HG15 Kogelomloopgeleiding loopwagens rails rail track wagenZie omschrijving
Sterke ladegeleiders 250 kg robuust zwaar zware lade 200 300
€ 66,00
Ophalen of Verzenden
20sinds 13 mei. '25, 07:18
Kenmerken
ConditieNieuw
TypeOverige typen
MateriaalChroom
Beschrijving
Specificaties algemeen:
Specificaties lengte-afhankelijk:
250kg heavy duty ladegeleiders 20 inch = 500mm
250kg heavy duty ladegeleiders 24 inch = 600mm
250kg heavy duty ladegeleiders 28 inch = 700mm
250kg heavy duty ladegeleiders 32 inch = 800mm
250kg heavy duty ladegeleiders 36 inch = 900mm
250kg heavy duty ladegeleiders 40 inch = 1000mm
250kg heavy duty ladegeleiders 44 inch = 1100mm
250kg heavy duty ladegeleiders 48 inch = 1200mm
250kg heavy duty ladegeleiders 52 inch = 1300mm
250kg heavy duty ladegeleiders 56 inch = 1400mm
250kg heavy duty ladegeleiders 60 inch = 1500mm
250kg heavy duty ladegeleiders 64 inch = 1600mm
250kg heavy duty ladegeleiders 72 inch = 1800mm
250kg heavy duty ladegeleiders 80 inch = 2000mm
Haakse ladegeleider bevestiging?
Deze set 250kg ladegeleiders is onder een hoek van 90° op de bodem of aan het plafond te monteren met behulp van onze vloerbeugels BS1B-UNI-1. Deze zitten niet standaard bij de ladegeleiders inbegrepen en dienen separaat aan de winkelmand te worden toegevoegd.
De beugels zijn dusdanig vormgegeven dat je de keuze hebt om de lip onder de lade, of aan de zijkant van de lade, uit te laten steken. De bevestigingsmiddelen zijn compact, waardoor er geen draadeinde aan de buitenzijde uitsteekt. Je kunt hiermee zelfs aan beide zijde van één beugel twee ladegeleiders bevestigen. Ideaal dus voor meerdere lades langs elkaar in bijvoorbeeld een camper of bedrijfswagen! Wil je meerdere lades boven elkaar, kun je dit eenvoudig en snel realiseren met behulp van deze hoge beugels BS1B-UNI-3.
De vloerbeugels dragen ook bij aan het werkgemak. Zelfs professionals, die de ladegeleiders ook rechtstreeks tegen de binnenwanden van een omkasting zouden kunnen schroeven, kiezen voor onze vloerbeugels om de volgende reden; Het afstellen van de ladegeleiders is, zoals je onder het ‘Montage’ kopje kunt lezen, een lastig en secuur karwei. De ruimte tussen de omkasting en de lade mag minimaal afwijken van de voorschriften en ook de montagepositie tegen beide zijwanden moeten ten opzichte van elkaar uitgelijnd worden. Het kost de nodige frustratie en tijd om dit voor elkaar te krijgen. Echter kun je dit besparen door gebruik te maken van onze vloerbeugels. Je monteert de lade en de vloerbeugels aan de geleiders en plaatst vervolgens het geheel in de omkasting. Na het een keer open- en dichtschuiven van de lade, zitten de geleiders goed ten opzichte van elkaar uitgelijnd en hoef je alleen nog maar de beugels tegen de bodem aan te schroeven. Ideaal!
Een lade of plateau monteren?
Je kunt het binnenprofiel van de ladegeleiders rechtstreeks tegen de zijkant van een lade schroeven of bouten. Echter zijn er situaties te bedenken waarin onze aluminium ladebeugels BS1B-UNI-2 gewenst zijn. Deze hoekprofielen ondersteunen de lade, waardoor de ladewand ontlast wordt en dus van een dunner materiaal vervaardigd kan worden. Je zou de zijwanden zelfs weg kunnen laten, waardoor je tussen de geleiders een uitschuifbaar plateau realiseert. Los van de extra mogelijkheden, dragen de beugels ook bij aan de afstelling. Je hoeft beide geleiders immers niet op een identieke hoogte vast te schroeven tegen een ladewand. Na het monteren van de beugels plaats je de lade simpelweg op de beugels en schroeft deze daaraan vast. Makkelijker kan niet!
