Beschrijving
Abstract schilderij van Henk van der Vet, gedateerd 1968.
Olieverf op doek in een expressieve, geometrisch-abstracte stijl, met krachtige donkere lijnen en zachte kleurvlakken in o.a. groen, paars, zwart en grijs.
Kunstenaar
• H. v. d. Vet (Henk van der Vet)
• Gesigneerd rechtsonder: H. v. d. Vet ’68
Techniek & materiaal
• Olieverf op linnen doek
• Originele, wit geschilderde lijst inbegrepen
Afmetingen
• Ca. 82 cm breed × 62 cm hoog (inclusief lijst)
Conditie
• In goede vintage staat
• Lichte craquelé en kleine gebruikssporen passend bij de leeftijd
• Doek en lijst ogen stevig en presentabel
Herkomst
• Oorspronkelijk label op de achterkant:
H. v. d. Vet, Parkstraat 33, Leiden.
De compositie doet denken aan het naoorlogse modernisme, met invloeden van constructivisme en lyrische abstractie. Een krachtig werk dat zowel kunstliefhebbers als liefhebbers van mid-century/modern interieur zal aanspreken.
Henk van der Vet
• Naam: Henk van der Vet
• Geboren: 1939, Den Haag
• Nationaliteit: Nederlands
• Discipline: fotograaf, graficus – hij noemt zichzelf “fotograficus”
Hij is vooral bekend geworden met een eigen techniek die hij “fotografiek” noemt: een combinatie van fotografie met grafische technieken zoals zeefdruk, montage en trucage. Dus foto’s worden bewerkt, overdrukt, gecombineerd – heel experimenteel en typisch jaren ’70/’80.
Juist doordat hij in die grafische hoek zo goed was, zijn er veel samenwerkingen met bekende kunstenaars geweest. In zijn atelier werkten o.a. Karel Appel, Bram Bogart, Co Westerik, Kees van Bohemen, Tabuchi en anderen met hem samen aan zeefdrukken. Met Karel Appel maakte hij bijvoorbeeld in 1977 het album “Seven Summer Days”, waarbij Appel over zijn foto’s heen schilderde.
In de jaren ’80 en ’90 ontwierp hij ook veel zeefdrukken met technische en industriële thema’s (vliegtuigen, bruggen, platforms, World Trade Center, etc.), en daarmee heeft hij ook geëxposeerd in o.a. het Waldorf Astoria en het World Trade Center in New York. In 1992 kreeg hij de Nationale Schilderprijs voor kleurontwerpen en muurschilderingen in een fabriekshal.
Dit schilderij
In de literatuur wordt hij vooral als fotograaf/graficus genoemd, niet specifiek als “schilder”, maar dat sluit absoluut niet uit dat hij in de jaren ’60 ook olieverfschilderijen maakte – dit werk uit 1968 past qua periode precies in zijn vroege carrière. De signatuur “H. v.d. Vet ’68” en het adreslabel in Leiden onderschrijft de toeschrijving, Parkstraat 33, Leiden (toenmalig woonadres).
Kortom: een vroeg, geschilderd werk van een kunstenaar die later vooral bekend werd met experimentele fotografiek en samenwerkingen met grote namen.
Olieverf op doek in een expressieve, geometrisch-abstracte stijl, met krachtige donkere lijnen en zachte kleurvlakken in o.a. groen, paars, zwart en grijs.
Kunstenaar
• H. v. d. Vet (Henk van der Vet)
• Gesigneerd rechtsonder: H. v. d. Vet ’68
Techniek & materiaal
• Olieverf op linnen doek
• Originele, wit geschilderde lijst inbegrepen
Afmetingen
• Ca. 82 cm breed × 62 cm hoog (inclusief lijst)
Conditie
• In goede vintage staat
• Lichte craquelé en kleine gebruikssporen passend bij de leeftijd
• Doek en lijst ogen stevig en presentabel
Herkomst
• Oorspronkelijk label op de achterkant:
H. v. d. Vet, Parkstraat 33, Leiden.
De compositie doet denken aan het naoorlogse modernisme, met invloeden van constructivisme en lyrische abstractie. Een krachtig werk dat zowel kunstliefhebbers als liefhebbers van mid-century/modern interieur zal aanspreken.
Henk van der Vet
• Naam: Henk van der Vet
• Geboren: 1939, Den Haag
• Nationaliteit: Nederlands
• Discipline: fotograaf, graficus – hij noemt zichzelf “fotograficus”
Hij is vooral bekend geworden met een eigen techniek die hij “fotografiek” noemt: een combinatie van fotografie met grafische technieken zoals zeefdruk, montage en trucage. Dus foto’s worden bewerkt, overdrukt, gecombineerd – heel experimenteel en typisch jaren ’70/’80.
Juist doordat hij in die grafische hoek zo goed was, zijn er veel samenwerkingen met bekende kunstenaars geweest. In zijn atelier werkten o.a. Karel Appel, Bram Bogart, Co Westerik, Kees van Bohemen, Tabuchi en anderen met hem samen aan zeefdrukken. Met Karel Appel maakte hij bijvoorbeeld in 1977 het album “Seven Summer Days”, waarbij Appel over zijn foto’s heen schilderde.
In de jaren ’80 en ’90 ontwierp hij ook veel zeefdrukken met technische en industriële thema’s (vliegtuigen, bruggen, platforms, World Trade Center, etc.), en daarmee heeft hij ook geëxposeerd in o.a. het Waldorf Astoria en het World Trade Center in New York. In 1992 kreeg hij de Nationale Schilderprijs voor kleurontwerpen en muurschilderingen in een fabriekshal.
Dit schilderij
In de literatuur wordt hij vooral als fotograaf/graficus genoemd, niet specifiek als “schilder”, maar dat sluit absoluut niet uit dat hij in de jaren ’60 ook olieverfschilderijen maakte – dit werk uit 1968 past qua periode precies in zijn vroege carrière. De signatuur “H. v.d. Vet ’68” en het adreslabel in Leiden onderschrijft de toeschrijving, Parkstraat 33, Leiden (toenmalig woonadres).
Kortom: een vroeg, geschilderd werk van een kunstenaar die later vooral bekend werd met experimentele fotografiek en samenwerkingen met grote namen.
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Hoensbroek
62x bekeken
2x bewaard
Sinds 16 nov '25
Advertentienummer: m2334885733
Populaire zoektermen
b long schilderijschilderij b williamshkliving schilderijaction schilderijwilkinson schilderijschilderij william malucuKunst | Schilderijen | Abstractbatik schilderijhenk hulshofschilderij b williamsakoestische schilderijenschilderij peter meijerhenk hofstraschilderijen lillyspatscherm openhaard in Haardenkoga f3 4.0 in Fietsen | Heren | Herenfietseneisenloeffel in Antiek | Glas en Kristalisabella sun shine in Voortenten en Luifelsjet ter steege schaal in Keuken | Serviesbmw 318i in BMW308 cabrio in Peugeothonden beauceron in Woonaccessoires | Onderzettersbindrails in Aanhangwagen-onderdelenfestool circelzaag in Gereedschap | Zaagmachines