Hilaire Bals (1940) - Stilleven met roodborstje - NO RESERVE€ 550,00
Beschrijving
Paar Venavi tweelingfiguren uit Togo, uit Os gesneden en gedateerd in de jaren 1980–2000, afkomstig uit de collectie Norbert Boutet.
Venavi-polychrome tweelingparen uit Togo. Oude stukken van meer dan 50 jaar. Behoort tot de collectie Norbert Boutet.
De regio van Zuid-Togo en Zuid-Ghana heeft de eigenschap dat er veel tweelingen worden geboren. De exacte oorzaak van dit fenomeen is onbekend. De sterfte onder deze tweelingen is hoog. Dit leidt tot de productie van bijzondere houten beeldjes die de overleden tweelingen voorstellen.
Aan de oostkust van de Golf van Benin is een geboorte een gelukkig evenement dat plaatsvindt in de context waarin leven en dood verbonden zijn. Het geloof in reïncarnatie is nog steeds levendig, ondanks de invloed van het christendom. Bij de geboorte van een kind moet men luisteren naar de stemmen van de voorouders via de waarzeggers of degenen die necromantie beoefenen. Er zijn bepaalde geboorten waarop men extra aandacht moet besteden. Het gaat om geboorten die zich voordoen met de voeten voorop. Men moet hen eren om de woede van deze 'halfgoden' niet over het huis te halen.
De geboorte van tweelingen, twee-eenheden of drielingen is net zo betekenisvol. Meerlingen, of ze nu in het ziekenhuis of bij traditionele geboortefacilitators worden geboren, komen vaak voor in deze regio. Men stelt zich noodzakelijkerwijs vragen. Zijn ze natuurlijk geboren, met het hoofd eerst? Heeft een van hen de voeten eerst gepresenteerd? Wie is er als eerste geboren? De naam van het kind hangt af van deze omstandigheden. De waarzegger bepaalt 'de boom waaruit de baby's zijn afgekomen'. Is de afstamming van de tweeling paternaal of maternaal? Een vertegenwoordiger van de afstamming ondervraagt de baby's: 'Vreemde, jullie hebben nog geen namen, zijn jullie gekomen om ons te bezoeken of blijven jullie bij ons? Als het om een bezoek gaat, kunnen jullie meteen vertrekken, maar als jullie bij ons willen blijven, zijn jullie welkom.' Vervolgens doet hij een libatie. Dit herhaalt zich gedurende acht tot zestien dagen na de beslissing van de waarzegger. Daarna volgt het ritueel van de uittocht van de tweelingen naar het dorp. 's Ochtends gaan de ouders naar de brousse, dicht bij huis, om kruiden te verzamelen voor de ceremonie. Deze symboliseren de brousse waar pijlen, buidels en tassen worden gemaakt die iedereen in het dagelijks leven gebruikt. Bij terugkomst zingen ze liederen waarin de moed en dapperheid van de tweelingen worden geëerd. Er worden dansen uitgevoerd rond een vat.
Iedereen legt de geplukte kruiden neer. Een jongen, als het tweelingen zijn, een meisje, als het tweelingzusjes zijn, of een jongen en een meisje als het neef- en nichtjes zijn, gaat de baby’s uit. De kinderen worden op de emmer en de kruiden gelegd. Hun vader komt in het midden en krijgt de baby’s in de mand op zijn hoofd. Als ze hem niet hebben beledigd, kan de vader dansen met de mand op zijn hoofd zonder dat er één valt. Maar als er een risico is dat er eentje valt, stoppen de dansers en worden twee haan of twee kippen geofferd, afhankelijk van het geslacht van de kinderen.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Venavi-polychrome tweelingparen uit Togo. Oude stukken van meer dan 50 jaar. Behoort tot de collectie Norbert Boutet.
De regio van Zuid-Togo en Zuid-Ghana heeft de eigenschap dat er veel tweelingen worden geboren. De exacte oorzaak van dit fenomeen is onbekend. De sterfte onder deze tweelingen is hoog. Dit leidt tot de productie van bijzondere houten beeldjes die de overleden tweelingen voorstellen.
