WILLIAMS - Elektronische flipperkast PINBALL / FLIPPER JOLLY€ 700,00
Gianfranco Zenerato - CYBORG PARROT - MODEL 0493
€ 4.000,00
10sinds 2 mei. '25, 14:04
Beschrijving
IDEAAL VOOR INVESTERING
Meer dan 150 verzamelaars hebben werken van Gianfranco Zenerato aangeschaft op Catawiki.
VOEG DIT EXCLUSIEVE SCHILDERIJ TOE AAN JE COLLECTIE!!!
www.zenerato.com
Cyborg Papegaai - Model 0493
Het aanschaffen van dit kunstwerk betekent in het bezit komen van een symbool van onze tijd: een stuk dat in staat is te spreken tot de verfijnde verzamelaar, die niet alleen let op de esthetische waarde, maar ook op de conceptuele betekenis. Het is een investering in hedendaagse kunst die inspeelt op de meest urgente culturele spanningen — een venster geopend op de toekomst, met de kracht van een icoon.
Internationaal archiefcertificaat - Certificaat van echtheid ondertekend door de auteur - Dossier met het professionele parcours van de artiest
Unieke handgeschilderde opera - totale afmetingen inclusief lijst 55x65x5,5 cm - olie en zand op doek - 2023
Klaar om op te hangen - Prachtig handgemaakt houten frame
BELANGRIJKE NOTITIES VOOR BIEDERS VAN BUITEN DE EU
Verzendingen naar landen buiten de EU zijn mogelijk, maar vanwege de complexe bureaucratische procedures (ministeriële vergunningen, douaneformaliteiten, enz.), worden extra kosten in rekening gebracht, die al zijn inbegrepen in de verzendkosten vermeld in de advertentie.
Om dezelfde redenen kunnen de levertijden langer zijn dan normaal.
Dank u voor uw begrip.
GIANFRANCO ZENERATO (Professionele Kunstenaar - Italië)
Hij is sinds 1990 actief en heeft een artistiek traject gevolgd dat hem heeft gebracht tot deelname aan meer dan 600 kunstevenementen, waarbij hij nationale en internationale erkenningen heeft ontvangen voor de kwaliteit van zijn werken. Met meer dan 500 prijzen op zijn naam verrijken zijn creaties openbare en private collecties van aanzien in Italië, Europa, Amerika en Azië. Hij heeft geëxposeerd naast meesters zoals Antonio Nunziante, Athos Faccincani, Alfonso Borghi, Giuseppe Menozzi, Giampaolo Talani, Saturno Buttò enzovoort.
Momenteel werkt hij samen met de bekende kunstcriticus, Prof. Giammarco Puntelli.
Enkele kritiekpunten van bekende experts uit de sector:
Gianfranco Zenerato behoort tot de stroming van kunstenaars uit de jaren zeventig, die een uitgesproken boodschapper voor de westerse samenleving waren. Terwijl de Milanezen Antonio Recalcati en de Romein Franco Mulas maatschappelijke woede uitdrukten, brengt Zenerato daarentegen een indringende waarschuwing, waarin de nederlaag van de mens ook de voordeur van een wereldlijke verlossing kan vormen. Het is een visie vol symbolische betekenissen, van een schilder van de moderne school, die met talent onderzoek en experiment weet te verenigen. (Paul Levi)
Wij beseffen dat dit emblematische beeld ons als het ware uitnodigt om te mediteren over de schoonheid van een stilleven, een bloem en een jonge vrouw. Het classicisme van deze stille beelden onderbreekt de zwevende sfeer van een grijze wereld, de hedendaagse wereld, die ons afleidt van de droom. (Paul Levi)
In deze verontrustende maar expliciete visuele boodschap getuigt de dialoog tussen chromatische essentie en de harmonie van vormen van de expressieve spanning en het meesterschap van een bekwame kunstenaar. De mix van bloemen, fruit en hedendaagse technologische objecten is interessant en origineel. (Stefania Bizon)
Gianfranco Zenerato werkt aan verhalen met tekens die stap voor stap de oneindige mogelijkheden van een vruchtbare verbeelding onthullen, georganiseerd volgens de geordende reeksen van zijn eigen mentale uitwerkingen. Zijn fantasierijke constructies zouden daarom de kritische beoordeling ervan kunnen verwarren en hem als surrealist kunnen bestempelen. Dat is niet juist, want hij schetst geen absurde en onwerkelijke verbeelding, maar schildert juist een werkelijkheid die we kennen, maar met een communicatief en zeer symbolisch doel. (Sandro Serradifalco)