Zonder vergrendeling?
Deze Heavy Duty ladegeleiders zijn NIET voorzien van een vergrendelfunctie, waardoor de lade vrij te bewegen is. Bij een toepassing binnenshuis of in een werkplaats is dat vaak gewenst. Voor lades in voertuigen wordt vaak gekozen voor dezelfde variant MET open- en dicht-stands vergrendeling.
Deze vergrendelfunctie blokkeert de beweging in zowel gesloten als geopende posities. Deze functie is bedoeld om ongewenste bewegingen te voorkomen, bijvoorbeeld in een bedrijfsvoertuig tijdens het rijden, of voor een uitschuifbaar keukenblok in een camper. Dezelfde lengte MET lock is de BS2L-250-2000.
Hoeveel gewicht kan een lade met deze geleiders dragen?
Één set van deze ladegeleiders kunnen 250kg dragen. Dit geldt in zowel in- als uitgeschoven toestand en indien het gewicht gelijkmatig verdeeld is over de lengte. Indien het gewicht enkel diep in de lade geplaatst gaat worden, kunnen deze geleiders ongeveer 115% = 285kg dragen. De maximale puntbelasting voorin de lade is nabij de 70% = 175kg. Vergeet in je gewichtsberekening niet het eigen gewicht van de lade mee te nemen. Plaats indien nodig schotten in de lade om ervoor te zorgen dat zware inhoud niet naar voren kan schuiven. Dit komt de ladegeleiders ten goede. Ook kun je ervoor kiezen om de ladegeleiders niet maximaal naar buiten te laten komen, maar de beweging eerder te laten stoppen. Je beperkt daarmee de arm van het uitstekende gewicht, waardoor de geleiders, in vergelijking met een maximale uittrekking, een grotere belasting aan kunnen.
Horizontale of verticale inzet van de ladegeleiders?
De eerder vermelde belastingen gelden indien je de ladegeleiders standaard (verticaal) inzet, oftewel monteert tegen zijwanden. Je kunt de ladegeleiders ook plat (horizontaal) onder de lade bevestigen, maar dit heeft wel nadelige gevolgen voor de maximale belasting en de doorbuiging. Het maximaal te dragen gewicht neemt met 60% af en de voorzijde van de lade zal in uitgeschoven toestand, in plaats van millimeters, enkele centimeters doorbuigen, uitgaande van hetzelfde gewicht.
Maar nu nog een groter nadeel waar vaak niet over nagedacht wordt. Een plat gemonteerde ladegeleider is heel vuil-gevoelig. Als de lade opent, komt het middelste en grootste profiel als een soort langgerekt en ingevet bakje bloot te liggen. Ook de kogelkooi tussen het middelste en grootste profiel wordt blootgesteld aan bijvoorbeeld opwaaiend zand. Als het bij wat zand blijft, zullen deze ladegeleiders met zijn grote 8mm kogels wel blijven werken, maar de beweging wordt er niet soepeler op.
Wat betekend een ladegeleiderdikte van 19,1mm +0,8?
De ladegeleiders moeten zonder spanning tussen de lade en de omkasting worden geplaatst. Spanning treedt op wanneer de delen van de geleiders in dikterichting uit elkaar worden getrokken, of juist in elkaar gedrukt. Om een vloeiende beweging te bewerkstelligen, moet de afstand tussen de lade en de zijwanden van de kast binnen het bereik van 19,1 tot 19,9 mm blijven. Wanneer de tussenruimte daarvan afwijkt, ontstaat er wrijving, wat resulteert in een stroeve werking van de geleiders. Naast een soepele beweging is ook de stabiliteit van de lade van belang. Hoe meer ruimte de geleiders hebben, hoe instabieler de lade wordt. Met andere woorden: hoe dichter de tussenruimte bij 19,1 mm ligt, hoe stabieler de lade. Een voorbeeld hiervan is dat een lade met een tussenruimte van 19,8 mm meer zijwaartse beweging (ongewenst) zal vertonen in uitgeschoven toestand dan bij een tussenruimte van 19,2 mm. In beide gevallen beweegt de lade soepel. We adverteren dus met 19,1mm omdat dat, gelet op beide aspecten, de ideale tussenruimte is. De toevoeging +0,8 / -0 geeft aan hoeveel de maat daarvan mag afwijken.
