Simca 8 Saloon 1951 | Route 66 auctions

€ 6.000,-
Bouwjaar
1951
KM stand
38.000 km
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Carrosserie
Sedan
71513sinds 3 apr. '25, 16:30
Deel via
of
Merk & Model, uitvoering
Simca 8, Saloon 1951 | Route 66 auctions
Bouwjaar
1951
KM stand
38.000 km
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Basis
Merk & Model
Simca 8
Uitvoering
Saloon 1951 | Route 66 auctions
KM stand
38.000 km
Brandstof
Benzine
Bouwjaar
1951
Carrosserie
Sedan
Transmissie
Handgeschakeld
Aantal deuren
4
Kleur
Zwart
Milieu
Brandstof
Benzine

Beschrijving

Simca 8 Saloon 1951 | Route 66 auctions

  • Merk: Simca
  • Model: 8
  • Tellerstand: 38000 KM
  • Carrosserievorm: Sedan
  • Aantal deuren: 4
  • Brandstofsoort: Benzine
  • Bouwjaar: 1951
  • Transmissie: Handgeschakeld
  • Kleur: zwart
  • BTW/Marge: Marge, de BTW is niet aftrekbaar




Simca 8 Saloon | 1951

Hoogtepunten:

– Voertuig van derde eigenaar in originele staat
– Gedocumenteerd onderhoud beschikbaar
– Recente grote onderhoudsbeurt uitgevoerd
– Nederlandse registratie met periodecorrecte presentatie
– Mechanisch gezond en klaar om te rijden

De verkoper biedt te koop aan een Simca 8 Saloon uit 1951, aangedreven door een 1,2-liter 4-cilinder benzinemotor gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie. Deze compacte naoorlogse sedan heeft een klassiek ontwerp met drie boxen en is afgewerkt in een donkere tint die past bij het tijdperk. Met een geclaimde 38.000 km op de teller (niet gedocumenteerd), rijdt de auto naar verluidt goed en heeft onlangs een grote onderhoudsbeurt gehad. Hij is geregistreerd in Nederland en staat in Wellerlooi, Limburg.

Oorspronkelijk ontwikkeld op basis van Fiat's vooroorlogse 1100-platform, werd de Simca 8 geassembleerd in Frankrijk en werd een praktische keuze voor gezinnen en kleine bedrijven in de naoorlogse jaren. Dit exemplaar wordt gepresenteerd in een grotendeels originele configuratie, inclusief interieurbekleding en mechanische lay-out. De auto heeft nog steeds de originele Nederlandse registratiepapieren en kenmerken die passen bij de periode.

Het lakwerk en de carrosserie worden beschreven als zeer goed, met slechts een kleine bijgewerkte vlek en geen tekenen van corrosie. De carrosseriepanelen lijken recht te zijn en er is chromen afwerking aanwezig. Volgens de verkoper is de auto roestvrij en zijn er geen ongevallenschade of reparaties gemeld. De bumpers, lichten en raamomlijstingen zijn compleet en de pasvorm van de panelen is consistent met voertuigen van deze vintage.

Het interieur is in toonbare staat met grotendeels originele materialen. Eén raamstijl vertoont een klein probleem met het loslaten van de bekleding, maar verder zijn de bekleding, stoelen en hemelbekleding intact en netjes. Het dashboard en de bedieningselementen lijken in werkende staat te zijn en de algehele staat suggereert zorgvuldig langdurig gebruik en opslag. De achterbank en vloerbedekking zijn consistent met de rest van de cabine in termen van afwerking en slijtage.

Mechanisch gezien zou de Simca in uitstekende staat zijn. De motor start zonder aarzeling en produceert geen rook of abnormale geluiden. De versnellingsbak schakelt soepel en zonder problemen. Er zijn geen bekende lekken en alle essentiële functies, inclusief verlichting en richtingaanwijzers, zijn operationeel. Het voertuig hoeft vanwege zijn leeftijd niet periodiek te worden geïnspecteerd, maar heeft onlangs een volledige onderhoudsbeurt gehad.

De Simca 8 werd eind jaren 30 geïntroduceerd en bleef na de oorlog in productie tot begin jaren 50. Als in licentie gebouwde Fiat 1100 profiteerde hij van het Italiaanse mechanische ontwerp en de Franse assemblage. Met een 1,2-liter motor en achterwielaandrijving bood hij concurrerende prestaties voor zijn klasse. De Simca 8 werd een symbool van mobiliteit van de middenklasse in Frankrijk, met zijn robuuste constructie en elegante proporties die hem hielpen zich te onderscheiden van meer utilitaire aanbiedingen uit die tijd.

De vierdeurs sedanversie bood bruikbaarheid en comfort voor dagelijks gebruik, met een focus op eenvoud en duurzaamheid. Ondanks het bescheiden vermogen stond de motor bekend om zijn soepelheid en duurzaamheid. Vroege naoorlogse modellen zoals deze worden zeldzamer, met name in bewaard gebleven, grotendeels originele staat. Hoewel de Simca 8 niet zo populair is als de duurdere merken, geniet hij een stille aanhang onder liefhebbers van klassieke auto's die zijn historische context en Europese charme waarderen.

