Castagna Maurizio 1961 (XL) - Frenesia nel Silenzio

€ 280,00
10sinds 16 mei. '25, 05:01
Deel via
of

Beschrijving




In dit werk benadrukt Castagna een sterke aanwezigheid van beweging en contrast, kenmerkend voor het abstract expressionisme. Het gebruik van koele kleuren, zoals blauw en grijs, wordt aangevuld door explosies van geel en zwart, wat een visuele dynamiek creëert die de aandacht trekt. De gemengde techniek op doek wordt goed benut om de textuur van het oppervlak te accentueren, waardoor de compositie een sculpturale en materiële kwaliteit krijgt die een gevoel van spanning oproept.
De opstelling van de vormen lijkt sterk gebarenachtig, met tekenen en lijnen die in elkaar verstrengeld zijn en botsen, wat een visuele strijd suggereert. De herhaling van dunne en nerveuze lijnen lijkt een zekere franticiteit of angst op te roepen, typisch voor deze fase van het abstract expressionisme.
Het contrast tussen de kalmte van de ondertoon en de agressiviteit van de zwarte en gele lijnen leidt de schilder tot een overweging over de dualiteit van de menselijke toestand of de spanning tussen orde en chaos. De vormen kruisen elkaar, lijken soms hun weg te banen, verdwijnen soms in het niets, wat een gevoel van transformatie of voortdurende conflict geeft.
Kort samengevat weerspiegelt deze compositie de zoektocht van Castagna Maurizio in zijn weg naar abstract expressionisme, met een energiek gebruik van kleur en textuur om complexe en vaak tegenstrijdige emoties uit te drukken.
Castagna Maurizio is een Italiaanse schilder.
Hij studeerde aan de Academia Albertina in Turijn.
Hij begon met klassieke schilderkunst.
Hij creëerde het portret van de bisschop H.E. voor de bisschopscurie van Asti onder leiding van architect Don Quaglia. Mons. Sibilla, een doek van 3,50 x 2,20 meter gewijd aan de steniging van Sint-Stefanus, geplaatst achter het altaar van de kerk van de Stefanijnse nonnen en diverse restauraties.
Hij creëerde het portret van de aartsbisschop H.E. Bergen.
Hij creëerde het portret van de bisschop H.E. voor de curie van Caltanissetta. Monseigneur Garsia.
Zijn werken zijn te vinden in openbare en particuliere collecties in Italië, Frankrijk, België, Nederland, Luxemburg, Polen, Griekenland, Spanje, Portugal, Duitsland, Nederland, Verenigd Koninkrijk, Ierland, Hongarije, Finland, VS, Dubai, China en Japan.
Zijn werken zijn gepubliceerd in de Bolaffi Art Catalog n. 22 1987, Kunstcatalogus il Quadrato 1988, Kunstcatalogus il Quadrato 1989, Catalogus van moderne Italiaanse kunst n.36, Editrice Giorgio Mondadori 2000, Castagna Maurizio, Monografie, Elede Editrice, 2004, Catalogus van moderne Italiaanse kunst n.40, Giorgio Mondadori uitgeverij 2004, Catalogus van moderne Italiaanse kunst nr.40 Editrice Giorgio Mondadori 2004, Maandelijkse kunstmaandelijkse “ARTE” Editorial Giorgio Mondadori 2005, Catalogus van moderne Italiaanse kunst nr.41 Editrice Giorgio Mondadori 2005, De illusie van de droom, Editorial Giorgio Mondadori 2008, Catalogus van Italiaanse moderne kunst n.45 Editrice Giorgio Mondadori 2009, Monreale, Collectie Italiaanse hedendaagse kunst, Centro Diffusione Arte Editore.
Zijn referenties zijn Jackson Pollock, Lenore Krasner, Afro, Birolli, Severini, Montanarini, Mark Rothko, Willem De Kooning en Samuel Lewis Francis die hij ontmoette.
Zijn schilderij is samengesteld uit verschillende lagen die op het canvas gedrukt blijven en zelfs zichtbaar zijn wanneer de andere lagen pigmenten, eitempera, email, acryl en harsen van de kunstenaar worden aangebracht.
Castagna's werk is gecomponeerd met automatische procedures, onvoorwaardelijke en spontane gebaren, zoals de surrealisten. Zijn werken zijn niet geboren als 'studiekunst', maar berusten ook gedeeltelijk op toeval, waarbij hij op een impulsieve en instinctieve manier schildert, waarbij het gebaar de uitdrukking wordt van een gemoedstoestand, een explosie van een lading energie en een interne drang die dat niet doet. ze volgen een vooraf bepaald project, maar ondersteunen bijna automatisch een oncontroleerbare impuls uit de diepte, die een emotie beschrijft op het moment dat deze wordt gevormd: het gebaar krijgt zo ook een beslissende symbolische waarde en wordt een bevrijdend en bijna therapeutisch middel om interne psychologische lading, het gebaar is kracht, anarchie, ontsnappen aan conventies.
Kortom, het gebaar wordt getransformeerd en verrijkt met persoonlijke nuances en interpretaties, uitgedrukt op duizend verschillende manieren, die allemaal uitdrukking geven aan verschillende visies op de wereld, en zichzelf bevestigt als een universele basistaal die elke culturele of persoonlijke grens overschrijdt.
In dit werk benadrukt Castagna een sterke aanwezigheid van beweging en contrast, kenmerkende eigenschappen van het abstract expressionisme. Het gebruik van koele kleuren, zoals blauw en grijs, wordt afgewisseld met explodes van geel en zwart, waardoor een visuele dynamiek ontstaat die de aandacht trekt. De gemengde techniek op doek wordt goed benut om de textuur van het oppervlak te accentueren, wat de compositie een sculpturale en materiële kwaliteit geeft die een gevoel van spanning oproept.
De rangschikking van de vormen lijkt sterk gestueel te zijn, met tekenen en lijnen die in elkaar overlopen en botsen, wat een visuele strijd suggereert. De herhaling van dunne, nerveuze lijnen lijkt een zekere beweeglijkheid of angst op te roepen, typisch voor deze fase van het abstract expressionisme.
Het contrast tussen de rust van de basistonen en de agressiviteit van de zwarte en gele tekens leidt de schilder tot een reflectie over de dualiteit van de menselijke conditie of over de spanning tussen orde en chaos. De vormen snijden elkaar, lijken zich soms een weg te banen, andere keren in het niets op te lossen, waardoor een idee van transformatie of voortdurende conflict ontstaat.
In het kort weerspiegelt deze compositie de zoektocht van Castagna Maurizio naar het abstract expressionisme, met een energiek gebruik van kleur en textuur om complexe en vaak contrasterende emoties uit te drukken.
Okwui Enwezor zei over Castagna: “…Chestnut Painting vertegenwoordigt of drukt geen objectieve of subjectieve realiteit uit: het maakt een spanning los die zich vanbinnen heeft opgehoopt, de marge van willekeur is minimaal: hij is het die de kleuren kiest, de hoeveelheden doseert, bepaalt met zijn eigen gebaren en sensaties het soort beits dat moet worden aangebracht en de hoeveelheid hars die moet worden gemengd om de juiste dimensie, emotie, suggestie, spanning en interesse aan het werk te geven..."
Handgesigneerd op de achterkant. Inclusief certificaat van echtheid.
Titel van het werk "Frenzy in Silence"
Gemengde techniek op canvas 80x100 cm.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1513918781