Monteren van onze 250kg ladegeleiders
Het afstellen van ladegeleiders is een lastig klusje. De geleiders mogen niet verdraaid ten opzichte van elkaar zitten. Ook mogen ze niet onder spanning tussen de lade en de omkasting in komen te zitten. Spanning ontstaat wanneer de delen van de geleiders (in dikterichting) uit elkaar getrokken worden of juist in elkaar geduwd. Het is daarom van belang om de ruimte tussen de lade en de zijwanden van de omkasting tussen de voorgeschreven 19,1 en 19,9mm te maken voor een soepele beweging. Als de maat daarvan afwijkt, zullen de geleiders wrijving gaan ervaren en stroef gaan lopen. Buiten de soepelheid van de beweging, is stabiliteit een samenhangend aspect. Hoe meer je de ladegeleiders de ruimte geeft, hoe onstabieler de lade wordt. In andere woorden: Des te dichter bij de 19.1mm aan tussenruimte, des te stabieler de lade. Voorbeeld: Een lade met tussenruimtes van 19.8mm zal in uitgeschoven toestand meer (ongewenst) zijlings kunnen bewegen dan in het geval de tussenruimtes 19.1mm zouden bedragen. In beide gevallen beweegt de lade soepel.
Om deze afstelling zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen adviseer ik om één zijwand van de omkasting (of lade) pas vast te schroeven, lijmen of bouten als de lade ertussen bevestigd zit. De zijwand heeft dan nog de mogelijkheid om een kleine zijwaartse beweging te maken, mocht dat nodig zijn voor een perfect afstelling. Verder is het van belang dat beide geleiders, wanneer de lade wordt dichtgegooid, op hetzelfde moment de achteraanslag aantikken. De voorzijden van beide geleiders moeten dus met elkaar in lijn liggen. Een harde klap bij het dichtgooien van de lade is te voorkomen door ervoor te zorgen dat de ladegeleiders eerder de kunststof achteraanslagen bereiken, dan het voorfront van de lade tegen de omkasting aan komt. Houd in dichtstand dus een klein beetje ruimte (+2mm) tussen het voorfront van de lade, en de omkasting. Mocht je lade iets langer zijn dan de lengte van de ladegeleiders, adviseer ik om de geleiders zo ver mogelijk richting het voorfront van de lade te bevestigen. Door dit kleine detail is de lade zwaarder te belasten en zal deze minder doorbuigen dan wanneer je de geleiders dieper in de omkasting, dus verder vanaf de voorzijde van de lade, zou monteren.
Lichte ladegeleiders (250kg varianten dus niet) zijn vaak op te delen in twee delen. Één deel van de ladegeleider kun je op deze manier eenvoudig tegen de zijkant van de lade schroeven en het andere deel tegen de binnenwand van de omkasting. Vervolgens kun je de lade voorzichtig in de omkasting schuiven, waarna de geleiders zichzelf terug borgen. Bij deze 250kg varianten is dat niet het geval. Deze zijn ontworpen voor hoge belastingen en de mogelijkheid tot opdelen is niet voldoende robuust. Deze geleiders dien je eerst tegen de binnenzijde van de omkasting te monteren. Vervolgens schuif je de geleiders volledig uit en monteer je de lade daartussen. De bevestigingsgaten hebben aan omkastingszijde een diameter van 7,6mm en aan ladezijde 5,2mm. Gebruik bouten of schroeven met een lage of verzonken kop. Indien je kiest voor de laatste optie neem dan een kleine draaddiameter, zodat de verzonken kop deels in het gat weg valt. Als je hier geen rekening mee houdt, is het mogelijk dat de koppen in de weg zitten tijdens het bewegen van de lade. Controleer voordat je begint met monteren of de geselecteerde schroef of bout voldoet.
Succes!
- Prijs per set / 2 stuks, laagste prijs gegarandeerd!
- ZONDER vergrendelfunctie
- 250 kg belastbaar i.g.v. wandmontage = aanrader
- 100 kg i.g.v. bodemmontage, buigt en vuilgevoelig!
