Beschrijving

Landscape with Trees Einan Cohen (Coene) 1985
(naamsvariant: Einan Coen)

Een werk uit 1985 van de Joechoslavische / Israëlische / Nederlandse kunstenaar Einan Cohen (1933) met een voorstelling van een landschap met bomen.

Ingelijst in een houten baklijst met glasplaat.

Het werk is niet gesigneerd, maar op de achterkant staat informatie over het werk en de kunstenaar.

Afmetingen: Lijst, 60 x 75 cm. Blad / Beeld, 50 x 65 cm.

Herlomst: Uit een bedrijfscollectie. Het werk is destijds aangekocht vanuit de BKB (De afdeling Beheer Kunstwerken Beeldende Kunstenaars Regeling (BKB) van de Dienst der Gemeentemusea Amsterdam).

Conditie: In goede staat. Het papier zit niet strak in de lijst, maar dit is een bewuste keuze van de kunstenaar: Onder invloed van de verf verandert de structuur van het papier, waardoor het landschap nog een extra suggestie van diepte krijgt.

Zie ook de fotos.

Kan zo aan de muur.
Exclusief verzendkosten
Verzenden voor risico van de koper
Landscape with Trees Einan Cohen 1985.
Zijn werk is online nog te koop bij sbk voor 700, 900 tot 2000 euro.

Einan Cohen (naamsvariant: Einan Coen) , geboren 02-10-1933 in Zagreb (voormalig Joechoslavië), animatiefilmer, schilder, tekenaar.

Zijn ouders werden vermoord in de Tweede Wereldoorlog. In 1948 emigreerde hij naar Israël en woonde en werkte daar tot 1964 in een Kibboets. Naast zijn werk in de Kibboets studeerde hij aan het Oranim College en aan de kunstacademie in Tel Aviv. Ook kreeg hij privéles van de bekende dadaïstische kunstenaar Marcel Yanco.

Begin jaren 60 ontving Einan Cohen een studiebeurs en vertrok daarmee naar Europa: Hij woonde en werkte in Zürich, Parijs en Brussel en vestigde zich in 1965 in Amsterdam.

Het oeuvre van Einan Cohen bestaat uit schilderijen, tekeningen en objecten. Ook maakte hij vanaf 1972 animatiefilms.

Hij was gastdocent aan de vrije richting vande Gerrit Rietveldacademie. Ook gaf hij les in Chinese tekenkunst aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten, eveneens in Amsterdam. Cohen is een veelzijdig kunstenaar, die in zijn oeuvre zowel een humoristische als een serieuze kant van zichzelf laat zien. Zijn kolderieke films, naar abstractie neigende landschappen en portretten, minimalistische plastic reliëfs, objecten en bewegende installaties lijken op het eerste gezicht niets met elkaar gemeen te hebben - behalve dat ze de producten van één creatieve en nieuwsgierige geest zijn.

Titel: Landscape with Trees.

Kunstenaar: Einan Cohen.

Techniek: Acryl op papier.

Jaartal: 1985.

Ingelijst: In een houten baklijst met glasplaat.

Afmetingen:
Lijst, 60 x 75 cm.
Blad / Beeld, 50 x 65 cm.

Gesigneerd: Het werk is niet gesigneerd, maar op de achterkant staat informatie over het werk en de kunstenaar.

Herkomst: Uit een bedrijfcollectie. Het werk is destijds aangekocht vanuit de BKB (De afdeling Beheer Kunstwerken Beeldende Kunstenaars Regeling (BKB) van de Dienst der Gemeentemusea Amsterdam). Het werk staat hier geregistreerd.

Conditie: In goede staat. Het papier zit niet strak in de lijst, maar dit is een bewuste keuze van de kunstenaar: Onder invloed van de verf verandert de structuur van het papier, waardoor het landschap nog een extra suggestie van diepte krijgt.