Dit schilderij van Gianfranco Zenerato is technisch goed gestructureerd, verfijnd en rijk gearticuleerd en toont een realiteit die is geconstrueerd door de geest van een visionair. Zijn werken hebben een sterk scenografisch aspect en degenen die deze boodschappen onderzoeken, moeten ontcijferen welke betekenis de auteur eraan toeschrijft. Hij speelt met symbolen en verwijzingen en geniet ervan om de interpretatieve coördinaten van wat de plot van een als onwerkelijkheid vermomd verhaal zou kunnen zijn, te verwarren. (St. Russo)
Met Gianfranco Zenerato hebben we een uitstekend idee, met groot vakmanschap omgezet in wat een figuratie is van wachten, waarin de moderniteit een tijd ontmoet die niet meer bestaat om ons weer gevoelens te laten ontmoeten... (Giammarco Puntelli)
De auteur richt zich op de overlapping en kruising van genres, op een toespelend en metaforisch onderzoek dat scherpzinnig is in onderwerpen en kleuren. Met een briljante intuïtie verenigt hij verleden (stilleven), heden (vrouwenbeeld) en toekomst (symboliek, cryptische schriftuur...) waardoor het werk een artistiek maar ook literair en metanarratief paradigma wordt. De schilder wil graag een nieuw visueel universum identificeren en de grenzen van de traditionele iconografie verkennen om te laten zien hoe schilderkunst vandaag de dag – te midden van alle ruis – nog steeds een originele discipline is. De creativiteit van de kunstenaar bevestigt vervolgens - mede dankzij de felle kleuren - hoe de gendergerelateerde benadering nog steeds recht heeft op burgerschap in de schilderkunst van de 21e eeuw.
Het schilderij van Gianfranco Zenerato biedt ons een visie op de werkelijkheid die op drie niveaus plaatsvindt. Het is een reis door de tijd die we samen met de kunstenaar gaan maken. Door de jaren heen heeft hij, door middel van verschillende experimenten, zijn visie weten te vertalen naar een heden dat naar het verleden kijkt als een ideale wereld, maar die nu verloren is gegaan, en naar een toekomst vol kunstmatige en geconstrueerde verontreinigingen.
De boodschap die uit de elementen die op het doek zijn geplaatst om zijn algemene visie te schetsen naar voren komt, is een waarschuwing en een herinnering. De "batterij" die we als vast element aantreffen, zegt ons "wees voorzichtig", de tijd raakt op en de sterke roep van de natuurlijke elementen die op de voorgrond staan, besmet door objecten uit de technologische wereld (de muis, de cd of de wekker) onderstrepen hoe belangrijk het is om de band met het verleden, met een wereld waarin de natuur overheerste, niet te verbreken.
Het vrouwelijke element, geplaatst op het tijdvlak van het heden, vertegenwoordigt het archetype van Moeder Aarde, geplaatst in het midden tussen verleden en toekomst.
Gianfranco reist als een Odysseus door deze tijdsdimensie, op zoek naar de krachten die ons ondersteunen en vormen, die ons lot veranderen of bepalen. Gedreven door de toekomst, gaat de kunstenaar-man de reis met kracht en vastberadenheid aan. Maar dan realiseert hij zich hoe kwetsbaar hij is tegenover de complexiteit van de door hemzelf gecreëerde wereld, de technologische, die hem ontglipt. Daarom voelt hij de behoefte om terug te keren naar waar hij begon. Zo keert de cyclische natuur terug, waarin de reis een eeuwige roep is naar leven en dood. We moeten terug naar het beginpunt om onszelf te vinden en de vrouwenfiguur wordt zo een symbool van degene die ons laat herboren worden.
De woorden "partire" en "partorire" bevatten beide het concept van scheiding en onthechting. In elke reis die Gianfranco Zenerato onderneemt, is er sprake van deze circulaire tijdsreferentie, dit vertrekken en dan terugkeren. Als we naar de toekomst kijken, hebben we geen andere keus dan onze blik naar het verleden te wenden. Zo willen we onze wortels niet verliezen en ons niet laten dehumaniseren door de technologische en posttechnologische wereld.
