Constant Artz (1870-1951) - Eendenfamilie in en rond het€ 490,00
Beschrijving
Een ovaal ogenschijnlijke bloedkoraal amulet uit Turkije met de biddende Y Al-aanroep en handgegraveerde tughra-stijl, een historisch boeiend stuk voor verzamelaars.
Ovaal zegel ingesneden in carneool met oranje-bruin tint, gladgemaakt aan de achterkant en zonder ophanggaatje. Het oppervlak draagt een verfijnde kalligrafische inscriptie in stijl van een tughra, met de devotionele oproep ‘Y Al’ — ‘O Ali!’, gewijd aan de Imam Al, centrale figuur in de sjiitische islam en symbool van moed, rechtvaardigheid en goddelijke bescherming. De vloeiende, gebogen stijl roept de esthetiek op van Ottomaanse keizerlijke tughra’s, maar zonder banden met een specifieke sultaanse autoriteit: het betreft hier namelijk een niet-officiële devotionele tughra, waarschijnlijk gebruikt door een sjiitische gelovige voor spirituele en beschermende doeleinden.
Rondom de inscriptie zijn vier kleine sterren gegraveerd als decoratieve elementen, kosmische symbolen die vaak worden geassocieerd met bescherming en goddelijke harmonie, en die wijdverspreid zijn in de volksreligieuze kunst van de 19e eeuw. De steen is met de hand gegraveerd in een eenvoudige maar elegante ornamentale stijl, en de diepe groeven wijzen op een ambachtelijke bewerking uitgevoerd met metalen gereedschap, niet mechanisch, wat compatibel is met de late-Ottomaanse productie.
De toewijzing aan de tweede helft van de 19e eeuw (ca. 1850) is gebaseerd op verschillende elementen:
De stijl van de Tughra, die afwijkt van de protocollaire modellen van eerdere eeuwen en zich richt op ornamentale interpretaties, typisch voor de late-Ottomaanse volksdevotie.
De aanwezigheid van sterren, een veelvoorkomend element in islamitische devotionele objecten uit de negentiende eeuw.
De bewerking van steen, die kenmerken van ambachtelijkheid vertoont die compatibel zijn met handmatige productie maar geëvolueerd uit die periode, zonder sporen van pre-industriële inscripties noch complexe decoraties uit de klassieke keizerlijke periode.
Het ontbreken van officiële titels of een duidelijk leesbare datum, die de aard van het object als privé en niet-administratief bevestigen.
Privé votief en talismanisch voorwerp, gebruikt als devotie- of ringzegel, waarschijnlijk behorend tot een sjiitische gelovige in de Ottomaanse context.
Historisch-artistieke context
Vergelijkbare producties bevinden zich in de provincies van het Ottomaanse Rijk met sjiitische aanwezigheid — zoals Zuid-Irak, Oost-Anatolië, Syrië of verstedelijkte gebieden in Istanbul — en worden gedocumenteerd in talrijke openbare en privécollecties. Soortgelijke objecten zijn bijvoorbeeld te vinden in de al-Sabah-collectie (Koeweit), het British Museum en collecties van late Ottomaanse islamitische volkskunst.
Corniola incisa – invocatie 'Y Al' in tughra-devozionale stijl
Inschrijving in het Arabisch:
O Ali
Transliteratie
Y Al
Vertaling
Oh Ali!
N.B.
Voor Italiaanse kopers is de fiscale code vereist voor het uitgeven van de elektronische factuur.
Internationale klanten worden verzocht om bij de aankoop hun geboortedatum en -plaats op te geven op het Catawiki-formulier.