Einan Cohen
1933

Einan Cohen, Painter. born 1933, Zagreb, Yugoslavia. Immigrated 1948. Studies: Avni Institute, Tel Aviv; Oranim Art Institute, Tivon; 1981-82 Chinese painting. Worked on animation films. Projects: 1968 Visual projects, Amsterdam; helped editing films; 1969 assistant, redesigning quarter of Osdorf. Prizes: 1989 for Hands, Jaffa; Birth of a Mountain, Paris. Participated in various festivals around the world; 1971 at Cannes Biennale. Lived in Paris, Zurich, Brussels; from 1965 in Amsterdam, Holland; lives in Jaffa.

Naast korte films bestaat het oeuvre van Einan Cohen (1933) onder meer uit schilderijen, tekeningen en objecten. Hij was gastdocent aan de vrije richting van de Gerrit Rietveldacademie. Ook gaf hij les in Chinese tekenkunst aan de Rijksacademie voor . Beeldende Kunsten, eveneens in Amsterdam. Cohen is een veelzijdig kunstenaar, die in zijn oeuvre zowel een humoristische als een serieuze kant van zichzelf laat zien. Zijn kolderieke films, naar abstractie neigende landschappen en portretten, minimalistische plastic reliëfs, objecten en bewegende installaties lijken op het eerste gezicht niets met elkaar gemeen te hebben - behalve dat ze de producten van één creatieve en nieuwsgierige geest zijn.

Cohen werd geboren in Zagreb, Joegoslavië. Hij verloor zijn beide ouders al op jonge leeftijd. Ze werden vermoord in de Tweede Wereldoorlog. "Mijn moeder was op weg naar de winkel om voor mij een matrozenpak te kopen. Ik heb haar uitgezwaaid en nooit meer teruggezien. Het is een wonder dat ik er zelf nog ben. Dat mij hetzelfde lot bespaard is gebleven." Zijn familie ontfermde zich over hem. In 1948 emigreerde hij naar Israël en woonde en werkte daar tot 1964 drie dagen per week in een Kibboets. Daar werd hij omringd door kunstenaars uit alle delen van de wereld. "We hadden vanuit een socialistische overtuiging het idee dat we met onze kunst de maatschappij konden veranderen. Van deze gedachte ben ik later teruggekomen. Je schilderijen zijn dan niet meer dan een soort affiche, een pamflet met beweringen en meningen. Naast mijn werk in de Kibboets studeerde ik aan het Oranim College en aan de kunstacademie in Tel Aviv. Verder kreeg ik onder meer privéles van de bekende dadaïstische kunstenaar Marcel Yanco. Ik heb mijn hele leven lang veel gestudeerd. Steeds verdiepte ik me in een nieuwe techniek. In mijn gehele oeuvre zie je dat ik me, zeg maar, om de twaalf tot twintig jaar op iets totaal nieuws toeleg."

Halverwege de jaren zestig ontving Cohen een studiebeurs en vertrok daarmee naar Europa. "Ik heb een drietal tussenstops gemaakt, in Zürich, Parijs en Brussel. In alle drie de steden heb ik een tijdje gewoond. Ik schilderde er geabstraheerde portretten van individuen die ik op straat of in cafés tegenkwam, maar ook van groepen mensen. Als kind was ik al gefascineerd door mensen die om één of andere manier elkaars gezelschap opzochten. Meestal tekende ik karikaturen, zoals ieder kind dat waarschijnlijk doet. Maar in de jaren zestig zie je ook verwijzingen naar de oorlogsjaren en de angst die ik als kind voelde. Ik tekende bijvoorbeeld mensen die heel angstig bijeen zitten."

"Mijn vertrek uit de Kibboets, weg van het socialistische idee de wereld te moeten veranderen met mijn kunst, gaf me een enorm gevoel van vrijheid. Ik begon te experimenteren met verschillende materialen zoals plastic. Aan de Technische Universiteit in Delft heb ik deelgenomen aan een speciaal voor kunstenaars georganiseerde cursus. De docenten lieten ons kennismaken met plastic en de mogelijkheden ervan. De plastic reliëfs die ik daarna maakte vormen een hoogtepunt in mijn kunstenaarscarrière. Ik verhitte het plastic totdat het vormbaar werd en blies er via een buisje tegen aan. Zo ontstonden er bobbels plastic die ik op geschilderd perspex monteerde. Ik maakte ook objecten, door verschillende vormen plastic achter elkaar te plaatsen. Dat resulteerde in dieptewerking. Ze waren onder meer te zien op de Biënnale van 1971 in Frankrijk. Een aantal is door het Stedelijk Museum in Amsterdam aangekocht."

