Varend tiny house/ klassiek motorschip Amsterdam

€ 59.000,00
14713sinds 16 mei. '25, 08:21
Deel via
of

Kenmerken

Soort woningOverige soorten
Aantal slaapkamers1
Woonoppervlakte36
VerkoopmakelaarVerkoop zonder makelaar
Energielabel

Beschrijving

Ik heb zes jaar genoten van leven op het water: een varend tiny house in Amsterdam, wat wil je nog meer?! Het is een heerlijk en gezellig schip om op te wonen en je kunt er ook mee op een lange vaarvakantie of gewoon een nachtje voor anker op De Nieuwe Meer. Het hele jaar door! Aaltje is ruim en praktisch opgezet met alle comfort zoals een oven, wasmachine, douche en zitbad. Ik heb een prachtig plekje bij een watersportvereniging in Amsterdam, met veel groen en dichtbij het bos.

Met Aaltje krijg je een uniek stukje Nederlands erfgoed, gecombineerd met moderne gemakken en een topligging in Amsterdam Zuid. Het schip is perfect onderhouden en in 2023 bij een professionele werf voorzien van nieuwe anti-fouling, tweecomponenten schilderwerk, nieuwe accu's, motoronderhoud en het houtwerk van de stuurhut is daar geheel gerestaureerd. Alle onderhouds- en aankoopbonnen zijn aanwezig.

De rompvorm is geschikt om mee droog te vallen, maar ook geschikt om de Europese kanalen en rivieren te bevaren. Het bouwjaar van dit geklonken stalen schip is 1918. De ombouw tot jacht is in 1987 gebeurd en de complete herinrichting vond in 2003 plaats. Dit is door de vorige eigenaar gedaan, die er tot 2018 op gewoond heeft.

Het schip is ingericht met een ruim dubbel bed in het vooronder. Voor in de roef is over stuurboord een complete keuken geplaatst. Over bakboord is een toiletruimte met wastafel, wc en zitbad.
Het overige deel van de roef heeft over stuurboord een halfronde kersenhouten tafel met 3 bijbehorende stoelen. Over bakboord is een computerkast en tegen het achterschot zit een vaste tweezitsbank met daaronder bergruimte.
De stuurhut is uitgevoerd met over bakboord de stuurstand met een uitschuifbaar zitbankje. Over stuurboord is een opklapbaar zitje.
Het achterschip kan geheel gesloten worden door een tent die op vier onderdelen open kan waardoor je altijd uit de wind kunt zitten. Tegen de achterreling is een tweezitsbank geplaatst met in het zitdeel bergruimte.
Het schip is in 2003 ingericht voor permanente bewoning met een centraal verwarmingssysteem met in de roef dubbel glas in de koekoek en de zijramen. Tevens is er elektrische vloerverwarming.
Voorin onder het bed de boegschroefmotor (24Volt) met 2 AGM accu’s van ieder 100AH. Ook liggen daar de watertanks met een inhoud van 475 liter. In het slaapgedeelte is een radiator voor de verwarming.
In de toiletruimte een wastafel tegen het voorschot en daarachter een 230 volt toilet. Daarnaast een zitbad met douche en een radiator. Onder de wastafel is een berging met daaronder de verzameltank voor de wasbak en het zitbad; deze is voorzien van een niveauschakelaar met timer die de grijswaterpomp aanstuurt. Tevens is daar de buitenboordafsluiter voor het zwarte water. Achter het toilet is een luik dat toegang geeft tot de boiler, type Plieger hotfill 10 liter met een 460 W verwarmingsspiraal. Ook is daar de zwartwaterpomp, de zwartwatertank van 100 liter, de grijswaterpomp en alle afsluiters.
In de roef zijn er ribverwarmingen in de zijden met kanalen onder de vensterbanken. In het totaal zijn er 4 radiatoren in de roef en liggen er 3 matten voor de elektrische vloerverwarming.
Ook bevindt zich de 230 volts- en 12 volts-systeemkast aan stuurboord direct bij de entree. In het paneel zit het controlepaneel voor de Combi (omvormer/ lader) van Mastervolt, de gasdetector, vloerverwarming et cetera.
De roef kan separaat afgesloten worden met luikjes en deuren, voorzien van een slot.
Het elektrisch systeem is zo ingericht dat de startaccu en de boegschroefaccu’s geheel gescheiden zijn van het verbruikssysteem. Het verbruikssysteem bestaat uit een Mastervolt 2000 watt omvormer lader; deze laadt via een 16 A walvoeding of door de motor dynamo van 120 A bij 12 Volt. De Dynamo heeft een aparte spanningsregelaar om langdurig een hoog ampère spanning te leveren.
In de goed geïsoleerde motorruimte is de Ford Lehman motor geplaatst; deze heeft een intern koelsysteem met een koelwaterpijp onder het schip. Deze houdt de motortemperatuur op een 90 graden ook na een dag varen. In de beschrijving wordt een tweede motor genoemd: dit is de motor voor de boegschroef.
De schroefas is vetgesmeerd.
Een pomp koelt de uitlaat, deze is na het inspuitpunt geheel van kunststof en is voorzien van de nodige dempers en zwanenhals om het geluid te reduceren.
De beluchtingsleiding voor dit systeem is open naar stuurboord en onder de vaart stroomt er een straal water uit zodat men altijd weet dat de beluchting open is.
Verder vindt men over stuurboord voor een dieseltank van 175 liter; voorzien van een peilglas en waterzak. Deze tank is exclusief voor de motor.
Verder naar achteren vindt men de hoofdzekeringkast met meszekeringen voor dynamo en lader.
Daarnaast is de Mastervolt combi geplaatst. Dit is een lader en omvormer voorzien van een Easyview 5 waarmee de regelaar bediend kan worden vanuit de roef met een touchscreen. Ook is tussen de accu’s en de lader een MasterShunt 500 C-Zone geplaatst waarmee de verbruiksaccu’s gemonitord kunnen worden.
Dwars in het schip staan 2 Mastervolt AGM accu’s van 225 Ah elk (uit 2022); daarachter bevindt zich een tank van 180 liter; deze heeft een separate meter en is bestemd voor de CV.
De motorkamer heeft een radiator. Over bakboord is er een Webasto CV die voldoende groot is om ook bij temperaturen onder nul te zorgen voor een aangename temperatuur. Ook is daar een verzameltank voor water dat van de overdruk van de boiler komt bij verhitting; voorzien van timer en pompje.
Tot slot is hier de dekwaspomp op de zuig van de koelwaterinlaat gezet om het schip te kunnen wassen.

