Beschrijving

Charles Pécrus, 1826-1907, olieverf op paneel van Parisse straat Montmartre getiteld Paris, rue à Montmartre circa 1880, met handtekening en ingelijst; een dertien- en negentiende eeuwse Franse impressionistische stedelijke scène.



Charles PECRUS (1826-1907)
“Rue du Mont-Cenis in Montmartre”

Mooie olieverf van Charles PÉCRUS die de rue du Mont-Cenis in Montmartre rond 1880 voorstelt, geanimeerd met karakters.

Hoewel hij aan het begin van zijn carrière talloze genretaferelen produceerde en vervolgens zeegezichten in de stijl van Eugène BOUDIN, is dit uitzicht op Montmartre zeldzaam in zijn productie en doet het denken aan het werk van Stanislas LÉPINE, dat tegelijkertijd werd geschilderd.

Ter vergelijking: de laatste foto toont een gravure van Eugène DELÂTRE uit 1891, die een identiek zicht op de rue du Mont-Cenis illustreert.

BIOGRAFIE:
Pécurus begon zijn carrière in Parijs bij Ponts-et-Chaussés, waar zijn superieur zijn tekentalent opmerkte en hem aanmoedigde om aan een kunstacademie te studeren.
Pécurus studeerde aan de Ecole des Beaux-Arts in Parijs bij Eugène Fichel. Ook bezocht hij het Louvre om werken van oude meesters te kopiëren.
Vanaf 1857 exposeerde hij interieurscènes in de salon van de Society of French Artists, wat hem succes opleverde, met name 'Vrouwen in het toilet, vertrek naar het bal'.
Hij ontmoette de schilders Eugène BOUDIN, Johan Barthold JONGKIND en Alfred STEVENS, die hem aanmoedigden om buiten te schilderen. Pécurus sluit zich aan bij BOUDIN in Trouville en ontdekt het impressionisme.
In 1865 werd zijn schilderij ‘De dag na de bruiloft’ gekocht door Napoleon III.
Pécurus vestigt zijn atelier in de rue Fontaine 31, niet ver van de werkplaats van zijn vriend Boudin.
Op advies van Jongkind verliet Pécrus na 1870 geleidelijk de genreschilderkunst en wijdde hij zich steeds meer aan de impressionistische landschaps- en zeegezichtschilderkunst. Maar pas rond 1885 verliet hij de genreschilderkunst vrijwel volledig.
Hij schilderde in Bretagne en Normandië, aan de Middellandse Zee, in Nederland en in Venetië, en exposeerde zijn landschap ‘De koeien aan de oevers van de Allier’ op de Salon van 1890. In 1892 exposeerde hij zijn eerste marinier, ‘Washers on the Genomen."
Hij exposeerde voor de laatste keer op de Salon in 1905 en bleef, ondanks zijn afnemende kracht, schilderen tot aan zijn dood in 1907.

Zijn werken zijn aanwezig in talrijke musea: Orsay, Dieppe, Reims, Saint-Lô, Cherbourg...

Olieverf op paneel

33 x 24 cm (met gouden lijst, ongeveer 39 x 30 cm)

Rechtsonder gesigneerd “C.Pécurus”

Mooie presentatie, schoon werk, let op een oude gerestaureerde verticale spleet (alleen van dichtbij zichtbaar)

Foto's gemaakt in de zon

AUTHENTICITEIT GEGARANDEERD - VERKOOP MET FACTUUR UIT ONZE GALERIJ

*** Wij zijn een galerij gespecialiseerd in schilderijen en tekeningen uit de 19e en 20e eeuw, we bereiden de oeuvrecatalogus van de schilder Ferdinand GUELDRY voor

Veilige pakketverzending wereldwijd


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    Bezorgt in heel Nederland
    39x bekeken
    1x bewaard
    Sinds 20 sep '25
    Advertentienummer: a1518236742