"In 1972 ben ik animatiefilms gaan maken. Daartoe had ik eind jaren zestig een opleiding gevolgd in Zagreb (Zagreb Film). Mijn eerste film droeg de titel ´De geboorte van een berg´. Hierin laat ik zien hoe de Nederlanders erop zouden reageren wanneer er een berg te midden van het vlakke landschap zou verschijnen." Cohen gebruikte hiervoor onder meer schilderijen van Vermeer, Rembrandt en Bosch als beeldmateriaal. "In mijn films ben ik veel minder serieus dan in mijn andere werk. Ze hebben geen boodschap en zijn vooral grappig bedoeld."

"Ongeveer 25 jaar geleden kocht ik een 120 jaar oude rol (nooit gebruikt) pakpapier. Hier heb ik de laatste jaren veel abstracte landschappen op geschilderd. Ik noem ze mijn ´waterwerken´. Onder invloed van de verf verandeLandscape with Trees Einan Cohen (Coene) 1985
(naamsvariant: Einan Coen)

Een werk uit 1985 van de Joechoslavische / Israëlische / Nederlandse kunstenaar Einan Cohen (1933) met een voorstelling van een landschap met bomen.

Ingelijst in een houten baklijst met glasplaat.

Het werk is niet gesigneerd, maar op de achterkant staat informatie over het werk en de kunstenaar.

Afmetingen: Lijst, 60 x 75 cm. Blad / Beeld, 50 x 65 cm.

Herlomst: Uit een bedrijfscollectie. Het werk is destijds aangekocht vanuit de BKB (De afdeling Beheer Kunstwerken Beeldende Kunstenaars Regeling (BKB) van de Dienst der Gemeentemusea Amsterdam).

Conditie: In goede staat. Het papier zit niet strak in de lijst, maar dit is een bewuste keuze van de kunstenaar: Onder invloed van de verf verandert de structuur van het papier, waardoor het landschap nog een extra suggestie van diepte krijgt.

Zie ook de fotos.

Kan zo aan de muur.
Exclusief verzendkosten
Verzenden voor risico van de koper
Landscape with Trees Einan Cohen 1985.
Zijn werk is online nog te koop bij sbk voor 700, 900 tot 2000 euro.

Einan Cohen (naamsvariant: Einan Coen) , geboren 02-10-1933 in Zagreb (voormalig Joechoslavië), animatiefilmer, schilder, tekenaar.

Zijn ouders werden vermoord in de Tweede Wereldoorlog. In 1948 emigreerde hij naar Israël en woonde en werkte daar tot 1964 in een Kibboets. Naast zijn werk in de Kibboets studeerde hij aan het Oranim College en aan de kunstacademie in Tel Aviv. Ook kreeg hij privéles van de bekende dadaïstische kunstenaar Marcel Yanco.

Begin jaren 60 ontving Einan Cohen een studiebeurs en vertrok daarmee naar Europa: Hij woonde en werkte in Zürich, Parijs en Brussel en vestigde zich in 1965 in Amsterdam.

Het oeuvre van Einan Cohen bestaat uit schilderijen, tekeningen en objecten. Ook maakte hij vanaf 1972 animatiefilms.

Hij was gastdocent aan de vrije richting vande Gerrit Rietveldacademie. Ook gaf hij les in Chinese tekenkunst aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten, eveneens in Amsterdam. Cohen is een veelzijdig kunstenaar, die in zijn oeuvre zowel een humoristische als een serieuze kant van zichzelf laat zien. Zijn kolderieke films, naar abstractie neigende landschappen en portretten, minimalistische plastic reliëfs, objecten en bewegende installaties lijken op het eerste gezicht niets met elkaar gemeen te hebben - behalve dat ze de producten van één creatieve en nieuwsgierige geest zijn.