- 76 mm breed – 19.1 mm dik
- Exclusief bevestigingsmiddelen
- Geen Linker of rechter variant
- Gegalvaniseerd staal
- Kogelgelagerd
Specificaties lengte-afhankelijk:
250kg heavy duty ladegeleiders 20 inch = 500mm
- 508 mm werkelijke inbouwlengte = 20″ inch
- Schuift zijn eigen lengte à 508 mm uit, dus de totale
- uitgetrokken lengte bedraagt 1.016 mm
- 5 kg eigen gewicht per set
- €66 excl. btw / set
250kg heavy duty ladegeleiders 24 inch = 600mm
- 610 mm werkelijke inbouwlengte = 24″ inch
- Schuift zijn eigen lengte à 610 mm uit, dus de totale
- uitgetrokken lengte bedraagt 1.220 mm
- 6 kg eigen gewicht per set
- €74 excl. btw / set
250kg heavy duty ladegeleiders 28 inch = 700mm
- 711 mm werkelijke inbouwlengte = 28″ inch
- Schuift zijn eigen lengte à 711 mm uit, dus de totale
- uitgetrokken lengte bedraagt 1.422 mm
- 7 kg eigen gewicht per set
- €82 excl. btw / set
250kg heavy duty ladegeleiders 32 inch = 800mm
- 813 mm werkelijke inbouwlengte = 32″ inch
- Schuift zijn eigen lengte à 813 mm uit, dus de totale
- uitgetrokken lengte bedraagt 1.626 mm
- 8 kg eigen gewicht per set
- €90 excl. btw / set
250kg heavy duty ladegeleiders 36 inch = 900mm
- 914 mm werkelijke inbouwlengte = 36″ inch
- Schuift zijn eigen lengte à 914 mm uit, dus de totale
- uitgetrokken lengte bedraagt 1.828 mm
- 9 kg eigen gewicht per set
- €98 excl. btw / set
250kg heavy duty ladegeleiders 40 inch = 1000mm
- 1.016 mm werkelijke inbouwlengte = 40″ inch
- Schuift zijn eigen lengte à 1.016 mm uit, dus de totale
- uitgetrokken lengte bedraagt 2.032 mm
- 10 kg eigen gewicht per set
- €106 excl. btw / set
250kg heavy duty ladegeleiders 44 inch = 1100mm
- 1.118 mm werkelijke inbouwlengte = 44″ inch
- Schuift zijn eigen lengte à 1.118 mm uit, dus de totale
- uitgetrokken lengte bedraagt 2.236 mm
- 11 kg eigen gewicht per set
- €114 excl. btw / set
250kg heavy duty ladegeleiders 48 inch = 1200mm
- 1.219 mm werkelijke inbouwlengte = 48″ inch
- Schuift zijn eigen lengte à 1.219 mm uit, dus de totale
- uitgetrokken lengte bedraagt 2.438 mm
- 12 kg eigen gewicht per set
- €122 excl. btw / set
250kg heavy duty ladegeleiders 52 inch = 1300mm
- 1.321 mm werkelijke inbouwlengte = 52″ inch
- Schuift zijn eigen lengte à 1.321 mm uit, dus de totale
- uitgetrokken lengte bedraagt 2.642 mm
- 13 kg eigen gewicht per set
- €130 excl. btw / set
250kg heavy duty ladegeleiders 56 inch = 1400mm
- 1.422 mm werkelijke inbouwlengte = 56″ inch
- Schuift zijn eigen lengte à 1.422 mm uit, dus de totale
- uitgetrokken lengte bedraagt 2.844 mm
- 14 kg eigen gewicht per set
- €138 excl. btw / set
250kg heavy duty ladegeleiders 60 inch = 1500mm
- 1.524 mm werkelijke inbouwlengte = 60″ inch
- Schuift zijn eigen lengte à 1.524 mm uit, dus de totale
- uitgetrokken lengte bedraagt 3.048 mm
- 15 kg eigen gewicht per set
- €146 excl. btw / set
250kg heavy duty ladegeleiders 64 inch = 1600mm
- 1.626 mm werkelijke inbouwlengte = 64″ inch
- Schuift zijn eigen lengte à 1.626 mm uit, dus de totale
- uitgetrokken lengte bedraagt 3.252 mm
- 16 kg eigen gewicht per set
- €154 excl. btw / set
250kg heavy duty ladegeleiders 72 inch = 1800mm
- 1.829 mm werkelijke inbouwlengte = 72″ inch
- Schuift zijn eigen lengte à 1.829 mm uit, dus de totale
- uitgetrokken lengte bedraagt 3.658 mm
- 18 kg eigen gewicht per set
- €178 excl. btw / set
250kg heavy duty ladegeleiders 80 inch = 2000mm
- 2.032 mm werkelijke inbouwlengte = 80″ inch
- Schuift zijn eigen lengte à 2.032 mm uit, dus de totale
- uitgetrokken lengte bedraagt 4.064 mm
- 20 kg eigen gewicht per set
- €202 excl. btw / set
Haakse ladegeleider bevestiging?
