DAF Batu 1975 Volvo PROTOTYPE met kenteken
€ 9.999,-
Bouwjaar
1975
KM stand
1.882 km
Brandstof
Benzine
Transmissie
Automaat
Carrosserie
Overige
47525sinds 14 mei. '25, 15:30
Merk & Model
Daf
Bouwjaar
1975
KM stand
1.882 km
Brandstof
Benzine
Transmissie
Automaat
Motorinhoud
1.1 liter
Vermogen
53 pk
Basis
Merk & Model
Daf
KM stand
1.882 km
Brandstof
Benzine
Bouwjaar
1975
Carrosserie
Overige carrosserieën
Transmissie
Automaat
Bekleding
Kunstmatig leder
Kleur
Overige kleuren
Interieur
Zwart
Aandrijving
Achterwiel
Motor
Motorinhoud
1.1 liter
Vermogen
53 pk
Milieu
Brandstof
Benzine
Beschrijving
Een uniek project uit de jaren ’70 van DAF en Volvo. Een bekropte versie van het gehele verhaal, lees alles op onze website!
In de vroege jaren ’70 kwam Dhr. Per Gyllenhammer, President-Directeur Volvo, terug van een zakenreis uit Indonesië. Hier werd duidelijk dat er behoefte was aan een multifunctioneel voertuig wat door de lokale smid nog aangepakt kon worden. Eenmaal thuis bleek er bij Volvo geen belangstelling te zijn en is de vraag bij DAF terecht gekomen. Volvo had in der tijd al 33% aandelen van DAF en zodoende was de samenwerking snel gemaakt. BATU staat voor Basis Automotive Transport Unit.
Er werden diverse prototypes gemaakt en ontwikkeld, zelfs een 6x4 uitvoering met Variomatic. Hiervan is een exemplaar bewaard gebleven in het DAF museum te Eindhoven. Toen het project eenmaal de belangstelling kreeg van diverse landen heeft Volvo/DAF de hulp ingeschakeld van het Engelse Overseas Vehicle Department, deze gingen over de beproeving op moeilijk begaanbaar terrein. Hier kwam onder andere uit dat de standaard DAF 2-cilinder boxermotor beter vervangen kon worden door een 4 cilinder motor, ook gebruikt in DAF. Helaas is tijdens de ontwikkeling het Engelse bedrijf failliet gegaan en werd DAF verder overgenomen door Volvo. Hierdoor kwam het BATU project op een zijweg. De gemaakte prototypes (ongeveer 6 stuks) werden opgeslagen en zijn door de jaren heen verschroot, bij het DAF museum terecht gekomen en twee zijn er naar Vliegveld Budel gegaan. Deze werden ingezet voor de speciale reclame vliegtuigen. De schade die de pinnen toebrachten zitten nog in het achterscherm van deze BATU bus.
Dit exemplaar is teruggevonden in een privéverzameling en bleek afkomstig te zijn van Vliegveld Budel. Der mate van diverse sleutelfiguren werkzaam bij de ontwikkelingsafdeling van DAF kon de echtheid worden vastgesteld. Als eerste heeft Dhr. Frans Christophe enkele details prijsgegeven van de BATU die enkel insiders weten, daarnaast wist hij specifieke details te vertellen over het prototype dat naar Budel is gegaan, wat van belang was. Ook kon hij nog aan officiële tekeningen en documentatie van Volvo (!) komen. Daarnaast was hij werkzaam tezamen met Dhr. Rob Koch, designafdeling DAF, en ook hij kon meer vertellen over dit specifieke exemplaar. Dhr. Koch heeft namelijk lang met dit prototype gereden op de luchthaven. Hier is dus ook een uiterst bijzondere foto toegevoegd van het exemplaar op de luchthaven. Onmiskenbaar de DAF Batu.
De techniek betreft de geheel originele 4 cilinder 1.108cc BB110 met 53 pk gekoppeld aan de Variomatic automatische transmissie. Alles werkt perfect en voor de DAF liefhebber is het een feest van herkenning van onderdelen die gebruikt zijn door de ontwikkelingsafdeling.
Dit betreft slechts een zeer korte uitleg/omschrijving in verband met het adverteren. Er is veel meer informatie beschikbaar, alsook foto materiaal. In de advertentie staan enkele afbeeldingen van de overeenkomsten met Volvo, ontwikkeling en historie. Sommige details zijn uit privacy weggelaten.
Heeft u vragen? Stel ze gerust!
Via Telefoon / e-mail of Whats-app: +31 613 490 469 / info@staalclassiccenter.com
Onze showroom is enkel geopend op afspraak!
