CROSSART van Van Gogh tot Beuys, Moderne Kunst dikke pil€ 24,00
Kenmerken
Conditie
Zo goed als nieuw
Beschrijving
TAMARA DE LEMPICKA Art Deco Taschen groot formaat Nederlands
Tamara de Lempicka, geboortenaam Tamara Gorska (Warschau, 16 mei 1898 – Cuernavaca, Mexico, 18 maart 1980) was een Poolse art deco schilderes. De Lempicka werd geboren in een welvarende en vooraanstaande Poolse familie. Haar vader was advocaat, haar moeder een bekende society-dame. Bepalend voor haar artistieke ontwikkeling was een reis die ze reeds in 1911 maakte naar Italië en waar ze in contact kwam met de schilderkunst van de renaissance. Na de scheiding van haar ouders in 1912 ging ze naar een internaat in Lausanne.
In 1916 huwde ze de advocaat Tadeusz Lempicki (1888-1951) en ging ze in Sint-Petersburg wonen. Na de Oktoberrevolutie (1917) vluchtten ze beiden naar Kopenhagen, waar ze in 1920 een dochter kregen, Kizette. Omdat haar man geen werk kon vinden, begon Tamara vanaf die tijd te schilderen voor hun levensonderhoud. Ze opende een kunststudio en ging in de leer bij Maurice Denis en André Lhote. Haar eerste succes had ze met haar deelname aan de internationale Parijse Exposition des arts decoratifs et industriels modernes in 1925, de eerste grote art-deco-tentoonstelling. Binnen korte tijd groeide ze vervolgens uit tot een van de meest gewilde schilderessen van haar tijd. Haar schilderijen combineren een koele aan de Renaissance herinnerende zakelijkheid met zinnelijke zwoelheid. Daarbij positioneerde ze ook zichzelf als een diva van de kunst; na haar eerste succes verhuisde ze naar een luxueus appartement in Parijs en had ze diverse spraakmakende affaires. In 1928 liet ze zich van haar man scheiden en in 1933 trouwde ze met de puissant rijke Hongaarse industrieel Raoul Baron Kuffner de Diószegh (1886-1961).
In het midden van de jaren dertig viel Tamara de Lempicka ten prooi aan ernstige depressies en stagneerde haar artistieke productie. In 1939 vestigde de familie Lempicka-Kuffner zich na een korte vakantie in de Verenigde Staten en later in Mexico. Ze ging weer met hernieuwde energie aan het werk, maar haar art-deco-stijl vond na de oorlog weinig weerklank meer. In de jaren vijftig probeerde ze nog wel haar stijl aan te passen aan toen populaire abstracte kunstvormen, maar ze haalde nooit meer de status die ze in de jaren twintig en dertig had. Pas vanaf het einde van de jaren zestig ontstond er weer een hernieuwde belangstelling voor haar werk niet in de laatste plaats door de toen in zwang gekomen ’poster-cultuur’.
Kijk ook ns bij mijn andere advertenties om verzendkosten te besparen
Tamara de Lempicka, geboortenaam Tamara Gorska (Warschau, 16 mei 1898 – Cuernavaca, Mexico, 18 maart 1980) was een Poolse art deco schilderes. De Lempicka werd geboren in een welvarende en vooraanstaande Poolse familie. Haar vader was advocaat, haar moeder een bekende society-dame. Bepalend voor haar artistieke ontwikkeling was een reis die ze reeds in 1911 maakte naar Italië en waar ze in contact kwam met de schilderkunst van de renaissance. Na de scheiding van haar ouders in 1912 ging ze naar een internaat in Lausanne.
In 1916 huwde ze de advocaat Tadeusz Lempicki (1888-1951) en ging ze in Sint-Petersburg wonen. Na de Oktoberrevolutie (1917) vluchtten ze beiden naar Kopenhagen, waar ze in 1920 een dochter kregen, Kizette. Omdat haar man geen werk kon vinden, begon Tamara vanaf die tijd te schilderen voor hun levensonderhoud. Ze opende een kunststudio en ging in de leer bij Maurice Denis en André Lhote. Haar eerste succes had ze met haar deelname aan de internationale Parijse Exposition des arts decoratifs et industriels modernes in 1925, de eerste grote art-deco-tentoonstelling. Binnen korte tijd groeide ze vervolgens uit tot een van de meest gewilde schilderessen van haar tijd. Haar schilderijen combineren een koele aan de Renaissance herinnerende zakelijkheid met zinnelijke zwoelheid. Daarbij positioneerde ze ook zichzelf als een diva van de kunst; na haar eerste succes verhuisde ze naar een luxueus appartement in Parijs en had ze diverse spraakmakende affaires. In 1928 liet ze zich van haar man scheiden en in 1933 trouwde ze met de puissant rijke Hongaarse industrieel Raoul Baron Kuffner de Diószegh (1886-1961).
In het midden van de jaren dertig viel Tamara de Lempicka ten prooi aan ernstige depressies en stagneerde haar artistieke productie. In 1939 vestigde de familie Lempicka-Kuffner zich na een korte vakantie in de Verenigde Staten en later in Mexico. Ze ging weer met hernieuwde energie aan het werk, maar haar art-deco-stijl vond na de oorlog weinig weerklank meer. In de jaren vijftig probeerde ze nog wel haar stijl aan te passen aan toen populaire abstracte kunstvormen, maar ze haalde nooit meer de status die ze in de jaren twintig en dertig had. Pas vanaf het einde van de jaren zestig ontstond er weer een hernieuwde belangstelling voor haar werk niet in de laatste plaats door de toen in zwang gekomen ’poster-cultuur’.
Kijk ook ns bij mijn andere advertenties om verzendkosten te besparen
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bergschenhoek
34x bekeken
2x bewaard
Sinds 22 sep '25
Advertentienummer: m2314102654
Populaire zoektermen
jan schoonhoven kunsttaschen volkskrantjohannes itten kunst en kleurhistory of art jansonwereldgeschiedenis kunst jansonwim hofman kunstmatisse taschenmoderne meesters taschen de volkskrantelsevier kunst in beeldhistory of art jansonkunst en antiekveilingberend kunstkunst miedemade beeldtaal van de christelijke kunst4 glas in lood ramen in Glas en Ramensubframe golf 3 in Ophanging en Onderstelspotting scopes in Optische apparatuur | Verrekijkersoldtimer vespa scooter in Scooters | Vespavriendenloterij in Tassen | Reistassen en Weekendtassenoude houten ballen in Curiosa en Brocantezes psychologische stromingen en één cliënt in Studieboeken en Cursussenchinese krijgers in Antiek | Vazenmitsubishi space star in Mitsubishiwinschoten in Ovens