Deze set 250kg ladegeleiders is onder een hoek van 90° op de bodem of aan het plafond te monteren met behulp van onze vloerbeugels BS1B-UNI-1. Deze zitten niet standaard bij de ladegeleiders inbegrepen en dienen separaat aan de winkelmand te worden toegevoegd.
De beugels zijn dusdanig vormgegeven dat je de keuze hebt om de lip onder de lade, of aan de zijkant van de lade, uit te laten steken. De bevestigingsmiddelen zijn compact, waardoor er geen draadeinde aan de buitenzijde uitsteekt. Je kunt hiermee zelfs aan beide zijde van één beugel twee ladegeleiders bevestigen. Ideaal dus voor meerdere lades langs elkaar in bijvoorbeeld een camper of bedrijfswagen! Wil je meerdere lades boven elkaar, kun je dit eenvoudig en snel realiseren met behulp van deze hoge beugels BS1B-UNI-3.
De vloerbeugels dragen ook bij aan het werkgemak. Zelfs professionals, die de ladegeleiders ook rechtstreeks tegen de binnenwanden van een omkasting zouden kunnen schroeven, kiezen voor onze vloerbeugels om de volgende reden; Het afstellen van de ladegeleiders is, zoals je onder het ‘Montage’ kopje kunt lezen, een lastig en secuur karwei. De ruimte tussen de omkasting en de lade mag minimaal afwijken van de voorschriften en ook de montagepositie tegen beide zijwanden moeten ten opzichte van elkaar uitgelijnd worden. Het kost de nodige frustratie en tijd om dit voor elkaar te krijgen. Echter kun je dit besparen door gebruik te maken van onze vloerbeugels. Je monteert de lade en de vloerbeugels aan de geleiders en plaatst vervolgens het geheel in de omkasting. Na het een keer open- en dichtschuiven van de lade, zitten de geleiders goed ten opzichte van elkaar uitgelijnd en hoef je alleen nog maar de beugels tegen de bodem aan te schroeven. Ideaal!
Een lade of plateau monteren?
Je kunt het binnenprofiel van de ladegeleiders rechtstreeks tegen de zijkant van een lade schroeven of bouten. Echter zijn er situaties te bedenken waarin onze aluminium ladebeugels BS1B-UNI-2 gewenst zijn. Deze hoekprofielen ondersteunen de lade, waardoor de ladewand ontlast wordt en dus van een dunner materiaal vervaardigd kan worden. Je zou de zijwanden zelfs weg kunnen laten, waardoor je tussen de geleiders een uitschuifbaar plateau realiseert. Los van de extra mogelijkheden, dragen de beugels ook bij aan de afstelling. Je hoeft beide geleiders immers niet op een identieke hoogte vast te schroeven tegen een ladewand. Na het monteren van de beugels plaats je de lade simpelweg op de beugels en schroeft deze daaraan vast. Makkelijker kan niet!
Zonder vergrendeling?
Deze Heavy Duty ladegeleiders zijn NIET voorzien van een vergrendelfunctie, waardoor de lade vrij te bewegen is. Bij een toepassing binnenshuis of in een werkplaats is dat vaak gewenst. Voor lades in voertuigen wordt vaak gekozen voor dezelfde variant MET open- en dicht-stands vergrendeling.
Deze vergrendelfunctie blokkeert de beweging in zowel gesloten als geopende posities. Deze functie is bedoeld om ongewenste bewegingen te voorkomen, bijvoorbeeld in een bedrijfsvoertuig tijdens het rijden, of voor een uitschuifbaar keukenblok in een camper. Dezelfde lengte MET lock is de BS2L-250-2000.