Staal Classic Center Holland: Amsterdam 40 min / Utrecht 30 min / Rotterdam 30 min / Antwerpen 1 hour / Dusseldorf 2 hours
In de vroege jaren ’70 kwam Dhr. Per Gyllenhammer, President-Directeur Volvo, terug van een zakenreis uit Indonesië. Hier werd duidelijk dat er behoefte was aan een multifunctioneel voertuig wat door de lokale smid nog aangepakt kon worden. Eenmaal thuis bleek er bij Volvo geen belangstelling te zijn en is de vraag bij DAF terecht gekomen. Volvo had in der tijd al 33% aandelen van DAF en zodoende was de samenwerking snel gemaakt. BATU staat voor Basis Automotive Transport Unit.
Er werden diverse prototypes gemaakt en ontwikkeld, zelfs een 6x4 uitvoering met Variomatic. Hiervan is een exemplaar bewaard gebleven in het DAF museum te Eindhoven. Toen het project eenmaal de belangstelling kreeg van diverse landen heeft Volvo/DAF de hulp ingeschakeld van het Engelse Overseas Vehicle Department, deze gingen over de beproeving op moeilijk begaanbaar terrein. Hier kwam onder andere uit dat de standaard DAF 2-cilinder boxermotor beter vervangen kon worden door een 4 cilinder motor, ook gebruikt in DAF. Helaas is tijdens de ontwikkeling het Engelse bedrijf failliet gegaan en werd DAF verder overgenomen door Volvo. Hierdoor kwam het BATU project op een zijweg. De gemaakte prototypes (ongeveer 6 stuks) werden opgeslagen en zijn door de jaren heen verschroot, bij het DAF museum terecht gekomen en twee zijn er naar Vliegveld Budel gegaan. Deze werden ingezet voor de speciale reclame vliegtuigen. De schade die de pinnen toebrachten zitten nog in het achterscherm van deze BATU bus.
Dit exemplaar is teruggevonden in een privéverzameling en bleek afkomstig te zijn van Vliegveld Budel. Der mate van diverse sleutelfiguren werkzaam bij de ontwikkelingsafdeling van DAF kon de echtheid worden vastgesteld. Als eerste heeft Dhr. Frans Christophe enkele details prijsgegeven van de BATU die enkel insiders weten, daarnaast wist hij specifieke details te vertellen over het prototype dat naar Budel is gegaan, wat van belang was. Ook kon hij nog aan officiële tekeningen en documentatie van Volvo (!) komen. Daarnaast was hij werkzaam tezamen met Dhr. Rob Koch, designafdeling DAF, en ook hij kon meer vertellen over dit specifieke exemplaar. Dhr. Koch heeft namelijk lang met dit prototype gereden op de luchthaven. Hier is dus ook een uiterst bijzondere foto toegevoegd van het exemplaar op de luchthaven. Onmiskenbaar de DAF Batu.
De techniek betreft de geheel originele 4 cilinder 1.108cc BB110 met 53 pk gekoppeld aan de Variomatic automatische transmissie. Alles werkt perfect en voor de DAF liefhebber is het een feest van herkenning van onderdelen die gebruikt zijn door de ontwikkelingsafdeling.
Dit betreft slechts een zeer korte uitleg/omschrijving in verband met het adverteren. Er is veel meer informatie beschikbaar, alsook foto materiaal. In de advertentie staan enkele afbeeldingen van de overeenkomsten met Volvo, ontwikkeling en historie. Sommige details zijn uit privacy weggelaten.
Heeft u vragen? Stel ze gerust!
Via Telefoon / e-mail of Whats-app: +31 613 490 469 / info@staalclassiccenter.com
Onze showroom is enkel geopend op afspraak!
Staal Classic Center Holland: Amsterdam 40 min / Utrecht 30 min / Rotterdam 30 min / Antwerpen 1 hour / Dusseldorf 2 hours
Advertentienummer: m2268086374
Kopen zonder zorgen?
Aankoopkeuring vanaf €179. Boek via Marktplaats en krijg 10% korting
Meer informatiePopulaire zoektermen
daf oldtimer in OldtimersOldtimers in Auto'skever in Oldtimersdaf 66 in Oldtimersvolvo 1800 in Oldtimerst1 in Oldtimersvolvo amazon in Oldtimersmercedes in Oldtimerswillys in Oldtimersvolvo in Oldtimersdaf te koopgolf 1 in Oldtimerscabrio in Oldtimersvolvo 164 in Oldtimerstiktok legging kopenureterp in Auto'snag hammadi geschriften tweedehandstwinny load 4 fietsenboot kopen tilburgespevar bekledingstekker dimmerreservewiel tabbert in Caravansgigbag trompetbijbel met beslag in Boeken en Bijbels