#orientalistcollection
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Ovaal zegel ingesneden in carneool met oranje-bruin tint, gladgemaakt aan de achterkant en zonder ophanggaatje. Het oppervlak draagt een verfijnde kalligrafische inscriptie in stijl van een tughra, met de devotionele oproep ‘Y Al’ — ‘O Ali!’, gewijd aan de Imam Al, centrale figuur in de sjiitische islam en symbool van moed, rechtvaardigheid en goddelijke bescherming. De vloeiende, gebogen stijl roept de esthetiek op van Ottomaanse keizerlijke tughra’s, maar zonder banden met een specifieke sultaanse autoriteit: het betreft hier namelijk een niet-officiële devotionele tughra, waarschijnlijk gebruikt door een sjiitische gelovige voor spirituele en beschermende doeleinden.
Rondom de inscriptie zijn vier kleine sterren gegraveerd als decoratieve elementen, kosmische symbolen die vaak worden geassocieerd met bescherming en goddelijke harmonie, en die wijdverspreid zijn in de volksreligieuze kunst van de 19e eeuw. De steen is met de hand gegraveerd in een eenvoudige maar elegante ornamentale stijl, en de diepe groeven wijzen op een ambachtelijke bewerking uitgevoerd met metalen gereedschap, niet mechanisch, wat compatibel is met de late-Ottomaanse productie.
De toewijzing aan de tweede helft van de 19e eeuw (ca. 1850) is gebaseerd op verschillende elementen:
De stijl van de Tughra, die afwijkt van de protocollaire modellen van eerdere eeuwen en zich richt op ornamentale interpretaties, typisch voor de late-Ottomaanse volksdevotie.
De aanwezigheid van sterren, een veelvoorkomend element in islamitische devotionele objecten uit de negentiende eeuw.
De bewerking van steen, die kenmerken van ambachtelijkheid vertoont die compatibel zijn met handmatige productie maar geëvolueerd uit die periode, zonder sporen van pre-industriële inscripties noch complexe decoraties uit de klassieke keizerlijke periode.
Het ontbreken van officiële titels of een duidelijk leesbare datum, die de aard van het object als privé en niet-administratief bevestigen.
Privé votief en talismanisch voorwerp, gebruikt als devotie- of ringzegel, waarschijnlijk behorend tot een sjiitische gelovige in de Ottomaanse context.
Historisch-artistieke context
Vergelijkbare producties bevinden zich in de provincies van het Ottomaanse Rijk met sjiitische aanwezigheid — zoals Zuid-Irak, Oost-Anatolië, Syrië of verstedelijkte gebieden in Istanbul — en worden gedocumenteerd in talrijke openbare en privécollecties. Soortgelijke objecten zijn bijvoorbeeld te vinden in de al-Sabah-collectie (Koeweit), het British Museum en collecties van late Ottomaanse islamitische volkskunst.
Corniola incisa – invocatie 'Y Al' in tughra-devozionale stijl
Inschrijving in het Arabisch:
O Ali
Transliteratie
Y Al
Vertaling
Oh Ali!
N.B.
Voor Italiaanse kopers is de fiscale code vereist voor het uitgeven van de elektronische factuur.
Internationale klanten worden verzocht om bij de aankoop hun geboortedatum en -plaats op te geven op het Catawiki-formulier.
#orientalistcollection
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bezorgt in heel Nederland
21x bekeken
1x bewaard
Sinds 10 okt '25
Advertentienummer: a1518887704
Populaire zoektermen
indonesische kunstaboriginal kunsttribale kunstreligieuze kunstaboriginal kunstjapanse kunstperzische kunstindische kunstKunst | Niet-Westerse kunstafrikaanse kunstmaori kunstafrikaanse kunstegyptische kunstasmat kunstpeter ghyczy in Tafels | Salontafelskinderzitje op stang in Fietsaccessoires | Fietsstoeltjeslockerkastje in Kasten | Lockerkastenelectrolux koelbox 12 in Koelboxenkitten doornspijk in Katten en Kittens | Overige Kattenwim sonneveld in Cassettebandjesopslagcontainer gebruikt in Machines en Bouw | Keten en Containerswolffers in Gezondheid, Dieet en Voedingvespa 4v blok in Scooters | Vespauitlaat laser in Brommers | Tuning en Styling