Rover 95 P4 'Electra' Vintage Origineel Donkerblauw 1964
1276sinds 12 jul. '25, 10:48
€ 13.500,-
Merk & Model, uitvoering
Rover ROVER, .
Bouwjaar
1964
KM stand
184.860 km
Brandstof
Benzine
Motorinhoud
2.6 liter
Vermogen
102 pk
APK tot
01 januari 2022
Basis
Merk & Model
Rover ROVER
Uitvoering
.
KM stand
184.860 km
Brandstof
Benzine
Bouwjaar
1964
Carrosserie
Sedan
Kenteken
PM-10-67
Aantal stoelen
6
Bekleding
Leder
Kleur
Blauw
Interieur
Blauw
Aandrijving
Achterwiel
Motor
Motorinhoud
2.6 liter
Aantal cilinders
6
Vermogen
102 pk
Milieu
Brandstof
Benzine
Geschiedenis
APK tot
01 januari 2022
Aantal eigenaren tot en met nu
1
Eigenaar sinds
08 januari 2021
Type laatste eigenaar
particulier
Datum registratie Nederland
08 januari 2021
Import auto
Ja
Opties
Opties
Lederen bekleding
Afmetingen en gewicht
Leeg gewicht
1.547 kg
Beschrijving
Zeer charmante en grotendeels originele Rover 95 ‘Electra’ uit 1964 aangeboden in prachtige originele donkerblauwe kleur met bijpassend origineel blauw leren interieur – en bekende historie (zie hieronder). De lak is nog deels origineel (dak, motorkap, achterklep, gedeelte deuren) en het interieur is helemaal origineel met nog behoorlijk goede leren banken met mooie patina, een mooie originele hemelbekleding en afwerking in walnotenhout (dit is wel aan een eventuele vernisbeurt toe).
De 95 is samen met de 110 (met overdrive) het allerlaatste model van de P4-serie (1949-1964). In deze auto zitten dus alle upgrades uit vijftien jaar ervaring, zoals schijfremmen voor, dashboardinstrumenten uit de P5-serie en een hele sterke motor waardoor de auto probleemloos met het moderne verkeer meekomt (ik heb zelf moeiteloos snelheden tot zo’n 160 km/h gereden). In tegenstelling tot eerdere bouwjaren heeft deze auto geen aluminium deuren/motorkap/achterklep, maar is alles van staal.
Ik heb in de afgelopen jaren o.a.:
- Voorin nieuwe op maat gemaakte gordels geplaatst in originele stijl in blauw/chroom (geleverd door Quickfit Safety Belt Service Ltd uit Engeland);
- Voor- en achterin nieuwe op maat gemaakte vloermatten in blauw (geleverd door Coverdale (UK) Ltd uit Engeland);
- Al het benodigde laswerk laten doen aan het plaatwerk aan de achterkant en de voorste chassisdragers (door Classic Restorations Ltd uit Milton Keynes);
- De gerepareerde achterste spatborden laten spuiten in de originele blauwe kleur;
- Revisiewerk laten doen o.a. aan de remmen en handrem, spoelen en schoonmaken van de benzinetank, reparatie lekkende achteras door Rover P4-specialist Peter Kent uit Bedford.
Tijdens het reparatiewerk in Engeland zijn ook de voorste spatborden onderzocht en alle roestplekken blootgelegd. Daaruit bleek dat ze te ver heen zijn om economisch gezien te repareren. Ik heb een origineel linker- en een rechter spatscherm gevonden in zeer goede staat die zo gespoten en gemonteerd kunnen worden. Bij de auto zitten verder nog een aantal reserveonderdelen, waaronder uitlaatdelen, chroomdelen, een koppelingsdrukgroep en allerlei kleine onderdelen (achterlicht, knipperlicht, distributiekap, etc.).
Verder zitten bij de auto o.a. de originele verkoopmap (zeldzaam item) met o.a. instructieboekje en Service Guide and Warranty, extra set sleutels met originele Rover-sleutelhanger, een tweede instructieboekje voor in het dashboardkastje, werkplaatshandboek, onderdelenboek en smeerschema.
De hele historie van de auto is bekend. De eerste eigenaar was Reginald Osmund Stiles, een Chartered Architect uit Wells in Somerset, die de auto 22 jaar in bezit had en zelf het onderhoud heeft gedaan. In het midden van het walnoothouten dashboard zitten nog krassen van zijn wandelstok die hij daar op latere leeftijd plaatste. Na de dood van R.O. Stiles in 1986 heeft zijn vrouw erin gereden tot ook zij overleed. De tweede eigenaar Paul (een editor die voor de BBC werkt met wie ik contact heb) kocht de Rover in 1990 uit haar nalatenschap en is er toen mee door Zuid-Frankrijk gereden. Hij gaf de Rover de naam ‘Electra’. Na een paar jaar gebruik heeft de Rover 26 jaar in een droge stalling gestaan tot de derde eigenaar Ollie de auto weer op de weg heeft gebracht. Ik heb de Rover in 2020 van hem gekocht en uit Engeland geïmporteerd. De originele Engelse kentekenplaten (756 VYD) zitten er nog bij.
De teller staat nu op 14867 mijl (23921 km), maar dit is een oud type teller dat na de 99999 weer op 00000 springt. Uit de documentatie bij de auto blijkt dat de teller een keer de 100000 mijl heeft gehaald, waardoor de volledige stand dus op 114867 mijl (184860 km) komt. Bovendien lijkt het erop dat het motorblok in het verleden een keer vervangen is (dat kan allerlei redenen hebben). Het blok dat er nu in ligt is zeer goed en krachtig.