Titel: Landscape with Trees.

Kunstenaar: Einan Cohen.

Techniek: Acryl op papier.

Jaartal: 1985.

Ingelijst: In een houten baklijst met glasplaat.

Afmetingen:
Lijst, 60 x 75 cm.
Blad / Beeld, 50 x 65 cm.

Gesigneerd: Het werk is niet gesigneerd, maar op de achterkant staat informatie over het werk en de kunstenaar.

Herkomst: Uit een bedrijfcollectie. Het werk is destijds aangekocht vanuit de BKB (De afdeling Beheer Kunstwerken Beeldende Kunstenaars Regeling (BKB) van de Dienst der Gemeentemusea Amsterdam). Het werk staat hier geregistreerd.

Conditie: In goede staat. Het papier zit niet strak in de lijst, maar dit is een bewuste keuze van de kunstenaar: Onder invloed van de verf verandert de structuur van het papier, waardoor het landschap nog een extra suggestie van diepte krijgt.

Einan Cohen
1933

Einan Cohen, Painter. born 1933, Zagreb, Yugoslavia. Immigrated 1948. Studies: Avni Institute, Tel Aviv; Oranim Art Institute, Tivon; 1981-82 Chinese painting. Worked on animation films. Projects: 1968 Visual projects, Amsterdam; helped editing films; 1969 assistant, redesigning quarter of Osdorf. Prizes: 1989 for Hands, Jaffa; Birth of a Mountain, Paris. Participated in various festivals around the world; 1971 at Cannes Biennale. Lived in Paris, Zurich, Brussels; from 1965 in Amsterdam, Holland; lives in Jaffa.

Naast korte films bestaat het oeuvre van Einan Cohen (1933) onder meer uit schilderijen, tekeningen en objecten. Hij was gastdocent aan de vrije richting van de Gerrit Rietveldacademie. Ook gaf hij les in Chinese tekenkunst aan de Rijksacademie voor . Beeldende Kunsten, eveneens in Amsterdam. Cohen is een veelzijdig kunstenaar, die in zijn oeuvre zowel een humoristische als een serieuze kant van zichzelf laat zien. Zijn kolderieke films, naar abstractie neigende landschappen en portretten, minimalistische plastic reliëfs, objecten en bewegende installaties lijken op het eerste gezicht niets met elkaar gemeen te hebben - behalve dat ze de producten van één creatieve en nieuwsgierige geest zijn.

Cohen werd geboren in Zagreb, Joegoslavië. Hij verloor zijn beide ouders al op jonge leeftijd. Ze werden vermoord in de Tweede Wereldoorlog. "Mijn moeder was op weg naar de winkel om voor mij een matrozenpak te kopen. Ik heb haar uitgezwaaid en nooit meer teruggezien. Het is een wonder dat ik er zelf nog ben. Dat mij hetzelfde lot bespaard is gebleven." Zijn familie ontfermde zich over hem. In 1948 emigreerde hij naar Israël en woonde en werkte daar tot 1964 drie dagen per week in een Kibboets. Daar werd hij omringd door kunstenaars uit alle delen van de wereld. "We hadden vanuit een socialistische overtuiging het idee dat we met onze kunst de maatschappij konden veranderen. Van deze gedachte ben ik later teruggekomen. Je schilderijen zijn dan niet meer dan een soort affiche, een pamflet met beweringen en meningen. Naast mijn werk in de Kibboets studeerde ik aan het Oranim College en aan de kunstacademie in Tel Aviv. Verder kreeg ik onder meer privéles van de bekende dadaïstische kunstenaar Marcel Yanco. Ik heb mijn hele leven lang veel gestudeerd. Steeds verdiepte ik me in een nieuwe techniek. In mijn gehele oeuvre zie je dat ik me, zeg maar, om de twaalf tot twintig jaar op iets totaal nieuws toeleg."

