Prachtige originele BMW E30 SuperETA, geweldige staat

€ 19.750,-
KM stand
124.000 km
Bouwjaar
1987
Verbruik
-
Energielabel
-
Garantie
-
202344sinds 26 mar. '24, 12:11

Wil je precies weten waar je instapt?

Vanaf €149 doet Occasionkeuring Nederland een complete auto-inspectie.

Deel via
of

Samenvatting

Merk & ModelBMW 3-Serie
Bouwjaar1987
CarrosserieCoupé
BrandstofBenzine
KM stand124.000 km
TransmissieHandgeschakeld
Prijs€ 19.750,00
Motorinhoud2.7 liter
OnderhoudOnderhoudsboekje
Opties
  • ABS
  • Elektrische buitenspiegels
  • Open dak
  • Radio

Beschrijving

Prachtige originele E30 BMW 325 (327) SuperETA uit 1987 (type 1), zowel technisch als optisch in een zeer goede (in sommige opzichten misschien wel uitmuntende) staat. Verzamelwaardig, want de E30 modellen vertonen al jaren een mooie prijsstijging. Een 276 KB motor, dus een hele echte zeldzame SuperETA💪

Het E30 virus heeft mij vorig jaar weer te pakken gekregen. Zo’n 15 jaar geleden verkocht ik mijn 325i cabrio en ik heb er nog steeds spijt van. Vorig jaar kwam deze Alpinweisse E30 op mijn pad. Echter, ik heb nu mijn zinnen gezet op een “nog leukere E30” en ga daarom een poging wagen om mijn E30 te verkopen. En anders houd ik ‘m met plezier hoor. Elke keer verbaast het me weer hoe goed een BMW uit de jaren 80 rijdt. 

Inruil van een youngtimer (automaat), zoals bijvoorbeeld een Benz A-klasse of MINI is bespreekbaar.

Nieuwe auto’s van 35 jaar en ouder bestaan niet, maar je zult erg je best moeten doen om een mooier origineel exemplaar te vinden (of je moet al niet van Alpinweiss houden). Natuurlijk gaat er niets boven een mooie M3, een 320IS, een Alpina of een AC Schnitzer, maar die koop je -in mooie staat- niet meer voor minder dan 35K (de M3 en de Alpina beginnen tegenwoordig bij 70k). Ook een ‘gewone’ 325i is al erg duur geworden. De SuperETA is nog wel te betalen maar neemt ook in waarde toe (en is zeldzamer dan een 325i).

Van de SuperETA’s zijn er volgens mij ongeveer 5000 geproduceerd, waarvan de helft met handbak (alleen in een cabrio wil je een automaat😉). De SuperETA is gebaseerd op de zescylinder M20B25 motor (met een 325i kop maar met aangepaste klepveren, inlaat en injectoren). Daardoor is het een M20B27, die meer gericht was op een lager benzineverbruik.
In 1987/88 op de markt gebracht en relatief eenvoudig te tunen tot ruim 200 pk (M3 waardig).

Mijn coupe heeft ongeveer 124000 km gelopen en de originele boekjes heb ik erbij (inclusief diverse facturen). De lak is voor 90% origineel. Ook het interieur is prachtig en vertoont nauwelijks gebruikssporen. De E30 wordt onderhouden door Clubsport Nijmegen waar een absolute E30 specialist rondloopt (de enige echte Henny van Doorn). Vorig jaar heb ik een supergrote beurt laten uitvoeren waarbij o.a. de kleppen zijn gesteld en distributie en waterpomp zijn vervangen. De stalen velgen met wieldoppen zijn inmiddels ook vervangen voor kroonkurkvelgen.
Een taxatierapport van 25k is beschikbaar.

Samenvattend:
- Technisch en optisch zeer goede tot uitmuntende auto (schadevrij)
- Zeer mooi interieur
- Lakwerk 90% origineel
- Boekjes, met historie!
- ABS en elektrische spiegels
- Stuurbekrachtiging
- Originele kroonkurkvelgen van BMW
- 5-handbak (zoals het hoort)
- Origineel open/kanteldak
- Checkpanel
- Elektrische antenne
- Massaslot
- Mistlampen (nog niet gemonteerd)
- Distributie en waterpomp al vervangen
- MRB 140 Euro per jaar (overgangsregeling)

De vraagprijs voor onze E30 SuperETA bedraagt 19.750,- (taxatierapport van 25k is beschikbaar). Dit is geen knutselauto, maar een zeer goed verzamelwaardig exemplaar. Of lekker origineel houden en genieten van de ritjes en de waardestijging. Of lekker tunen tot ruim 200 pk naar een M3-EVO waardig niveau.
Advertentienummer: m2097110729