Elke reis plaatst rationaliteit en emoties op hetzelfde niveau, roept twijfels en angsten op, de momenten van het dagelijks leven worden vervormd en krijgen een andere betekenis.
Naar de toekomst toegaan wordt een uitdaging, gevangen in de vrouwelijke blik, maar ook een gevaar omdat het bijna een verlies van identiteit is. Wanneer je vertrekt, word je geconfronteerd met de scheiding van je ‘oude zelf’, dat bestaat uit gewoontes, rollen en zekerheden. Weggaan is vrijheid, en ook al is het beperkt omdat je het onbekende tegemoet gaat, het zorgt ervoor dat je het verleden op orde krijgt. Het perspectief in beweging wordt centrifugaal en centripetaal, de stroom van expansie is de richting waarin men gaat, terwijl het draaipunt van contractie de richting is van waaruit men komt. In de werken van Zenerato heeft men het gevoel dat men van de ene plaats komt en naar de andere toe gaat. Centraal staat de vrouwenfiguur als referentiepunt: zij is het geweten van de kunstenaar, het hart van de reis, met haar ritmes, geluiden, tijden, moeilijkheden, ontdekkingen en emoties.
Het tijdvlak van de toekomst dat de aankomst vertegenwoordigt, wordt in sommige werken ontmenselijkt en de vrouwenfiguur is bijna verbrokkeld omdat de kunstenaar zichzelf niet herkent in deze plaatsing: het is alsof het verlies van identiteit een troosteloze berusting is in het verlies van de banden met het verleden. Zelfs de elementen van stillevens raken in sommige gevallen bijna afwezig en worden overschaduwd door de technologische elementen.
Het is dan ook van essentieel belang dat we onszelf beschermen tegen deze toekomst, die gevaarlijk en bijna oncontroleerbaar op ons afkomt, en dat we onze toevlucht nemen tot iets bekends en ouds, waar zelfs 'illusies echt zijn'.
Met Gianfranco Zenerato krijgen we werkelijk de kans om te reizen door dromen, tekens en symbolen, waarin ieder van ons zichzelf in een spiegel weerspiegeld ziet. Als we met hem meegaan, betekent dit dat we tijdelijk de spiegels donker maken, terwijl we wachten tot we een ander beeld van onszelf ontdekken. Misschien vinden we onze essentie, beseffen we de relativiteit van onze eigen waarden en standpunten en die van anderen. We kunnen onszelf verliezen en onszelf dan weer vinden, en ons realiseren dat we een gemeenschappelijke natuur, een gemeenschappelijke bestemming en een gemeenschappelijke identiteit hebben. (Gaetana Foletto)
De kunstenaar vertrekt vanuit het klassieke pastisme met een taal van figuratieve pre-abstractie, op de achtergrond van zijn innerlijke historiserende kosmos, en brengt de mobiele cursor van zijn opkomende ontwikkelingsbewustzijn tot aan de extreme noodsituaties van het heden. Hij onderwerpt zijn geleerde techniek aan de energie van de droom, van het teken, van het symbool en bovenal die van de kleur, rijk aan helderheid en zuiverheid van klank, om ook met het technologische heden te interacteren. De moderniteit ervan is werkelijk psychologisch en een intensieve uitdrukking van de expressieve lading variabelen van de transavantgardequotist van het einde van de twintigste eeuw... met Caravaggio-achtige perspectiefsuperposities... en de moderne psychologie van de postrenaissance-extractie (Rembrandt...). Zenerato beschikt over een creatief potentieel van een enorme historische omvang. Hij weet deze op poëtische wijze te combineren, te assembleren en de lier van de poëzie van de ziel te laten trillen op de coördinaten van de kunstgeschiedenis in universele waarden. Door de cursor van zijn oneindige verbeeldingsvolle evolutie te scannen, wordt via het hyperrealisme van zijn visionaire droom een open venster naar de rede geopend. in dialoog met het heden. (Prof. Alfredo Pasolino)
Zijn onderzoek is zeer interessant: de figuratie bereikt scenografische effecten in een ruimte waarin een symbolische frequentie trilt, die van tijd tot tijd wordt toevertrouwd aan dromen, mythen of de alledaagse realiteit, alles in harmonie gebracht door een prachtig kleurenspel.