Aan de oostkust van de Golf van Benin is een geboorte een gelukkig evenement dat plaatsvindt in de context waarin leven en dood verbonden zijn. Het geloof in reïncarnatie is nog steeds levendig, ondanks de invloed van het christendom. Bij de geboorte van een kind moet men luisteren naar de stemmen van de voorouders via de waarzeggers of degenen die necromantie beoefenen. Er zijn bepaalde geboorten waarop men extra aandacht moet besteden. Het gaat om geboorten die zich voordoen met de voeten voorop. Men moet hen eren om de woede van deze 'halfgoden' niet over het huis te halen.
De geboorte van tweelingen, twee-eenheden of drielingen is net zo betekenisvol. Meerlingen, of ze nu in het ziekenhuis of bij traditionele geboortefacilitators worden geboren, komen vaak voor in deze regio. Men stelt zich noodzakelijkerwijs vragen. Zijn ze natuurlijk geboren, met het hoofd eerst? Heeft een van hen de voeten eerst gepresenteerd? Wie is er als eerste geboren? De naam van het kind hangt af van deze omstandigheden. De waarzegger bepaalt 'de boom waaruit de baby's zijn afgekomen'. Is de afstamming van de tweeling paternaal of maternaal? Een vertegenwoordiger van de afstamming ondervraagt de baby's: 'Vreemde, jullie hebben nog geen namen, zijn jullie gekomen om ons te bezoeken of blijven jullie bij ons? Als het om een bezoek gaat, kunnen jullie meteen vertrekken, maar als jullie bij ons willen blijven, zijn jullie welkom.' Vervolgens doet hij een libatie. Dit herhaalt zich gedurende acht tot zestien dagen na de beslissing van de waarzegger. Daarna volgt het ritueel van de uittocht van de tweelingen naar het dorp. 's Ochtends gaan de ouders naar de brousse, dicht bij huis, om kruiden te verzamelen voor de ceremonie. Deze symboliseren de brousse waar pijlen, buidels en tassen worden gemaakt die iedereen in het dagelijks leven gebruikt. Bij terugkomst zingen ze liederen waarin de moed en dapperheid van de tweelingen worden geëerd. Er worden dansen uitgevoerd rond een vat.
Iedereen legt de geplukte kruiden neer. Een jongen, als het tweelingen zijn, een meisje, als het tweelingzusjes zijn, of een jongen en een meisje als het neef- en nichtjes zijn, gaat de baby’s uit. De kinderen worden op de emmer en de kruiden gelegd. Hun vader komt in het midden en krijgt de baby’s in de mand op zijn hoofd. Als ze hem niet hebben beledigd, kan de vader dansen met de mand op zijn hoofd zonder dat er één valt. Maar als er een risico is dat er eentje valt, stoppen de dansers en worden twee haan of twee kippen geofferd, afhankelijk van het geslacht van de kinderen.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bezorgt in heel Nederland
3x bekeken
0x bewaard
Sinds 7 okt '25
Advertentienummer: a1518799279
Populaire zoektermen
indonesische kunstaboriginal kunsttribale kunstreligieuze kunstaboriginal kunstjapanse kunstperzische kunstindische kunstKunst | Niet-Westerse kunstvoeten fetisjafrikaanse kunstvoeten fetisjmaori kunstafrikaanse kunstdaf motor 825 in Vrachtwagen-onderdelenflipperkast gottlieb in Automaten | Flipperkastenkarisma kleurpotloden in Tekenenmineralen slijpmachine in Verf, Beits en Lakkozijn sandwichpaneel in Kozijnen en Schuifpuienkrijtbord met klok in Schoolbordentods brillen in Zonnebrillen en Brillen | Dameswoods servies in Antiek | Servies lossonniboy golf 5 in Auto-accessoiresbed kinderen in Kinderkamer | Bedden