Halverwege de jaren zestig ontving Cohen een studiebeurs en vertrok daarmee naar Europa. "Ik heb een drietal tussenstops gemaakt, in Zürich, Parijs en Brussel. In alle drie de steden heb ik een tijdje gewoond. Ik schilderde er geabstraheerde portretten van individuen die ik op straat of in cafés tegenkwam, maar ook van groepen mensen. Als kind was ik al gefascineerd door mensen die om één of andere manier elkaars gezelschap opzochten. Meestal tekende ik karikaturen, zoals ieder kind dat waarschijnlijk doet. Maar in de jaren zestig zie je ook verwijzingen naar de oorlogsjaren en de angst die ik als kind voelde. Ik tekende bijvoorbeeld mensen die heel angstig bijeen zitten."

"Mijn vertrek uit de Kibboets, weg van het socialistische idee de wereld te moeten veranderen met mijn kunst, gaf me een enorm gevoel van vrijheid. Ik begon te experimenteren met verschillende materialen zoals plastic. Aan de Technische Universiteit in Delft heb ik deelgenomen aan een speciaal voor kunstenaars georganiseerde cursus. De docenten lieten ons kennismaken met plastic en de mogelijkheden ervan. De plastic reliëfs die ik daarna maakte vormen een hoogtepunt in mijn kunstenaarscarrière. Ik verhitte het plastic totdat het vormbaar werd en blies er via een buisje tegen aan. Zo ontstonden er bobbels plastic die ik op geschilderd perspex monteerde. Ik maakte ook objecten, door verschillende vormen plastic achter elkaar te plaatsen. Dat resulteerde in dieptewerking. Ze waren onder meer te zien op de Biënnale van 1971 in Frankrijk. Een aantal is door het Stedelijk Museum in Amsterdam aangekocht."

"In 1972 ben ik animatiefilms gaan maken. Daartoe had ik eind jaren zestig een opleiding gevolgd in Zagreb (Zagreb Film). Mijn eerste film droeg de titel ´De geboorte van een berg´. Hierin laat ik zien hoe de Nederlanders erop zouden reageren wanneer er een berg te midden van het vlakke landschap zou verschijnen." Cohen gebruikte hiervoor onder meer schilderijen van Vermeer, Rembrandt en Bosch als beeldmateriaal. "In mijn films ben ik veel minder serieus dan in mijn andere werk. Ze hebben geen boodschap en zijn vooral grappig bedoeld."

"Ongeveer 25 jaar geleden kocht ik een 120 jaar oude rol (nooit gebruikt) pakpapier. Hier heb ik de laatste jaren veel abstracte landschappen op geschilderd. Ik noem ze mijn ´waterwerken´. Onder invloed van de verf verandert de structuur van het papier, waardoor het landschap nog een extra suggestie van diepte krijgt. Ik gebruik hiervoor een heel brede veelharige kwast. Zo één, waarmee de barbier na het scheren los zittende haren weg veegt. Deze landschapsschilderijen zijn te zien geweest op exposities in Praag, Slovenië en Kroatië. Ik ga dus terug naar de natuur. Dat heeft waarschijnlijk met mijn verleden te maken, een soort behoefte aan rust."

De volgende instellingen hebben werk in stock:
SBK Amsterdam KNSM, Amsterdamrt de structuur van het papier, waardoor het landschap nog een extra suggestie van diepte krijgt. Ik gebruik hiervoor een heel brede veelharige kwast. Zo één, waarmee de barbier na het scheren los zittende haren weg veegt. Deze landschapsschilderijen zijn te zien geweest op exposities in Praag, Slovenië en Kroatië. Ik ga dus terug naar de natuur. Dat heeft waarschijnlijk met mijn verleden te maken, een soort behoefte aan rust."

De volgende instellingen hebben werk in stock:
SBK Amsterdam KNSM, Amsterdam
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Castricum
4x bekeken
0x bewaard
Sinds 2 nov '25
Advertentienummer: m2329537549