Ben Viegers (1886-1947) - Boerin en geitje in boeren€ 517,00
Beschrijving
Een Dan krijgersmasker uit Ivoorkust, met drie opgestapelde gezichten uit Taï, getuigt van ouderdom en ritueel gebruik, inclusief standaard en 49 cm hoog.
Een Dan krijgersmasker, verzameld in de Taï-regio, Ivoorkust, met drie gezichten gestapeld één op de ander. Tekenen van ouderdom en ritueel gebruik. Incl. standaard.
Dan krijgersmaskers zijn rituele gezichtsmaskers die worden gemaakt en gebruikt door de Dan-bevolking in Oost-Liberia en West-Côte d’Ivoire. Deze maskers maken deel uit van een breder systeem van gemaskerde uitvoeringen dat centraal staat in het sociale, politieke en spirituele leven van de Dan. Het krijgersmasker, dat verschilt van meer onschuldige vormen zoals entertainment- of inwijdingsmaskers, wordt geassocieerd met agressie, handhaving van de orde en bescherming van de gemeenschap tegen interne en externe bedreigingen. Hoewel ze vaak worden aangeduid met lokale namen die per regio of afstamming kunnen variëren, staan deze maskers functioneel in verband met figuren van autoriteit en controle binnen de hiërarchie van de Dan-masquerade-tradities.
Oorlogsmaskers worden uit hout gesneden, meestal donkergekleurd of zwartgemaakt door toepassing van houtskool en olie, en worden gekenmerkt door een angstaanjagende, indrukwekkende uitstraling. Ze hebben vaak overdreven gelaatstrekken bedoeld om te intimideren of ontzag af te dwingen — met open mond en zichtbare tanden, fronsende wenkbrauwen en diep ingesneden of geslitte ogen zijn gebruikelijk. De randen van het masker kunnen doorboord zijn voor het bevestigen van raffia, stof, dierenhuid of andere materialen om de visuele kracht te vergroten. Het oppervlak wordt meestal behandeld met offergaven zoals bloed, palmolie of klei, wat de band van het masker met spirituele krachten versterkt en het actieve rituele gebruik benadrukt.
Het masker is geen geïsoleerd kunstobject, maar wordt gedragen als onderdeel van een volledig kostuum, waarbij de identiteit van de performer volledig verborgen blijft. De drager kan worden vergezeld door bedienden en muzikanten, en de verschijning van het masker wordt gewoonlijk voorafgegaan door rituele voorbereidingen. Wanneer het wordt uitgevoerd, beweegt het krijgersmasker met autoriteit en gecontroleerde agressie, wat de bedoeling weerspiegelt als manifestatie van voorouderkracht en gemeenschapsdiscipline.
Binnen de samenleving van de Dan zijn maskers niet slechts esthetische objecten, maar worden ze gezien als fysieke belichamingen van krachtige bush spirits, of du. Deze geesten tonen zich aan mannen in dromen en bieden het ontwerp en de instructies voor een masker. Een krijgersmasker is daarom niet alleen een menselijk artefact, maar ook een materiële drager van een kracht die het menselijke domein overstijgt. Het wordt gebruikt door leden van mannenverenigingen—zoals go of le—that het sociale gedrag reguleren, conflicten oplossen en gemeenschappelijke normen handhaven. Wanneer daarom wordt opgeroepen, kan het krijgersmasker verschijnen om overtreders te intimideren, misdaden te wreken of ruimtes die door geweld of wanorde zijn besmet, spiritueel te reinigen.
In tegenstelling tot entertainmentmaskers, die vaak voorkomen en in feestelijke contexten verschijnen, worden strijdmaskers alleen onder speciale en vaak gespannen omstandigheden onthuld. Hun verschijning kan een moment van collectieve angst, rouw of confrontatie markeren. Ze zijn agenten van gerechtigheid, maar ook beschermers die tovenarij of kwaadaardige krachten afweren en de morele autoriteit van de lijn of gemeenschap die ze bezit, bevestigen.
De koloniale en postkoloniale blootstelling van deze maskers aan internationale kunstmarkten heeft hun betekenis vaak uit haar context gehaald.
Uit hun rituele functie verwijderd, worden strijdmaskers tegenwoordig vooral getoond vanwege hun formele schoonheid en dramatische intensiteit, soms simpelweg gecategoriseerd als voorbeelden van 'agressieve stijl' in Afrikaanse beeldhouwkunst. Deze neiging om te esthetiseren ten koste van het begrip van hun juridische en spirituele doeleinden is uitgedaagd door recentere wetenschappelijke studies, die de onlosmakelijkheid van vorm, functie en geloof in de maskerdrachten van de Dan benadrukken.
Referenties:
Fischer, Eberhard, en Hans Himmelheber. De kunsten van de Dan in West-Afrika. Zürich: Museum Rietberg, 1984.
Vandenhoute, Léo. De samenleving Dan: Religie en rituelen. Tervuren: Musée Royal de l’Afrique Centrale, 1948.
Himmelheber, Hans. Negerkunst en Negerkunstenaars. Braunschweig: Klinkhardt & Biermann, 1960.
Geary, Christraud M. Maskers als agenten van sociale controle in Noordoost-Liberia. Washington D.C.: Smithsonian Institution, 1977.
Siegmann, William. Afrikaanse kunst: een eeuw in het Brooklyn Museum. New York: Brooklyn Museum, 2009.
Hoogte: 49 cm zonder standaard.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Een Dan krijgersmasker, verzameld in de Taï-regio, Ivoorkust, met drie gezichten gestapeld één op de ander. Tekenen van ouderdom en ritueel gebruik. Incl. standaard.