Hoeveel gewicht kan een lade met deze geleiders dragen?
Één set van deze ladegeleiders kunnen 250kg dragen. Dit geldt in zowel in- als uitgeschoven toestand en indien het gewicht gelijkmatig verdeeld is over de lengte. Indien het gewicht enkel diep in de lade geplaatst gaat worden, kunnen deze geleiders ongeveer 115% = 285kg dragen. De maximale puntbelasting voorin de lade is nabij de 70% = 175kg. Vergeet in je gewichtsberekening niet het eigen gewicht van de lade mee te nemen. Plaats indien nodig schotten in de lade om ervoor te zorgen dat zware inhoud niet naar voren kan schuiven. Dit komt de ladegeleiders ten goede. Ook kun je ervoor kiezen om de ladegeleiders niet maximaal naar buiten te laten komen, maar de beweging eerder te laten stoppen. Je beperkt daarmee de arm van het uitstekende gewicht, waardoor de geleiders, in vergelijking met een maximale uittrekking, een grotere belasting aan kunnen.
Horizontale of verticale inzet van de ladegeleiders?
De eerder vermelde belastingen gelden indien je de ladegeleiders standaard (verticaal) inzet, oftewel monteert tegen zijwanden. Je kunt de ladegeleiders ook plat (horizontaal) onder de lade bevestigen, maar dit heeft wel nadelige gevolgen voor de maximale belasting en de doorbuiging. Het maximaal te dragen gewicht neemt met 60% af en de voorzijde van de lade zal in uitgeschoven toestand, in plaats van millimeters, enkele centimeters doorbuigen, uitgaande van hetzelfde gewicht.
Maar nu nog een groter nadeel waar vaak niet over nagedacht wordt. Een plat gemonteerde ladegeleider is heel vuil-gevoelig. Als de lade opent, komt het middelste en grootste profiel als een soort langgerekt en ingevet bakje bloot te liggen. Ook de kogelkooi tussen het middelste en grootste profiel wordt blootgesteld aan bijvoorbeeld opwaaiend zand. Als het bij wat zand blijft, zullen deze ladegeleiders met zijn grote 8mm kogels wel blijven werken, maar de beweging wordt er niet soepeler op.
Wat betekend een ladegeleiderdikte van 19,1mm +0,8?
De ladegeleiders moeten zonder spanning tussen de lade en de omkasting worden geplaatst. Spanning treedt op wanneer de delen van de geleiders in dikterichting uit elkaar worden getrokken, of juist in elkaar gedrukt. Om een vloeiende beweging te bewerkstelligen, moet de afstand tussen de lade en de zijwanden van de kast binnen het bereik van 19,1 tot 19,9 mm blijven. Wanneer de tussenruimte daarvan afwijkt, ontstaat er wrijving, wat resulteert in een stroeve werking van de geleiders. Naast een soepele beweging is ook de stabiliteit van de lade van belang. Hoe meer ruimte de geleiders hebben, hoe instabieler de lade wordt. Met andere woorden: hoe dichter de tussenruimte bij 19,1 mm ligt, hoe stabieler de lade. Een voorbeeld hiervan is dat een lade met een tussenruimte van 19,8 mm meer zijwaartse beweging (ongewenst) zal vertonen in uitgeschoven toestand dan bij een tussenruimte van 19,2 mm. In beide gevallen beweegt de lade soepel. We adverteren dus met 19,1mm omdat dat, gelet op beide aspecten, de ideale tussenruimte is. De toevoeging +0,8 / -0 geeft aan hoeveel de maat daarvan mag afwijken.
