Peugeot 205 1.6 GTI Rally White (bj 1987)

€ 19.950,-
Bouwjaar
1987
KM stand
173.907 km
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Carrosserie
Hatchback
1379sinds 18 mei. '25, 18:17
Deel via
of
Merk & Model, uitvoering
Peugeot 205, 1.6 GTI
Bouwjaar
1987
KM stand
173.907 km
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Motorinhoud
1.6 liter
Vermogen
116 pk
Basis
Merk & Model
Peugeot 205
Uitvoering
1.6 GTI
KM stand
173.907 km
Brandstof
Benzine
Bouwjaar
1987
Carrosserie
Hatchback
Transmissie
Handgeschakeld
Aantal deuren
3
Aantal stoelen
5
Bekleding
Velours
Kleur
Wit
Interieur
Zwart
Aandrijving
Voorwiel
Motor
Motorinhoud
1.6 liter
Aantal cilinders
4
Vermogen
116 pk
Milieu
Brandstof
Benzine
Geschiedenis
Conditie
Gebruikt
Onderhoud
Dealer onderhouden
Opties
  • Centrale vergrendeling
  • Elektrische ramen
Afmetingen en gewicht
Leeg gewicht
830 kg
Zekerheden van deze auto

APK bij aflevering

Auto voldoet aan veiligheids- en milieunormen

Dealer onderhouden

Onderhoud en reparaties bij erkende dealer gehad

Beschrijving

Achtervolgd heb ik ze… zomaar een ontboezeming uit mijn jeugd. Zó leuk vond ik de 205GTi dat ik er inderdaad zo lang als ik kon achteraan bleef rijden en s'avonds de folder wel honderden keren doorlas. Een...

Peugeot 205 1.6 GTI Rally White

Algemene gegevens

Tellerstand: 173.907 km
Carrosserievorm: Hatchback (3-drs)
Aantal deuren: 3
Brandstofsoort: Benzine
Bouwjaar: 1987
Nieuw: Nee
Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld
Kleur: Wit
Interieurkleur: Zwart
Bekleding: Velours
Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden)

Technische gegevens

Motorinhoud: 1.580 cc
Aantal cilinders: 4
Vermogen: 85 kW (116 PK)
Wielbasis: 242 cm
Ledig gewicht: 830 kg

Functionaliteit

Aantal zitplaatsen: 5

Financiële gegevens

Motorrijtuigenbelasting: geen
BTW/Marge: Marge (Bedrijven kunnen geen BTW terugvorderen van de belasting)

Exterieur
  • 5-bak
  • Achterruitwisser en sproeier
  • Buitenspiegels van binnenuit verstelbaar
  • Getint glas

Interieur
  • Achterbank in delen neerklapbaar.
  • Elektrische ramen voor

Overige
  • centrale vergrendeling


Achtervolgd heb ik ze… zomaar een ontboezeming uit mijn jeugd. Zó leuk vond ik de 205GTi dat ik er inderdaad zo lang als ik kon achteraan bleef rijden en s'avonds de folder wel honderden keren doorlas. Een aanvullend persoonlijk kredietje was er voor nodig, ik moest en zou zo'n GTi rijden. Drie exemplaren reed ik nieuw, zo trots als een pauw en altijd met een glimlach op mijn gezicht. Mijn broer woonde destijds in Londen en ik jakkerde daar regelmatig met dik 200km/u naartoe op vrijdagavond. Zo dwars door België naar Calais kwam je helaas niet veel bochten tegen, leuker werd dat toen ik met vrienden op vakantie ging naar Italië. Dat bochtenwerk! Mijn leukste auto ooit, de 205GTi. Jeugdsentiment? Vijfentwintig jaar later blijkt die liefde toch niet zomaar ergens vandaan gekomen te zijn, wat zijn ze populair nu. Samen met de Golf GTi is het een van de vormgevers van de hatchback rage die daarna ontstond en nog steeds actueel is. De GTi is een echte klassieker geworden, vorige maand sierde de auto als 'Hot Hatch' zelfs de cover van de Engelse Octane. Ere wie eer toekomt. Met 115pk op de voorwielaandrijving, een zeer mooie pk/kiloverhouding, stoelen om een film op uit te kijken en die subtiele rode details rondom is het een 'boy-racer' met klasse en stijl. Wie zich nu als midlife-crisis medicijn een 205GTi wenst zoekt meestal naar die bekende speld in de hooiberg. Immers bijna alle exemplaren zijn mishandeld nadat ze de bodem van de afschrijfcurve bereikt hadden. Vaak is er roest, hebben extreem hoge kilometerstanden, zijn echt 'leeg gereden' of niet schadevrij. Ze waren destijds te betaalbaar om ze direct onder een hoes in de garage te zien verdwijnen. Menig student heeft zich er uitgeleefd in de latere jaren van een GTi. Kortom wil je zo'n tijdmachine waarin je weer even slank en fit bent dan wordt het nog een lastig klusje. Vanzelfsprekend weet dokter Hans raad, een gezonde 205GTi wist hij te vinden. Genezend medicijn voor de eerste die zich meld met de midlife-crisis die te zalven blijkt met dit stuk snelle emotie. Kom gewoon even zitten en die sfeer van toen opsnuiven, kost niets. Deze eerste serie HotHatch met het populaire GTi badge is misschien wel de leukste van de gehele snelste serie die Peugeot in de jaren negentig uitbracht. In ieder geval de GTi met de mooiste velgen van allemaal. De peperpot velgen zijn ook hét herkenningspunt van de verder uitermate gedistingeerde GTi. Met slechts 885kg en een 115pk sterke injectie motor die je zo maar richting de 6000 toeren kunt en móet jagen biedt de 205GTi klassiek rijplezier. Agiel en lichtvoetig, alles wat er onder je gebeurt duidelijk en plezierig communicerend met een vertrouwen wat hoort bij een GTi in balans. Uit ruime eigen ervaring kan ik u melden dat er weinig betaalbare auto's zijn die zoveel rijplezier bieden. En dan met het aansprekende bescheiden uiterlijk van een topmodel met klasse. Een origineel onverprutst exemplaar is zeldzaam omdat ze met hogere kilometerstanden vaak in 'verkeerde handen' vielen. Deze keurig verzorgde liefhebbers GTi is de bekende uitzondering op de regel. Origineel, schade- en roestvrij. Kijk eens naar de foto's van het interieur, zelden is het gevoelige materiaal in de GTi na al die jaren in deze fraaie onbeschadigde conditie. Inmiddels ontdekt door de liefhebber en verzamelaars. Bij deze GTi zijn aanwezig de originele boekjes, aankoopfactuur en de handleiding. Recent werden de banden, vloeistoffen, remmen, waterpomp en distributie vernieuwd. Zie onze website voor meer dan 100 foto's www.witmerodijk.nl of gebruik de volgende link; https://witmerodijk.nl/te-koop/peugeot-205-gti-'87-rally-white/2452

-
Advertentienummer: m2269554690

Kopen zonder zorgen? Doe een aankoopkeuring!

100% onafhankelijkKeuringsrapport met adviesNu aanvragen is morgen in de buurt keuren

Aankoopkeuring vanaf €179. Boek via Marktplaats en krijg 10% korting

Meer informatie
Twee mensen bespreken de auto in een garage