De originaliteit en het recente onderhoud van deze auto maken hem tot een aantrekkelijk exemplaar voor verzamelaars die op zoek zijn naar een bruikbare klassieker met minimale directe behoeften. Het kleine formaat en de lichte bediening maken hem ook een praktische keuze voor vintage rij-evenementen en lokale tochten.

Opgemerkte onvolkomenheden zijn onder meer een kleine lakretouche op de carrosserie en bekleding die loslaat bij een raamstijl. Deze doen geen afbreuk aan de bruikbaarheid of presentatie van het voertuig. Verder zijn er geen structurele of technische problemen gemeld.

Staat van de carrosserie en lak
3. Goed: Kleine deuken of krassen; kan correctie van de carrosserie of lak vereisen.

Staat van het interieur
4. Zeer goed: Schoon met minimale slijtage; kan kleine vervangingen nodig hebben voor kleine ontbrekende of kapotte onderdelen.

Technische staat
4. Zeer goed: Mechanisch solide, met mogelijk klein onderhoud vereist.

Algemene staat
4. Zeer goede staat: Vertoont slechts minimale slijtage en is op elk moment klaar om te rijden.

Dit item wordt verkocht op een as-is basis. De staat van dit item is de mening van de verkoper en kan afwijken van uw eigen mening. Foto's en beschrijvingen van de aanbieding zijn alleen ter informatie.

Wij moedigen alle potentiële bieders aan om het voertuig te inspecteren voordat ze een bod uitbrengen. Neem telefonisch of per e-mail contact met ons op om een ​​afspraak te maken.

Alle aangeboden veilingauto's hebben een minimumprijs. U hebt het item alleen gewonnen als de verkoper uw bod accepteert.

Prijswijzigingen en fouten voorbehouden. Het herroepingsrecht van 14 dagen is niet van toepassing op deze veiling.

Deze auto bevindt zich momenteel in Limburg, Nederland.

Deze auto rijdt, remt en schakelt.

De auto heeft een Nederlandse registratie. De koper is verantwoordelijk voor de registratie in zijn eigen land en verantwoordelijk voor de levering en het ophalen van elk voertuig dat op de veiling is gekocht.

De beschrijving van deze auto is, naar beste weten van de verkoper, nauwkeurig en niet misleidend. Route 66 Auctions vraagt ​​de verkoper om een ​​reeks details over de auto en voert een bepaald niveau van due diligence uit. Potentiële kopers moeten zich echter onafhankelijk vergewissen van de nauwkeurigheid van de beschrijving. Wij raden potentiële kopers ten zeerste aan om de auto te bekijken of inspecties te regelen en alle onderzoek te doen die zij nodig achten voordat ze een bod uitbrengen of kopen.

Houd er rekening mee dat het niet ongebruikelijk is dat klassieke of verzamelbare auto's in het verleden cosmetische reparaties hebben ondergaan om schade te herstellen of het uiterlijk op te frissen, en dat dit werk zelfs bij visuele inspectie moeilijk te zien kan zijn. Tenzij de verkoper expliciet anders verklaart, kunt u ervan uitgaan dat elk voertuig carrosserie of lakwerk kan hebben gehad. Foto's geven mogelijk niet de exacte ware kleur of exacte volledige staat van het voertuig weer. Het is de verantwoordelijkheid van een bieder om zichzelf te verzekeren van de kleur en staat van een voertuig, inclusief het interieur en de aanwezigheid van herstelde carrosserie of lak, voordat hij zich verbindt tot bieden of kopen.

Deze auto wordt online geveild door Route 66 Auctions. Het genoemde bedrag is het startbedrag van de veiling. Veilingkosten voor de koper zijn 9% exclusief BTW op het winnende bod.

Om te bieden op deze auto, voor meer informatie, kijkdagen en alle andere veilingauto's, bezoek onze website: www.route66auctions.com

Deze veiling start op dinsdag 1 april 2025 en eindigt op dinsdag 15 april 2025 om 19:30 uur.


Simca 8 Saloon | 1951

Highlights:

– Third-owner vehicle in original condition
– Documented maintenance available
– Recent major service completed
– Dutch registration with period-correct presentation
– Mechanically sound and ready to drive

The seller offers for sale a 1951 Simca 8 Saloon, powered by a 1.2-litre 4-cylinder petrol engine mated to a manual transmission. This compact post-war sedan features a classic three-box design and is finished in a dark tone consistent with the era. With a claimed 38,000 km on the odometer (not documented), the car is reported to be running well and has recently received a major service. It is registered in the Netherlands and is located in Wellerlooi, Limburg.

Originally developed from Fiat’s pre-war 1100 platform, the Simca 8 was assembled in France and became a practical choice for families and small businesses in the post-war years. This example is presented in a mostly original configuration, including interior trim and mechanical layout. The car retains its original Dutch registration papers and period-correct features.

The paintwork and bodywork are described as very good, with only a minor touched-up blemish and no signs of corrosion. The body panels appear to be straight, and chrome trim is present. The car is rust-free according to the seller, and no accident damage or repairs have been reported. The bumpers, lights, and window surrounds are complete, and panel fit is consistent with vehicles of this vintage.