Dan krijgersmaskers zijn rituele gezichtsmaskers die worden gemaakt en gebruikt door de Dan-bevolking in Oost-Liberia en West-Côte d’Ivoire. Deze maskers maken deel uit van een breder systeem van gemaskerde uitvoeringen dat centraal staat in het sociale, politieke en spirituele leven van de Dan. Het krijgersmasker, dat verschilt van meer onschuldige vormen zoals entertainment- of inwijdingsmaskers, wordt geassocieerd met agressie, handhaving van de orde en bescherming van de gemeenschap tegen interne en externe bedreigingen. Hoewel ze vaak worden aangeduid met lokale namen die per regio of afstamming kunnen variëren, staan deze maskers functioneel in verband met figuren van autoriteit en controle binnen de hiërarchie van de Dan-masquerade-tradities.
Oorlogsmaskers worden uit hout gesneden, meestal donkergekleurd of zwartgemaakt door toepassing van houtskool en olie, en worden gekenmerkt door een angstaanjagende, indrukwekkende uitstraling. Ze hebben vaak overdreven gelaatstrekken bedoeld om te intimideren of ontzag af te dwingen — met open mond en zichtbare tanden, fronsende wenkbrauwen en diep ingesneden of geslitte ogen zijn gebruikelijk. De randen van het masker kunnen doorboord zijn voor het bevestigen van raffia, stof, dierenhuid of andere materialen om de visuele kracht te vergroten. Het oppervlak wordt meestal behandeld met offergaven zoals bloed, palmolie of klei, wat de band van het masker met spirituele krachten versterkt en het actieve rituele gebruik benadrukt.
Het masker is geen geïsoleerd kunstobject, maar wordt gedragen als onderdeel van een volledig kostuum, waarbij de identiteit van de performer volledig verborgen blijft. De drager kan worden vergezeld door bedienden en muzikanten, en de verschijning van het masker wordt gewoonlijk voorafgegaan door rituele voorbereidingen. Wanneer het wordt uitgevoerd, beweegt het krijgersmasker met autoriteit en gecontroleerde agressie, wat de bedoeling weerspiegelt als manifestatie van voorouderkracht en gemeenschapsdiscipline.
Binnen de samenleving van de Dan zijn maskers niet slechts esthetische objecten, maar worden ze gezien als fysieke belichamingen van krachtige bush spirits, of du. Deze geesten tonen zich aan mannen in dromen en bieden het ontwerp en de instructies voor een masker. Een krijgersmasker is daarom niet alleen een menselijk artefact, maar ook een materiële drager van een kracht die het menselijke domein overstijgt. Het wordt gebruikt door leden van mannenverenigingen—zoals go of le—that het sociale gedrag reguleren, conflicten oplossen en gemeenschappelijke normen handhaven. Wanneer daarom wordt opgeroepen, kan het krijgersmasker verschijnen om overtreders te intimideren, misdaden te wreken of ruimtes die door geweld of wanorde zijn besmet, spiritueel te reinigen.
In tegenstelling tot entertainmentmaskers, die vaak voorkomen en in feestelijke contexten verschijnen, worden strijdmaskers alleen onder speciale en vaak gespannen omstandigheden onthuld. Hun verschijning kan een moment van collectieve angst, rouw of confrontatie markeren. Ze zijn agenten van gerechtigheid, maar ook beschermers die tovenarij of kwaadaardige krachten afweren en de morele autoriteit van de lijn of gemeenschap die ze bezit, bevestigen.
De koloniale en postkoloniale blootstelling van deze maskers aan internationale kunstmarkten heeft hun betekenis vaak uit haar context gehaald.
Uit hun rituele functie verwijderd, worden strijdmaskers tegenwoordig vooral getoond vanwege hun formele schoonheid en dramatische intensiteit, soms simpelweg gecategoriseerd als voorbeelden van 'agressieve stijl' in Afrikaanse beeldhouwkunst. Deze neiging om te esthetiseren ten koste van het begrip van hun juridische en spirituele doeleinden is uitgedaagd door recentere wetenschappelijke studies, die de onlosmakelijkheid van vorm, functie en geloof in de maskerdrachten van de Dan benadrukken.
Referenties:
Fischer, Eberhard, en Hans Himmelheber. De kunsten van de Dan in West-Afrika. Zürich: Museum Rietberg, 1984.
Vandenhoute, Léo. De samenleving Dan: Religie en rituelen. Tervuren: Musée Royal de l’Afrique Centrale, 1948.
Himmelheber, Hans. Negerkunst en Negerkunstenaars. Braunschweig: Klinkhardt & Biermann, 1960.
Geary, Christraud M. Maskers als agenten van sociale controle in Noordoost-Liberia. Washington D.C.: Smithsonian Institution, 1977.
Siegmann, William. Afrikaanse kunst: een eeuw in het Brooklyn Museum. New York: Brooklyn Museum, 2009.
Hoogte: 49 cm zonder standaard.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bezorgt in heel Nederland
1x bekeken
0x bewaard
Sinds 18 okt '25
Advertentienummer: a1519197536
Populaire zoektermen
barong maskerhouten japanse poppenindonesische kunstmasker baliindonesie maskeraboriginal kunsttribale kunstreligieuze kunsthouten afrikaanse maskersaboriginal kunstjapanse kunstperzische kunsthouten draakindische kunstkinderzitje scooter in Brommers | Toebehorenaudi a6 velgen 20 inch in Banden en Velgenonderzetters met porselein in Antiek | Porseleinkast 80 x 80 in Kasten | Ladekastenkobalt blauwe laarzen in Schoeneng shock mtg in Horloges | Heren440 liter filter in Vijver-toebehorenstofzuiger philips powerpro compact in Stofzuigershoogvliet rotterdam in Reptielen en Amfibieën | Toebehorenbertschi in Modeltreinen | H0