Beschrijving

Een A Terracotta uit Nigeria met de Adamawa-cultuur, 35 cm hoog en 1,3 kg, inclusief standaard, in redelijke staat.



Een terracotta in de stijl van de Adamawa-materniteit, verzameld in de regio Adamawa in Nigeria. Incl. standaard.

De terracotta beeldhouwwerken van Adamawa vormen een groep archeologische artefacten die vooral gevonden worden in de noordoostelijke regio van Nigeria, met name binnen de hedendaagse Adamawa State. Deze beeldhouwwerken, die dateren van ongeveer de 9e tot de 15e eeuw na Christus, worden geassocieerd met de bredere culturele en artistieke tradities van het Chad Basin en de Middle Benue Valley. Ze vormen een uniek maar onderbestudeerd corpus binnen het archeologische erfgoed van West-Afrika.

Gemaakt van lokaal gewonnen klei, beelden van terracotta die vaak menselijke vormen uitbeelden, hoewel ook dierenrepresentaties en hybride motieven aanwezig zijn. De menselijke figuren zijn meestal gestileerd, met overdreven gelaatstrekken, vooral de ogen en mond. Scarificatiekenmerken, uitgebreide kapsels en ornamentatie zijn gangbare kenmerken, wat wijst op een sterke nadruk op identiteit, status en mogelijk rituele functies. De meeste figuren zijn hol, met de hand gevormd in plaats van gegoten, en vertonen tekenen van openluchtbranden, wat bijdraagt aan hun kwetsbaarheid en zeldzaamheid in het archeologische record.

De Adamawa-terracotta's werden voor het eerst onder de aandacht gebracht van geleerden in het midden van de 20e eeuw tijdens surveys uit de koloniale periode, hoewel systematische opgravingen beperkt zijn gebleven. Vroege vergelijkende studies plaatsten ze losjes bij Nok- en Sokoto-terracotta's, hoewel verder stilistische en contextuele analyses wijzen op een duidelijke regionale traditie. In tegenstelling tot de bekendere Nok-cultuur, leggen de Adamawa-terracotta werken meer de nadruk op oppervlakteruwheid en gezichtsuitdrukking dan op anatomische verhoudingen.

De precieze functie van deze sculpturen blijft speculatief vanwege een gebrek aan geologische opbouw van opgravingsgegevens. Op basis van contextuele vergelijkingen met soortgelijke West-Afrikaanse terracotta's is het waarschijnlijk dat ze een rol speelden in religieuze of begrafenisrituelen, voorouderverering of inwijdingsceremonies. Sommige fragmenten zijn gevonden in begraafplaatsen, hoewel het ontbreken van een zekere herkomst voor veel stukken de interpretatie bemoeilijkt. Mondelinge tradities van etnische groepen in de regio, zoals de Bata en Chamba, verwijzen soms naar het gebruik van beeldhouwobjecten in ceremoniële contexten, wat voorlopige aanwijzingen biedt voor de symbolische functies van deze figuren in het verleden.

De chronologische plaatsing van de Adamawa-terracotta's is onduidelijk. Thermoluminescentiedatering op een klein aantal voorbeelden heeft data opgeleverd variërend van de 9e tot de 15e eeuw na Christus, wat samenvalt met de periode van toenemende culturele complexiteit in de regio, inclusief de opkomst van het Kanem-Bornu-rijk in het noordoosten. Dit suggereert dat de beeldhouwwerken van Adamawa mogelijk bewijs vormen van een verfijnde maar gedecentraliseerde verzameling gemeenschappen die zich bezighielden met artistieke productie, handel en rituele activiteiten.

De ontdekking van de beelden heeft voortdurende vragen opgeroepen over de verdeling van tradities in terracotta-kunst in prekoloniaal Nigeria en de diversiteit van artistieke expressie in vroege Sub-Saharische samenlevingen. Hoewel ze vaak worden overschaduwd door Nok en Ife in het publieke en academische verbeelding, levert de Adamawa-collectie een belangrijke bijdrage aan een breder begrip van pre-islamitische kunsttradities in de Sahel- en Sudan-zones van Afrika.

Verwijzingen

Breunig, P. (2014). Vroege Nigeriaanse terracotta beeldhouwkunst en de archeologische context. Frankfurt African Studies.

Fagg, B. (1972). Nok Terracottas. Nigeria Museum, Lagos.

Chami, F. A. (2006). "Inheemse Afrikaanse Kunst in Archeologische Contexten." Azania: Archeologisch Onderzoek in Afrika, 41(1), 35–52.

Insoll, T. (1997). Ghana en de archeologie van de noordelijke territoria. Oxford: British Archaeological Reports.

Gronenborn, D. (2001). "Een systematische review van terracotta-tradities in het Chad-bekken." Journal of African Archaeology, 2(1), 71–90.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    Bezorgt in heel Nederland
    1x bekeken
    0x bewaard
    Sinds 19 sep '25
    Advertentienummer: a1518179079