The interior is in presentable condition with largely original materials. One window post shows a minor issue with the upholstery loosening, but otherwise the trim, seats, and headliner are intact and tidy. The dashboard and controls appear to be in working order, and the overall condition suggests careful long-term use and storage. The rear seat and floor coverings are consistent with the rest of the cabin in terms of finish and wear.

Mechanically, the Simca is said to be in excellent working order. The engine starts without hesitation and does not produce smoke or abnormal noises. The gearbox shifts smoothly and without issue. There are no known leaks, and all essential functions, including lighting and indicators, are operational. The vehicle does not require periodic inspection due to its age, but has received a recent full service.

The Simca 8 was introduced in the late 1930s and continued post-war production into the early 1950s. As a license-built Fiat 1100, it benefited from Italian mechanical design and French assembly. With a 1.2-litre engine and rear-wheel drive layout, it offered competitive performance for its class. The Simca 8 became a symbol of middle-class mobility in France, with its robust construction and elegant proportions helping it stand apart from more utilitarian offerings of the era.

The four-door saloon version offered practicality and comfort for everyday use, with a focus on simplicity and durability. Despite modest power output, the engine was known for its smoothness and longevity. Early post-war models like this are becoming rarer, particularly in preserved, largely original condition. While not widely collected compared to high-end marques, the Simca 8 enjoys a quiet following among vintage car enthusiasts who appreciate its historical context and European charm.

This car’s originality and recent maintenance make it an attractive example for collectors looking for a usable classic with minimal immediate needs. Its small size and light controls also make it a practical choice for vintage driving events and local touring.

Noted imperfections include a minor paint touch-up on the body and upholstery that is coming loose at one window pillar. These do not detract significantly from the usability or presentation of the vehicle. Otherwise, no structural or technical issues have been reported.

Condition of the Bodywork and Paint
3. Good: Small dents or scratches; may require bodywork or paint correction.

Condition of the Interior
4. Very Good: Clean with minimal wear; may need minor replacements for small missing or broken parts.

Technical Condition
4. Very Good: Mechanically solid, with possible minor maintenance required.

Overall Condition
4. Very Good Condition: Shows only minimal wear and is ready to drive at any time.

This item is sold on an as-is basis. The condition of this item is the opinion of the seller and may differ from your own opinion. Photos and descriptions of the listing are for information purposes only.

We encourage all potential bidders to inspect the vehicle before placing a bid. Please contact us by phone or email to schedule an appointment.

All auction cars offered have a reserve price. You have only won the item if the seller accepts your bid.

Price changes and errors reserved. The 14-day right of withdrawal does not apply to this auction.

This car is currently located in Limburg, Netherlands.

This car drives, brakes and shifts.

The car has a Dutch registration. The buyer is responsible for registration in his own country and responsible for delivery and collection of any vehicle purchased at the auction.

The description of this car is, to the best of the seller’s knowledge, accurate and not misleading. Route 66 Auctions requests a range of detail about the car from the seller and performs a level of due diligence. However, potential buyers must independently satisfy themselves as to the accuracy of the description. We strongly advise potential buyers to view or arrange inspections as well as conduct any research they feel is necessary before committing to bid or buy.

Please note that it is not uncommon for classic or collectible cars to have received cosmetic repairs in the past, to rectify damage or refresh appearance, and this work may be hard to see even upon visual inspection. Unless there is an explicit statement by the seller to the contrary, please assume that any vehicle could have had bodywork or paintwork. Photographs may not reflect the exact true colour or exact full condition of the vehicle. It is a bidder’s responsibility to assure themselves of the colour and condition of a vehicle, including its interior and the existence of any remedial bodywork or paintwork, before committing to bid or buy.

This car is auctioned online by Route 66 Auctions. The amount mentioned is the starting amount of the auction. Auction costs for the buyer are 9% excluding VAT on the winning bid.

To bid on this car, for more information, viewing days and all other auction cars, please visit our website: www.route66auctions.com

This auction starts on Tuesday, April 1, 2025 and ends on Tuesday, April 15, 2025 at 7:30 PM.
 



Route 66 Auctions
Kleiweg 1
5145NA Waalwijk
0416223182
info@route66auctions.com

www.route66auctions.com

We hebben ons uiterste best gedaan om alle informatie in deze advertentie correct weer te geven. Er kunnen echter geen rechten worden ontleend aan de verstrekte informatie in de advertentie. Vertrouw niet alleen op deze informatie maar controleer altijd zelf de zaken welke voor jouw belangrijk zijn en je beslissing zouden kunnen beïnvloeden. Neem contact op met de verkoper voor aanvullende vragen.
Advertentienummer: m2253192172

Kopen zonder zorgen? Doe een aankoopkeuring!

100% onafhankelijkKeuringsrapport met adviesNu aanvragen is morgen in de buurt keuren

Aankoopkeuring vanaf €179. Boek via Marktplaats en krijg 10% korting

Meer informatie
Twee mensen bespreken de auto in een garage