De kunstenaar van strengheid en moderniteit
Bewerkt door Francesco Cairone
De meest originele auteurs zijn niet zozeer origineel omdat ze iets nieuws promoten, maar omdat ze datgene wat ze te zeggen hebben op zo'n manier presenteren dat het lijkt alsof het nog nooit eerder is gezegd.
(Goethe)
Om te spreken over de rijke en vernieuwende schilderkunst van de kunstenaar Gianfranco Zenerato moeten we uitgaan van Goethes treffende uitspraak. Deze simpele uitspraak vertelt ons namelijk een grote waarheid: in de schilderkunst is alles al gedaan en de kunstenaar die vandaag de dag zijn eigen individualiteit wil veroveren, zonder beïnvloed te worden door de stromingen en meesters uit het verleden, moet enorme obstakels overwinnen. Want zoals Giorgio Morandi ook beweerde: "Er is niets of heel weinig nieuws in de wereld." Om origineel te zijn, moet men dus schilderen met inachtneming van de maatschappelijke, technologische en wetenschappelijke ontwikkelingen.
Men zegt wel eens dat kunst van iedereen is, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Iedereen heeft het recht om geraakt te worden door een meesterwerk. Schilderen en creëren is echter een geschenk dat God alleen aan een select groepje heeft gegeven. Zij zijn in staat om te zien wat anderen vaak niet eens waarnemen en kunnen de emoties die voortkomen uit kleine dingen, uit een gebaar, uit een liefkozing, uit een blik, omzetten in levendige tinten die de grijze wereld om ons heen kleuren.
Tot deze gelukkigen behoort zeker Maestro Zenerato, een kunstenaar die zo getalenteerd is als weinig anderen. Hij weet nauwkeurigheid, nauwkeurigheid en fantasie om te zetten in een schilderstijl die doet denken aan oude meesters en die aantoont dat de kunstenaar de lessen van de prachtige schilderkunst heeft gekoesterd door een onberispelijke techniek van de groten te stelen. Tegelijkertijd toont hij een uniciteit en individualiteit die zichtbaar is in die toets van elegante moderniteit die in elk werk aanwezig is en die hem tot een zeldzame verschijning in het nationale artistieke panorama maakt.
Manden vol bloemen en rijp, weelderig fruit, geplaatst op hoge marmeren muren, versleten door de jaren en vaak bevlekt met de amoureuze tekeningen van twee jonge geliefden, zijn verweven met moderne, alledaagse voorwerpen, zoals een cd-rom, een muis, een spatel, die een verbinding vormen tussen verleden, heden en toekomst; Het omringende landschap, dat vrijwel altijd wordt vastgelegd in de avondschemering, wanneer de groene stralen de zon begroeten en de maan verwelkomen, brengt nog krachtiger naar voren wat Zenerato op de marmeren panelen op de voorgrond verjaagt, waarop een steeds fellere kleur opvalt, variërend van rood, naar geel, naar groen en naar alle warmste tinten van de regenboog.
En de regenboog lijkt de carrière van deze jonge en veelbelovende kunstenaar te overschaduwen, een prozaschrijver van kunst, omdat hij een stijl creëerde die eerst poëtisch en vervolgens beeldend is, waarmee hij erin slaagt zijn gevoelens weer te geven door de lelijkheid en negativiteit die onze wereld met zich meebrengt te filteren.
Ze schreven over hem of beoordeelden zijn werken:
enz...
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te biedenAdvertentienummer: a1513372091
Populaire zoektermen
erik zwezerijnen in Kunst | Schilderijen | Modernauto kunstModern in Antiek en Kunstmoderne schilderijen in Modernklibansky in Modernherman brood schilderijen in Modernanton heyboer in Moderngrote schilderijenkunst in Moderndonkersloot in Modernjan sierhuis in Modernoude schilderijen in Klassiekschilderijen klassiek in Klassiekoude schilderijen in Antiek en Kunstvitra tafelarzberg jaren 60 in Serviesgeiten bekap serviceautostoel familyfix in Autostoeltjesgame muis in Computers en Software9 in Stacaravanswiegdekenminarelli oldtimer in Fietsen en Brommersspullen taxipet dakar