Kenmerken

Conditie
Zo goed als nieuw
Type
Media
Auteur
Piet Verhoeven

Beschrijving

Stuivertje Wisselen - Piet Verhoeven / 9789073838376

  • Titel: Stuivertje Wisselen / Schrijver(s): Piet Verhoeven / ISBN Nr: 9789073838376 / Taal: Nederlands / Aantal Pagina's: 250 / Versie: Paperback / 1e Druk 2002 / Genre: Media / Bijzonderheden: Geen / Intern-nr: 773

Over de plaats van wetenschap en journalistiek in medische tv-programma's in Nederland tussen 1961-2000.

Sinds de jaren 1960 zijn het Europese televisielandschap en het aanbod van televisieprogramma's sterk veranderd. In Nederland bijvoorbeeld is het omroepsysteem veranderd van het typisch Nederlandse zuilstelsel, waarbij omroeporganisaties segmenten van de samenleving vertegenwoordigden (bijvoorbeeld katholieken, protestanten, socialisten, liberalen, enz.), in een duaal systeem waarin publieke en commerciële televisie sinds 1989 naast elkaar bestaan. Dit duale omroepmodel kan worden bestempeld als een democratisch corporatistisch mediamodel (Bakker & Scholten, 2005; Hallin & Mancini, 2004), waarbij media, inclusief televisie, in de eerste plaats worden gezien als sociale instellingen en niet alleen als particuliere ondernemingen (Hallin & Macini, 2004).

Onder invloed van ontwikkelingen in het medialandschap zijn sinds de jaren zestig ook de kenmerken van de televisiejournalistiek veranderd. In Nederland stopte de televisiejournalistiek met het produceren van propagandistische televisie ten gunste van de politieke en culturele elites van de verschillende pijlers in de samenleving, en werd eerst een emancipatorisch instrument voor groepen die onderdrukt en gediscrimineerd worden in de samenleving en nam vervolgens een bemiddelende rol op zich bij het vertegenwoordigen van verschillende standpunten over kwesties.

Journalisten fungeren tegenwoordig als bemiddelaars in vertegenwoordiging, staan tussen partijen in, leiden discussies en bepalen de voorwaarden van deze discussies (Vos, 2002). In verband met deze ontwikkeling is ook de werkroutine van televisiejournalisten veranderd. De zogenaamde medialogica, een manier van werken die oorspronkelijk is ontwikkeld door commerciële televisiezenders in de Verenigde Staten van Amerika, is geïntroduceerd (Altheide & Snow, 1979; Van Vree, Vos, Wijfjes & Bardoel, 2002).

Medialogica biedt formats voor de symbolische reproductie van gebeurtenissen waarbij de vorm voorrang heeft op de presentatie van de inhoud. Vaste formats bepalen de manier waarop het materiaal wordt georganiseerd en in welke stijl het wordt gepresenteerd. Ook al bestaan er verschillende formats voor nieuwsprogramma's, entertainment en talkshows, het zogenaamde 'entertainmentperspectief' geldt in alle sectoren, en is erop gericht het publiek te amuseren in plaats van te informeren. Binnen de context van deze amusementsformules is informatie infotainment geworden (Brants, 1998). De historische ontwikkeling van de televisiejournalistiek is beschreven als een ontwikkeling in de richting van meer medialogica: van het gebruik van filmformules op televisie in de jaren 1950 en 1960, naar een zogenaamd persmodel dat tot het midden van de jaren 1980 in gebruik was, naar het gebruik van televisieformats die daarna door medialogica werden gekenmerkt (Bardoel, 1996).

Onderwerpen: Geneeskunde, Wetenschapsjournalistiek, televisieprogramma's, Algemeen, wetenschapsvoorlichting.

LET OP:
Betalingen gaan via Bankoverschrijving.
Verzending alleen via Postnl.

KIJK OOK NAAR MIJN ANDERE BOEKEN IN DE RUBRIEK KUNST & CULTUUR.
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Ruinen
1x bekeken
0x bewaard
Sinds 8 nov '25
Advertentienummer: m2331622142