Monteren van onze 250kg ladegeleiders
Het afstellen van ladegeleiders is een lastig klusje. De geleiders mogen niet verdraaid ten opzichte van elkaar zitten. Ook mogen ze niet onder spanning tussen de lade en de omkasting in komen te zitten. Spanning ontstaat wanneer de delen van de geleiders (in dikterichting) uit elkaar getrokken worden of juist in elkaar geduwd. Het is daarom van belang om de ruimte tussen de lade en de zijwanden van de omkasting tussen de voorgeschreven 19,1 en 19,9mm te maken voor een soepele beweging. Als de maat daarvan afwijkt, zullen de geleiders wrijving gaan ervaren en stroef gaan lopen. Buiten de soepelheid van de beweging, is stabiliteit een samenhangend aspect. Hoe meer je de ladegeleiders de ruimte geeft, hoe onstabieler de lade wordt. In andere woorden: Des te dichter bij de 19.1mm aan tussenruimte, des te stabieler de lade. Voorbeeld: Een lade met tussenruimtes van 19.8mm zal in uitgeschoven toestand meer (ongewenst) zijlings kunnen bewegen dan in het geval de tussenruimtes 19.1mm zouden bedragen. In beide gevallen beweegt de lade soepel.
Om deze afstelling zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen adviseer ik om één zijwand van de omkasting (of lade) pas vast te schroeven, lijmen of bouten als de lade ertussen bevestigd zit. De zijwand heeft dan nog de mogelijkheid om een kleine zijwaartse beweging te maken, mocht dat nodig zijn voor een perfect afstelling. Verder is het van belang dat beide geleiders, wanneer de lade wordt dichtgegooid, op hetzelfde moment de achteraanslag aantikken. De voorzijden van beide geleiders moeten dus met elkaar in lijn liggen. Een harde klap bij het dichtgooien van de lade is te voorkomen door ervoor te zorgen dat de ladegeleiders eerder de kunststof achteraanslagen bereiken, dan het voorfront van de lade tegen de omkasting aan komt. Houd in dichtstand dus een klein beetje ruimte (+2mm) tussen het voorfront van de lade, en de omkasting. Mocht je lade iets langer zijn dan de lengte van de ladegeleiders, adviseer ik om de geleiders zo ver mogelijk richting het voorfront van de lade te bevestigen. Door dit kleine detail is de lade zwaarder te belasten en zal deze minder doorbuigen dan wanneer je de geleiders dieper in de omkasting, dus verder vanaf de voorzijde van de lade, zou monteren.
Lichte ladegeleiders (250kg varianten dus niet) zijn vaak op te delen in twee delen. Één deel van de ladegeleider kun je op deze manier eenvoudig tegen de zijkant van de lade schroeven en het andere deel tegen de binnenwand van de omkasting. Vervolgens kun je de lade voorzichtig in de omkasting schuiven, waarna de geleiders zichzelf terug borgen. Bij deze 250kg varianten is dat niet het geval. Deze zijn ontworpen voor hoge belastingen en de mogelijkheid tot opdelen is niet voldoende robuust. Deze geleiders dien je eerst tegen de binnenzijde van de omkasting te monteren. Vervolgens schuif je de geleiders volledig uit en monteer je de lade daartussen. De bevestigingsgaten hebben aan omkastingszijde een diameter van 7,6mm en aan ladezijde 5,2mm. Gebruik bouten of schroeven met een lage of verzonken kop. Indien je kiest voor de laatste optie neem dan een kleine draaddiameter, zodat de verzonken kop deels in het gat weg valt. Als je hier geen rekening mee houdt, is het mogelijk dat de koppen in de weg zitten tijdens het bewegen van de lade. Controleer voordat je begint met monteren of de geselecteerde schroef of bout voldoet.
Succes!
Advertentienummer: m2267612216
Overige advertenties van BRASOM Ladegeleiders
Meer van BRASOM Ladegeleiders
Populaire zoektermen
deurbeslag in Hang- en Sluitwerkdeurklink in Hang- en Sluitwerkhang en sluitwerkschuifdeursysteem in Hang- en Sluitwerkoude sloten in Hang- en Sluitwerkantiek hang en sluitwerkkastknoppen in Hang- en Sluitwerkdeurbeslag gebruikt in Hang- en Sluitwerklips sloten in Hang- en Sluitwerkscharnieren in Hang- en Sluitwerkdeurklinken rvs in Hang- en Sluitwerkgouden deurklinken in Hang- en Sluitwerkhang- en sluitwerk luikenhandgrepen messing in Hang- en Sluitwerkbeyerland vitesse 430 bruwharige hondrogers speakersversace tafelswitte cowboy bootssuske en wiske angst op de amsterdam in Stripboekenversace'fretten dierenkommentar in Godsdienst, Theologieamiibo zelda link