Lima H0 - L149767 - Treinstel (1) - BR 403 Donald Duck als

10sinds 12 aug. '25, 13:04
€ 4,00
Deel via
of

Beschrijving



Lima H0 - L149767 - Treinstel (1) - BR 403 "Donald Duck" als 'Lufthansa Airport Express' - DB

Getest en werkend
Frontsein verlichting in motorwagen,
2 Assen aangedreven
Faulhaber motor
Ribu Koppelingen

Serie 403, "Lufthansa Airport Express" Op initiatief van het Duitse ministerie van Verkeer begon op 27 maart 1982 de planmatige inzet van de "Lufthansa Airport Express" tussen Düsseldorf Hbf en Frankfurt-Flughafen. Het "vliegen op vlieghoogte nul" door het landschappelijk aantrekkelijke Rijndal ontwikkelde zich al snel tot een voorbeeld van geïntegreerd verkeer. De als snel als voorbeeldig geldende samenwerking tussen Lufthansa en Bundesbahn was gebaseerd op de overtuiging dat de verschillende verkeersmiddelen vanuit economisch en milieu-oogpunt moesten samenwerken. In elk geval kwam het goed uit dat bij de DB in het begin van de jaren 80 drie vierdelige sneltreinen van de serie 403 (motorkoppen) resp. 404 (motorwagen in het midden) vrijwel werkloos langs de kant stonden. Ze waren in 1973 voor het in die tijd puur eersteklas Intercity-systeem aangeschaft, maar met de invoering van de 2e klasse in het Intercity-systeem in 1979 waren ze werkeloos geworden. De 200 km/u snelle treinen met aandrijving op alle assen hadden wegens hun karakteristieke vorm al snel de bijnaam "Donald Duck" gekregen. De optische affiniteit met vliegtuigen werd ten slotte vanaf 27 maart 1982 waar gemaakt. Vanaf het Bw Düsseldorf "vlogen" de treinen onder de vluchtnummers LH 1001-1008 als "Airport Express" met vier treinparen van Frankfurt-Flughafen naar Düsseldorf Hbf (vanaf maart 1983 zelfs naar Düsseldorf-Flughafen) en terug in opdracht van de Lufthansa met tussenstops in Keulen-Deutz, Keulen Hbf en Bonn Hbf. Eerst hadden de treinen in het AW Bad Canstatt een uitgebreide verbouwing ondergaan volgens de eisen van het luchtvaartbedrijf, waarbij ze ook hun unieke kleuren wit-rood-zwart inruilden voor de productkleuren citroengeel/lichtgrijs van de Lufthansa. Het doel was om het oneconomische luchtverkeer op de extreem korte trajecten Keulen/Bonn - Frankfurt en Düsseldorf - Frankfort niet verder te moeten uitbreiden. Dit doel is volledig bereikt. In 1991 gebruikten bijvoorbeeld meer dan 218.000 reizigers de "Trein naar het vliegtuig" tussen Düsseldorf en Frankfurt. Als al deze reizigers in Boeing 737's hadden moeten reizen, zou dat zo'n 3000 extra vluchten hebben gekost. Ondanks de lage bedrijfskosten (vergeleken met korte vliegreizen) en relatief hoge aantallen reizigers werd de Lufthansa Airport Express op 23 mei 1993 stopgezet. Een reden was de aanzienlijke corrosieschade bij de motorwagens 403, waarvoor uitgebreide en kostbare aanpassingen nodig zouden zijn geweest.

Foto's zijn onderdeel van de beschrijving
Locomotieven hebben 1 maand garantie na aankoop.

Bij defect binnen 1 maand vanuit Nederland kosteloos retourneren.
Alle pakketten worden aangetekend en verzekerd verzonden


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1516758144