 1997.

Ross, Doran H. In Prijs Gewikkeld: Ghanaanse Kente en Afrikaanse Amerikaanse identiteit. Los Angeles: UCLA Fowler Museum of Cultural History, 1998.

Vogel, Susan M. Kunst van de Dan. Zürich: Museum Rietberg, 1991.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    Advertentienummer: a151749451420sinds 6 sep. '25, 14:08