Kruk/barkruk. ROHE? Rotan. 1960/1970. 106 cm. Bieden
Beschrijving
Houten dodenhoofd lijkt te passen binnen de stijl van bepaalde Indonesische houtsnijwerken, vooral die met een rituele of spirituele betekenis.
In Indonesië, met name op eilanden als Bali, Java en Sumatra, bestaan er houtsnijtradities waarin schedels, maskers en groteske gezichten worden gebruikt voor ceremoniële of beschermende doeleinden.
Het Dodenhoofd kan wijzen op een schedel of een symbool van de dood, wat in verschillende Indonesische en Dayak (Borneo) culturen een spirituele rol kan spelen.
In sommige stammen werden schedels (van vijanden of voorouders) als krachtobjecten beschouwd.
Dit houtsnijwerk zou bijvoorbeeld een mythisch wezen, demon (rakshasa) of geestenmasker kunnen voorstellen, bedoeld om kwade geesten af te weren of kracht te verlenen aan de drager of eigenaar.
De wild ogende haren doen ook denken aan bepaalde Dayak- of Toraja-houtsnijwerken, waarin natuurlijk haar of vezels worden toegevoegd aan beelden of maskers voor een angstaanjagend effect.
Volgens mij een ritueel of cultureel voorwerp, afkomstig van een Indonesische stam zoals de Dayak (Borneo), Batak (Sumatra) of Toraja (Sulawesi).
In deze culturen werden houten hoofden, schedels en maskers gebruikt voor verschillende doeleinden.
Veel inheemse volkeren geloofden dat houtsnijwerk met krachtige gezichten demonen kon afweren.
Sommige stammen maakten houten beeltenissen van overleden familieleden of spirituele gidsen.
Headhunting-tradities (bij Dayak-volkeren).
In het verleden bewaarden de Dayak-krijgers de schedels van vijanden als trofeeën en eerbewijzen.
Later werden houten replica’s gesneden als symbolen van die traditie.
---
De scheuren en verwering in het hout suggereren dat het al lange tijd bestaat en misschien buiten heeft gehangen of aan vocht en warmte is blootgesteld.
`
Het gebruik van natuurlijk haar of vezels duidt op een traditionele, niet-commerciële oorsprong, wat het een zeldzaam en mogelijk waardevol object maakt.
---
---
---
Een vol massief hoofd, gesneden uit hardhout.
Ouderdoms gerelateerde gebruikerssporen cq imperfecties.
Hoofd is 28 cm groot en weegt naar verhouding redelijk zwaar.
Voorkeur gaat nadrukkelijk uit naar afhalen zodoende u het houtsnijwerk persoonlijk kan beoordelen.
Versturen is in overleg mogelijk.
📸 De foto's maken integraal deel uit van de omschrijving.
🔹 Serieuze bieders gewenst – geen impulsieve biedingen.
Interesse?
Stuur een bericht. 📩
===
Mocht u geïnteresseerd zijn in :
Schilderijen.
Keramiek.
Klein meubilair.
Vazen.
Religie.
Vinyl/LP.
Voetbalshirts.
Sculpturen.
Vintage Stoelen/Krukjes.
Niet Westerse kunst.
Vintage verlichting.
Kandelaars.
Etsen.
Litho's.
Curiosa of Vintage.
Dan is het zeker de moeite waard om mijn andere advertenties te bekijken.
In Indonesië, met name op eilanden als Bali, Java en Sumatra, bestaan er houtsnijtradities waarin schedels, maskers en groteske gezichten worden gebruikt voor ceremoniële of beschermende doeleinden.
Het Dodenhoofd kan wijzen op een schedel of een symbool van de dood, wat in verschillende Indonesische en Dayak (Borneo) culturen een spirituele rol kan spelen.
In sommige stammen werden schedels (van vijanden of voorouders) als krachtobjecten beschouwd.
Dit houtsnijwerk zou bijvoorbeeld een mythisch wezen, demon (rakshasa) of geestenmasker kunnen voorstellen, bedoeld om kwade geesten af te weren of kracht te verlenen aan de drager of eigenaar.
De wild ogende haren doen ook denken aan bepaalde Dayak- of Toraja-houtsnijwerken, waarin natuurlijk haar of vezels worden toegevoegd aan beelden of maskers voor een angstaanjagend effect.
Volgens mij een ritueel of cultureel voorwerp, afkomstig van een Indonesische stam zoals de Dayak (Borneo), Batak (Sumatra) of Toraja (Sulawesi).
In deze culturen werden houten hoofden, schedels en maskers gebruikt voor verschillende doeleinden.
Veel inheemse volkeren geloofden dat houtsnijwerk met krachtige gezichten demonen kon afweren.
Sommige stammen maakten houten beeltenissen van overleden familieleden of spirituele gidsen.
Headhunting-tradities (bij Dayak-volkeren).
In het verleden bewaarden de Dayak-krijgers de schedels van vijanden als trofeeën en eerbewijzen.
Later werden houten replica’s gesneden als symbolen van die traditie.
---
De scheuren en verwering in het hout suggereren dat het al lange tijd bestaat en misschien buiten heeft gehangen of aan vocht en warmte is blootgesteld.
`
Het gebruik van natuurlijk haar of vezels duidt op een traditionele, niet-commerciële oorsprong, wat het een zeldzaam en mogelijk waardevol object maakt.
---
---
---
Een vol massief hoofd, gesneden uit hardhout.
Ouderdoms gerelateerde gebruikerssporen cq imperfecties.
Hoofd is 28 cm groot en weegt naar verhouding redelijk zwaar.
Voorkeur gaat nadrukkelijk uit naar afhalen zodoende u het houtsnijwerk persoonlijk kan beoordelen.
Versturen is in overleg mogelijk.
📸 De foto's maken integraal deel uit van de omschrijving.
🔹 Serieuze bieders gewenst – geen impulsieve biedingen.
Interesse?
Stuur een bericht. 📩
===
Mocht u geïnteresseerd zijn in :
Schilderijen.
Keramiek.
Klein meubilair.
Vazen.
Religie.
Vinyl/LP.
Voetbalshirts.
Sculpturen.
Vintage Stoelen/Krukjes.
Niet Westerse kunst.
Vintage verlichting.
Kandelaars.
Etsen.
Litho's.
Curiosa of Vintage.
Dan is het zeker de moeite waard om mijn andere advertenties te bekijken.
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Sint-Oedenrode
10x bekeken
0x bewaard
Sinds 16 okt '25
Advertentienummer: m2322974661
Populaire zoektermen
indonesie krisindonesische kunstindonesie maskerindonesie mesaboriginal kunsttribale kunstreligieuze kunstwaaier indonesiezwaard indonesiezwaard indonesieaboriginal kunstjapanse kunstperzische kunstindische kunstbr 01 roco in Modeltreinen | H0compressor balma in Compressorshanen en kippen te koop in Pluimveeamiibo display in Poppetjes en Figuurtjestascam md speler in Walkmans, Discmans en Minidiscspelersgospel en religie in Cassettebandjeskroonluchter frans in Lampen | Kroonluchtersedm in Vintage Computersporsche cayenne dakdragers in Dakdragersmorini koppeling in Brommeronderdelen | Scooters