Alleen serieuze biedingen en berichten worden in overweging genomen. Ik heb er zelf veel geld in geïnvesteerd, dus gaat niet voor een prikkie weg. De auto hoeft ook absoluut niet weg, maar wordt uitsluitend te koop aangeboden omdat ik momenteel weinig tijd heb om er echt goed van te kunnen genieten en verder opknapwerk uit te voeren. Ik wil de auto graag overdoen aan iemand die de Rover echt kan waarderen en er weer tijd, liefde en energie in wil steken.
De 95 is samen met de 110 (met overdrive) het allerlaatste model van de P4-serie (1949-1964). In deze auto zitten dus alle upgrades uit vijftien jaar ervaring, zoals schijfremmen voor, dashboardinstrumenten uit de P5-serie en een hele sterke motor waardoor de auto probleemloos met het moderne verkeer meekomt (ik heb zelf moeiteloos snelheden tot zo’n 160 km/h gereden). In tegenstelling tot eerdere bouwjaren heeft deze auto geen aluminium deuren/motorkap/achterklep, maar is alles van staal.
Ik heb in de afgelopen jaren o.a.:
- Voorin nieuwe op maat gemaakte gordels geplaatst in originele stijl in blauw/chroom (geleverd door Quickfit Safety Belt Service Ltd uit Engeland);
- Voor- en achterin nieuwe op maat gemaakte vloermatten in blauw (geleverd door Coverdale (UK) Ltd uit Engeland);
- Al het benodigde laswerk laten doen aan het plaatwerk aan de achterkant en de voorste chassisdragers (door Classic Restorations Ltd uit Milton Keynes);
- De gerepareerde achterste spatborden laten spuiten in de originele blauwe kleur;
- Revisiewerk laten doen o.a. aan de remmen en handrem, spoelen en schoonmaken van de benzinetank, reparatie lekkende achteras door Rover P4-specialist Peter Kent uit Bedford.
Tijdens het reparatiewerk in Engeland zijn ook de voorste spatborden onderzocht en alle roestplekken blootgelegd. Daaruit bleek dat ze te ver heen zijn om economisch gezien te repareren. Ik heb een origineel linker- en een rechter spatscherm gevonden in zeer goede staat die zo gespoten en gemonteerd kunnen worden. Bij de auto zitten verder nog een aantal reserveonderdelen, waaronder uitlaatdelen, chroomdelen, een koppelingsdrukgroep en allerlei kleine onderdelen (achterlicht, knipperlicht, distributiekap, etc.).
Verder zitten bij de auto o.a. de originele verkoopmap (zeldzaam item) met o.a. instructieboekje en Service Guide and Warranty, extra set sleutels met originele Rover-sleutelhanger, een tweede instructieboekje voor in het dashboardkastje, werkplaatshandboek, onderdelenboek en smeerschema.
De hele historie van de auto is bekend. De eerste eigenaar was Reginald Osmund Stiles, een Chartered Architect uit Wells in Somerset, die de auto 22 jaar in bezit had en zelf het onderhoud heeft gedaan. In het midden van het walnoothouten dashboard zitten nog krassen van zijn wandelstok die hij daar op latere leeftijd plaatste. Na de dood van R.O. Stiles in 1986 heeft zijn vrouw erin gereden tot ook zij overleed. De tweede eigenaar Paul (een editor die voor de BBC werkt met wie ik contact heb) kocht de Rover in 1990 uit haar nalatenschap en is er toen mee door Zuid-Frankrijk gereden. Hij gaf de Rover de naam ‘Electra’. Na een paar jaar gebruik heeft de Rover 26 jaar in een droge stalling gestaan tot de derde eigenaar Ollie de auto weer op de weg heeft gebracht. Ik heb de Rover in 2020 van hem gekocht en uit Engeland geïmporteerd. De originele Engelse kentekenplaten (756 VYD) zitten er nog bij.
De teller staat nu op 14867 mijl (23921 km), maar dit is een oud type teller dat na de 99999 weer op 00000 springt. Uit de documentatie bij de auto blijkt dat de teller een keer de 100000 mijl heeft gehaald, waardoor de volledige stand dus op 114867 mijl (184860 km) komt. Bovendien lijkt het erop dat het motorblok in het verleden een keer vervangen is (dat kan allerlei redenen hebben). Het blok dat er nu in ligt is zeer goed en krachtig.
Alleen serieuze biedingen en berichten worden in overweging genomen. Ik heb er zelf veel geld in geïnvesteerd, dus gaat niet voor een prikkie weg. De auto hoeft ook absoluut niet weg, maar wordt uitsluitend te koop aangeboden omdat ik momenteel weinig tijd heb om er echt goed van te kunnen genieten en verder opknapwerk uit te voeren. Ik wil de auto graag overdoen aan iemand die de Rover echt kan waarderen en er weer tijd, liefde en energie in wil steken.
Zekerheden van deze auto
APK tot 1 januari 2022
Auto voldoet aan veiligheids- en milieunormen
Eerste eigenaar
Minder risico op verborgen problemen
Advertentienummer: m2288212790
Kopen zonder zorgen?
Aankoopkeuring vanaf €179. Boek via Marktplaats en krijg 10% korting
Meer informatiePopulaire zoektermen
Roverrover p5brover p4rover 75rover 216rover 45rover 25rover streetwiserover 100rover 75 v6rover p4rover 75 automaatrover 75rover 200buitenkeuken steigerhout in Buitenkeukensford focus sedan in Fordkawasaki kx250 in Motoren | Kawasakistalramen met glas in Glas en Ramenwanrooij in Speelgoed | Duplo en Legogymschoenen maat 27 in Kinderkleding | Schoenen en Sokkensinterklaas baardstel in Sinterklaasstichting idemo in Honden | Niet-rashondenhp compaq 6720s in Accu's en Batterijenweinsberg caravans in Caravans