Piet van Wijngaerdt 1873-1964. Zuider buiten Spaarne€ 650,00
Beschrijving
In topstaat verkerend werk van de Bergense school. Afmetingen 80 x 70 cm, inclusief de lijst 90 x 80 cm. Olieverf op linnen zowel de voorkant als de achterkant volledig gesigneerd.
De Amsterdamse schilder Piet van Wijngaerdt wordt, samen met Henri Le Fauconnier, beschouwd als de theoretische
grondlegger van de Bergense School. Hij schilderde landschappen, figuren en krachtige bloemstillevens in een
kubistisch-expressionistische stijl, waarbij onverwachte kleurcontrasten en de werking van licht en donker een belangrijk
uitdrukkingsmiddel waren. Voor zijn landschappen vond hij meestal inspiratie in het boerenland ten Zuiden van Amsterdam. Na 1941 werkte hij meestal in en rond Abcoude.
Piet van Wijgaerdt was in de eerste helft van de twintigste eeuw niet alleen een vooraanstaand en succesvol Amsterdams schilder met tentoonstellingen in onder meer het Stedelijk Museum maar ook een invloedrijk voorman van het toen "moderne" denken over schilderkunst.
Al in 1905 ontdekte ook hij, net als collega's Colnot en Filarski, de ongerepte natuur van het schildersdorp Kortenhoef
In 1907 vond hij een atelier aan de toen nog landelijke Overtoom 34 te Amsterdam waarin hij tot zijn dood in 1964 bleef werken.
Door velen wordt Van Wijngaerdt tot de Bergense School gerekend maar dit wordt door Christel Aaftink in de catalogus ontkent.
Voorman van Het Signaal
Samen met zijn uit Frankrijk afkomstige collega Henri Le Fauconnier stichtte hij in 1916 de kunstenaarsvereniging Het Signaal die zich ondermeer afzette tegen het Impressionisme. Het merkwaardige is dat Van Wijngaerdt in 1907 lange tijd in Parijs verbleef maar er, voor zover bekend, geen werk maakte. Ook heeft wat hij daar zag geen enkele invloed op zijn latere werk gehad. Het versterkte hem waarschijnlijk alleen maar in zijn theoretisch denken over wat schilderen in essentie is: het weergeven van de eigen visie op de werkelijkheid. Hij deed dat vooral in fors aangezette landschappen met grote figuren op de voorgrond en in stillevens.
Hij was een belangrijke inzender op de tentoonstellingen van Het Signaal die tussen 1916 en 1922 in het Stedelijk Museum van Amsterdam en elders werden gehouden.
In 1916 schreef hij ook een boek over zijn theoretische inzichten: Het Signaal. Over de nieuwe strooming in de hedendaagse schilderkunst. Hierin pleit hij voor een gematigd expressionistische stijl met duidelijke vormen en grote kleurcontrasten. Meer abstract georiënteerde stromingen wijst hij resoluut af.
In 1924 heeft van Wijngaerdt nog een grote solotentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam en schrijft Albert Plasschaert een monografie over hem.
De Amsterdamse schilder Piet van Wijngaerdt wordt, samen met Henri Le Fauconnier, beschouwd als de theoretische
grondlegger van de Bergense School. Hij schilderde landschappen, figuren en krachtige bloemstillevens in een
kubistisch-expressionistische stijl, waarbij onverwachte kleurcontrasten en de werking van licht en donker een belangrijk
uitdrukkingsmiddel waren. Voor zijn landschappen vond hij meestal inspiratie in het boerenland ten Zuiden van Amsterdam. Na 1941 werkte hij meestal in en rond Abcoude.
Piet van Wijgaerdt was in de eerste helft van de twintigste eeuw niet alleen een vooraanstaand en succesvol Amsterdams schilder met tentoonstellingen in onder meer het Stedelijk Museum maar ook een invloedrijk voorman van het toen "moderne" denken over schilderkunst.
Al in 1905 ontdekte ook hij, net als collega's Colnot en Filarski, de ongerepte natuur van het schildersdorp Kortenhoef
In 1907 vond hij een atelier aan de toen nog landelijke Overtoom 34 te Amsterdam waarin hij tot zijn dood in 1964 bleef werken.
Door velen wordt Van Wijngaerdt tot de Bergense School gerekend maar dit wordt door Christel Aaftink in de catalogus ontkent.
Voorman van Het Signaal
Samen met zijn uit Frankrijk afkomstige collega Henri Le Fauconnier stichtte hij in 1916 de kunstenaarsvereniging Het Signaal die zich ondermeer afzette tegen het Impressionisme. Het merkwaardige is dat Van Wijngaerdt in 1907 lange tijd in Parijs verbleef maar er, voor zover bekend, geen werk maakte. Ook heeft wat hij daar zag geen enkele invloed op zijn latere werk gehad. Het versterkte hem waarschijnlijk alleen maar in zijn theoretisch denken over wat schilderen in essentie is: het weergeven van de eigen visie op de werkelijkheid. Hij deed dat vooral in fors aangezette landschappen met grote figuren op de voorgrond en in stillevens.
Hij was een belangrijke inzender op de tentoonstellingen van Het Signaal die tussen 1916 en 1922 in het Stedelijk Museum van Amsterdam en elders werden gehouden.
In 1916 schreef hij ook een boek over zijn theoretische inzichten: Het Signaal. Over de nieuwe strooming in de hedendaagse schilderkunst. Hierin pleit hij voor een gematigd expressionistische stijl met duidelijke vormen en grote kleurcontrasten. Meer abstract georiënteerde stromingen wijst hij resoluut af.
In 1924 heeft van Wijngaerdt nog een grote solotentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam en schrijft Albert Plasschaert een monografie over hem.
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Hoorn
27x bekeken
1x bewaard
Sinds 1 okt '25
Advertentienummer: m2317471991
Populaire zoektermen
Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenjopie huisman schilderijenoude schilderijenantieke schilderijenschilderijen te koopindonesische schilderijentoon hermans schilderijenolieverf schilderijenhokken schilderijenantiek en kunstpiet van wijngaerdtwinterlandschap schilderijenrien poortvliet schilderijenfazant fazanten in Antiek | Koper en Bronswinnie pooh junior rummy in Gezelschapsspellen | Bordspellende man die naar auschwitz wilde in Oorlog en Militairnike sb dunk chlorophyll in Schoenenabb groepenkast 1 fase in Elektra en Kabelsopaline wit in Woonaccessoires | Vazenk&m spider in Overige Muziek en Instrumententrollbeads neel in Bedelschevy el camino in Modelauto's | Overige schalenneff combi magnetron in Ovens