Aangeboden een zeldzaam eerste exemplaar van Data Morgana.

Bieden
Ophalen of Verzenden
20sinds 25 mei. '25, 14:45
Deel via
of

Kenmerken

ConditieZo goed als nieuw
Jaar (oorspr.)1991

Beschrijving

Aangeboden een zeldzaam eerste exemplaar van Data Morgana.
Uitgegeven door de MSCCH (Morgan Sports Car CIub Holland) in 1991


Ruim 250 pagina’s vol met techniek, weetjes, modelinformatie en advertenties. Samengesteld door Geoffrey C. van Beek. 


In het rijtje van historische automobielclubs neemt de Morgan Sports Car CIub Holland, voor de ingewijden MSCCH, een bijzondere plaats in. Niet vanwege het typisch Engelse sfeertje dat auto's en eigenaren omringt, die sfeer is niet anders dan bij de Jaguar en MG clubs, maar het onderscheid zit hem in het lijdend voorwerp: Morgan. Ruim 100 jaar lang produceert dit unieke Engelse fabriekje automobielen die ofschoon wel aangepast aan de zich steeds wijzigende veiligheidsnormen, nog de puur klassieke lijnen hebben van weleer


Morgan is bekend om het feit dat de auto's die nu worden gefabriceerd eigenlijk op dezelfde manier worden gebouwd als de auto's die al voor de Tweede Wereldoorlog werden geproduceerd: een stalen chassis met een houten frame, een starre achteras en een metalen carrosserie. De auto's (circa 500 auto's per jaar) worden nog steeds grotendeels met de hand vervaardigd door circa 130 medewerkers.
In het begin maakte Morgan driewielers. Die werden populair omdat ze voor de Engelse belasting als motorfiets werden belast. De eerste vierwieler uit 1936 heette 4/4: vier wielen en een viercilindermotor van Ford. Datzelfde model wordt nog steeds gebouwd en het is daarmee de langst geproduceerde auto ter wereld.
Morgan heeft de gebruikte motoren nooit zelf geproduceerd. Er werd gebruik gemaakt van motoren van diverse fabrikanten. De driewielers maakten in de regel gebruik van een V-twin motor van JAP. Ook Matchless en Anzani motoren werden weleens gebruikt. De viercilinders werden geleverd door onder meer Ford, Standard Motor Company, Triumph en Rover.
Een belangrijke ontwikkeling was de Plus 8, een Morgan met de Rover 3,5 liter V8 motor. De huidige opvolger, de Aero 8, is voorzien van een V8 motor van BMW.
Alle Morgans waren cabriolets en ze zijn in verschillende groottes leverbaar (langer, met onder meer 4 zitplaatsen) en breder. Ook is een aluminium carrosserie in plaats van de standaard stalen versie leverbaar.
Op 5 maart 2019 werd bekendgemaakt dat Investindustrial een meerderheidsbelang gaat nemen in Morgan. De voorwaarden van de transactie zijn niet bekendgemaakt en de transactie zal in april 2019 worden afgerond. De familie Morgan blijft als minderheidsaandeelhouder betrokken. Een deel van de aandelen worden gereserveerd voor de bedrijfsleiding en het personeel. Investindustrial is al decennia lang betrokken bij Ducati en heeft een groot aandelenbelang in Aston Martin.




Titel:  Data Morga
Auteur /Samensteller: Geoffrey C. van Beek
Taal: Nederlands
Uitgever: Morgan Sports Car Club Holland / 1991
Omvang 256 pagina’s
Formaat  A4


Bieden
Excl. verzendkosten (4,95 euro met track & trace)
Advertentienummer: m2271885183