Accommodatie
Acht man aan boord is gezellig en comfortabel. Met z’n tweeën slaap je het meest luxe in het ruime bed (180 bij 200) in het vooronder. In het woongedeeltje/de roef kun je met 1 of 2 personen op een luchtbed slapen. Ook slaap ik met mooi weer geregeld op een luchtbed op het achterdek of helemaal buiten op het voordek.

Kombuis
De kombuis is voorzien van een combimagnetron met een ingebouwde afzuigkap boven een vierpits beveiligd propaan gasstel. Er is een vaste leiding naar de gasbun in het voorschip.
Onder het gasstel is een combi koel/ vries kast. Het koelgedeelte is 60 liter, het vriesgedeelte 30 liter.
Onder de spoelbak is een kast en lade, met tegen de huid een buitenboordafsluiter voor het grijze water.
Daarnaast staat een wasmachine met ingebouwde condensdroger.
Tegenover de wasmachine is een ruime kast voorzien voor servies en voorraad.
Achter de wasmachine is een 230 Volt hydrofoor geplaatst onder het gangboord.
Achter de koel/vries combinatie onder het gangboord is een grijswatertank geplaatst van 120 liter.

Romp
Op het voordek is het luik voor de gasbun te vinden. Deze is scharnierend opgesteld en eenvoudig bereikbaar. De gasbun is voorzien van separate ontluchting. Tevens is hier het voor vluchtluik om uit de accommodatie te komen. Op het voordek zijn twee houten dekkisten geplaatst. Ook zijn er 2 ankers met 30 meter lijn en een stuk ketting aanwezig, evenals twee stevige meerpennen met hamer.
Tevens zijn er aan boord twee gevlochten meerlijnen en 2 geslagen meerlijnen aanwezig en 2 zeer stevige lijnen met rubberen lijndempers.
Het schip heeft voorop twee massief koperen sterren en verhaalklampen. Ook zijn er twee houten beretanden en een houten klapmuts.
Er is plaats voor een geus vlag en ook vindt men daar de luidspreker van de intercom; handig bij het ankeren.
Op het roefdek is een Oregon pine mast te vinden, deze maakt dat de doorvaarthoogte van het schip 5 meter is en in gestreken toestand is de doorvaarthoogte 2.65 meter.
Daarachter is een ruime koekoek, deze kan geopend worden en is voorzien van horrengaas en zonnescherm en een optie voor een winterjas. De koekoek is zo groot dat koelkast of wasmachine hierdoor kunnen. Achter de koekoek is de luchthoorn, de compressor zit in de stuurstand.
Op het stuurhut dak liggen de zonnepanelen, deze zijn kantelbaar om het maximum vermogen uit het paneel te halen.
Het roer is aangehangen en voorzien van een opzetbaar stuk, ook is er een voorziening voor een noodhelmstok, deze is achter de rugleuning van de bank in de roef opgeslagen en past in een gat in het opzet stuk.

Navigatie
In de stuurhut bestaat de motorcontrole uit een toerenteller, koelwatertemperatuurmeter en oliedrukmeter. Verder kan men de spanning van de start- en boegschroef accu’s aflezen. Ook is er een urenteller voor de motor.
Het roer word mechanisch bediend door middel van een tandwieloverbrenging en staaldraden.
Het schip is voorzien van GPS, Echolood/ Fishfinder en een marifoon. Overal is documentatie van aanwezig en grotendeels ook de aankoopbonnen.
Ook is er een intercom naar het voordek aanwezig.
In het stuurhuis zijn twee radiatoren aangebracht voor verwarming.
De stuurhut is afgesloten aan de achterzijde met vier openslaande deuren.

Extra
Verder behoren tot de inventaris:
1. Een losse zwemtrap
2. Luiwagen
3. twee pikhaken
4. Brandblusser
5. EHBO-trommel
6. 4 zelfopblaasbare zwemvesten
7. Verrekijker
8. Dekwasslang van 10 meter
9. Drinkwaterslang van 25 meter
10. Zonneschermen op stuurhutramen.
11. Afdekzeil voor het houten deel van de stuurhut
12. Afdekzeil voor de koekoek
13. Katoenen zonneschermen voor overige ramen
14. En voor voorraam en patrijspoorten zeiltjes om de regen op te vangen bij open raam.
15. Stofzuiger
16. 6 Stootkussens
17. 2x 15 meter walvoedingskabel
18. winterbescherming voor alle handrelingen en de stuurhut
Advertentienummer: m2268571798